سه‌شنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۱ - ۱۰:۳۲
سلامت نیوز : در سال‌های اخیر تلاش‌های زیادی شده است که زندگی شهری برای معلولان سختی‌های کمتری داشته باشد این در حالی است که دکتر نصر مدیرکل بهزیستی استان تهران در گفت و گو با «حمایت» کم کاری دستگاه‌های مختلف اجرایی را عامل مشکلات زیاد معلولان می‌‌داند وی می گوید: از دیدگاه عامه تمامی مشکلات معلولان مربوط به بهزیستی است در صورتی که اگر منصفانه به این قضیه نگاه شود بسیاری ازمشکلات معلولان از جمله مناسب سازی معابر، مسکن و اشتغال مرتبط با متولیان این امر می شود که به نظر من در این زمینه از سوی نهادهای مختلف کوتاهی در حق این قشر آسیب دیده می‌شود.

دکتر نصر می افزاید: به عنوان مثال در قانون جامع حمایت از حقوق معلولان در مورد مناسب سازی اماکن ذکر شده بعد از در نظرگرفتن موارد استاندارد ساخت ،باید از سوی کارشناسان شهرداری بررسی شود یک ساختمان به گونه ای ساخته شود که فرد معلول برای رفت و آمد به آنجا دچار مشکل نشود اما به این امر اهمیت داده نمی شود.
مدیرکل بهزیستی استان تهران ادامه داد: در قانون جامع حمایت از حقوق معلولان هر دستگاه اجرایی ای مکلف شده هر 3سال یک بار 30 درصد از اماکن دولتی مربوط به خود را مناسب‌سازی کند و هم اکنون با گذشت 8 سال از تصویب چنین قانونی باید تا حدود زیادی این مشکل برطرف می شد. وی می گوید: اما آیا این امر صورت گرفته است؟ بهزیستی به عنوان حامی حقوق معلولان به طور مداوم پیگیر مطالبه این حقوق از مجریان و متولیان امور است و در این باره در سال 89 با انجام مطالعه ای در سطح کشور برای تخمین میزان درصد مناسب‌سازی معابر در اماکن عمومی و همچنین کم کاری دستگاه‌های مختلف اجرایی به صورت گزارش به هیات وزیران اعلام شد.

 نصر خاطر نشان می کند: با انجام این کار ستادی با عنوان مناسب‌سازی معابر در کشور ایجاد شد که ریاست این ستاد در گذشته بر عهده وزیر رفاه، تعاون، کار و امور اجتماعی بود که امسال با پیگیری‌های انجام شده این مسئولیت به وزیر کشور محول شد دبیری این ستاد بر عهده سازمان بهزیستی کشور است، در استان ها ریاست ستاد به استاندار هر استان سپرده شده و در استان تهران نیز دبیری ستاد ذکر شده بر عهده من است. نصر با بیان این که جلسه‌های این ستاد بطور مجدانه هر ماه با اعلام آیین نامه های مناسب سازی و دستورات لازم برگزار می شود، اظهار کرد: از نتایج چنین اقداماتی می توان به سرامیک های برجسته پیاده روها برای تسهیل در رفت و آمد نابینایان اشاره کرد.

وی با اشاره به اینکه شعار ما
«توانمند سازی معلولان» است، افزود: بهزیستی به صورت جدی با اماکنی مانند پارک ها، مساجد و نهادهای ارائه دهنده خدمات در سطح شهر در ارتباط است تا بتواند مشکلات معلولان را به حداقل ممکن کاهش دهد. قانون های زیادی برای رفع این مشکلات وضع شده اما در اجرا شدن آنها مشکل وجود دارد. تا کسی روی ویلچر ننشیند نمی تواند مشکلات زیاد معلولان را احساس کند و در این راستا گام بردارد.

بهزیستی تنهاست
وی با بیان اینکه در بهزیستی قوه قهریه و یا نیروی انتظامی برای صدور حکم وجود ندارد که بتوان اقدامی بیش از تذکر به دستگاه های اجرایی کرد، افزود: وقتی طبق قانون جامع حمایت از معلولان وزارت آموزش و پرورش باید 3 درصد از طرح های اجرایی استخدامی خود را به معلولان اختصاص دهد اما این قانون را به راحتی زیر پا می گذارد و می گوید این کار را انجام نمی دهم، چه می توان گفت؟ به تازگی در شکایت از این عمل به دیوان عدالت اداری، وزارت آموزش و پرورش مکلف به اجرای این قانون شده است. نصر با اظهار تاسف از چنین اتفاقاتی افزود: در جامعه به معلولان به عنوان شهروند درجه 2 نگریسته می شود.

نهضت تامین مسکن معلولان!
وی با اعلام اینکه بر اساس تفاهمنامه امضا شده میان سازمان بهزیستی، وزارت مسکن و شهرسازی و بانک مرکزی در4 سال پیش بهزیستی درصدد اقدامی در خصوص اجرای طرحی با عنوان « نهضت تامین مسکن معلولان» برآمد، افزود بهزیستی از طریق سایت این سازمان از معلولان ثبت نام می کند و طبق امتیاز بندی مانند خانواده های چند معلولیتی آنان را برای صاحب مسکن شدن اولویت بندی می کند.

سرشماری معلولان
مدیرکل بهزیستی استان تهران در پاسخ به این سوال که چرا در سرشماری سالیانه کشور پرسشی مبنی بر وجود تعداد معلول در خانواده ها وجود ندارد، گفت: امسال برای نخستین بار در خصوص معلولان نیز از خانوارها در سرتاسر کشور سوال شد تا جمعیت آنان نیز مورد بررسی قرار بگیرد.وی همچنین در پاسخ به این سوال که «چه باید کرد تا معلولان در جامعه به عنوان شهروند عادی تلقی شوند؟» توضیح داد: در کشور باید فرهنگسازی در این مورد انجام شود به عنوان مثال صدا و سیما براساس قانون حمایت از حقوق معلولان موظف به آموزش و ساخت برنامه به مدت 2 ساعت در هفته برای فرهنگ سازی حضور اقشار معلول در جامعه است اما این قانون در صداوسیما اجرا نمی شود.نصر ادامه داد: با پیگیری فراوان در سال های اخیر توانستیم رابط ناشنوایان را در برنامه های سیما بگنجانیم و در این زمینه راه طولانی در پیش است که باید گام به گام به جلو حرکت کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha