سه‌شنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۱ - ۱۱:۰۵
کد خبر: 61834

سلامت نیوز : تهران به مرز اضطرار رسید و تعطیل شد. روزهای سرد و واماندگی هوای حامل ذرات سمی در آسمان تهران و چند شهر صنعتی دیگر مجددا موجب قطع شدن جریان طبیعی زندگی روزانه شد. بنابر تصمیم استاندار تهران سه شنبه 14 آذر و چهارشنبه 15 آذر ماه جاری تمامی ادارات دولتی، دستگاه‌های دولتی، مدارس و موسسات وابسته به دولت و دانشگاه‌ها به دلیل شدت آلودگی هوا تعطیل شدند. مرتضی تمدن، رئیس کمیته اضطرار آلودگی هوای تهران با وجود اینکه اعلام می‌کند گازهای سمی و خطرناک در هوای تهران وجود ندارد که باعث رسیدن وضعیت هوا به حالت «اضطرار» و «هشدار» شود به ایسنا می‌گوید: با توجه به افزایش غلظت آلودگی هوا به علت ذرات معلق کمتر از 5/2 و 10 میکرون تصمیم تعطیلی اجرایی می‌شود و تمامی ادارات دولتی، وزارتخانه‌ها، دستگاه‌های وابسته، مهدهای کودک، مدارس و دانشگاه‌ها ملزم به تعطیل بودن هستند. در این دو روز بانک‌ها، بیمارستان‌ها و مراکز درمانی به فعالیت خود ادامه می‌دهند. استاندار همچنین از تعطیل نبودن شهرستانهای فیروزکوه، دماوند، قصران، رودبار و لواسان در تعطیلات دو روزه خبر داد. اما به گفته مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران براساس قانون تنها در شرایط اضطرار باید تعطیلی اعلام شود. یوسف رشیدی تایید می‌کند که شاخص ذرات معلق در هوا عدد ۱۵۸ را نشان می‌دهد و اگر این عدد به ۲۰۰ برسد وضعیت اضطراز اعلام می‌شود.او در عین حال تاکید می‌کند که این وضعیت تا روز چهارشنبه ادامه خواهد داشت و بعد از آن نیز با توجه به وضعیت هوا امکان تداوم آن وجود دارد.مرتضی تمدن، استاندار تهران از مردم می‌خواهد تا کمتر از خودروی شخصی استفاده کنند چرا که آلودگی هوای تهران ناشی از ذرات معلق است و این امر تنها با همکاری و کمک مردم امکانپذیر است.

مجلس تعطیل نیست

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آرمان ؛ با این وجود اینکه نمایندگان مجلس در روزهای تعطیلی و آلودگی هوا همچنان کار می‌کنند، قرار است گزارش مسئولان محیط‌زیست درخصوص عملکردشان برای کاهش آلودگی هوا دستور اول جلسه مجلس باشد. به گفته عضو فراکسیون محیط‌زیست مجلس شورای اسلامی مسئولان سازمان محیط‌زیست به مجلس می‌آیند تا درباره عملکرد خود در مورد کاهش آلودگی هوا و قتل پلنگ دماوند گزارش دهند. کمال‌الدین پیر‌موذن در گفت‌وگو با مهر تاکید کرد: از آنجایی که با وجود طرحهای گوناگون هنوز هیچ اتفاق شاخصی برای کاهش آلاینده‌ها اتفاق نیفتاده و وعده‌هایی که درخصوص بهبود کیفیت سوخت و استاندارد خودروها و حمل و نقل عمومی هیچیک عملیاتی نشده است مسئولان سازمان محیط‌زیست باید گزارش عملکرد خود در این باره را ارائه دهند و در صورت قصور این سازمان گزارش مکتوب و مدون فراکسیون محیط‌زیست مجلس تهیه و پیش‌نویس طرح تحقیق و تفحص از سازمان محیط‌زیست با ولویت عدم کارآمد بودن طرح جامع کاهش آلودگی هوا تدوین می‌شود.او یاد آور شد: در صورت اثبات قصور سازمان محیط‌زیست در رابطه با آلودگی هوا و کشتن پلنگها در ماههای اخیر
تحقیق و تفحص از این سازمان با این دو اولویت مطرح می‌شود.به گفته پیرموذن در حال حاضر ریزگردها در 25 استان کشور نای تنفس از مردم را گرفته و سازمان محیط‌زیست تاکنون گزارشی از مذاکراتش با عراق برای رفع این معضل به مجلس ارائه نکرده است و این موضوع در جلسه با مجلس پیگیری می‌شود.

توپ آلودگی در هوا

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران این‌بار نیز از موضع منتقد عدم همکاری سازمان‌های مسئول درباره آلودگی هوای تهران اعلام کرد: آقایان به جای انداختن توپ در زمین دستگاه‌هایی که به وظایف خود عمل می‌کنند، پاسخگوی اقدامات خود باشند.به گفته حسین رحیمی در امتداد اجرایی شدن وظایف پلیس برای رفع آلایندگی سرویس‌های دودزای ادارات و نهادهای دولتی و غیر دولتی دو هفته مقرر شده که توسط استانداری تهران به تمامی دستگاه‌های ذی‌ربط ابلاغ شده است و تمامی ادارات و سازمان‌های دولتی و غیردولتی در مرحله اول باید نسبت به از رده خارج کردن و جایگزینی سرویس‌های آلاینده خود اقدام کنند.او در گفت‌وگو با ایسنا بازگشت سرویس ادارات که اینک معضل پلیس هستند را تایید کرد: در فاز دوم، قرار است تمامی سرویس‌های ادارات و نهادهای دولتی که مدت زیادی است حذف شده است، مجددا جایگزین شود.به گفته رحیمی یک سازمانی با بیش از 4000 پرسنل، سرویس کارکنان خود را قطع کرد که این امر موجب افزوده شدن 2000 خودروی تک سرنشین به بار ترافیکی پایتخت شد.او با اشاره به وجود حدود 5 میلیون دستگاه خودرو و 3 میلیون موتورسیکلت در پایتخت، گفت: این در حالی است که حداکثر ظرفیت معابر تهران برای 700 هزار خودرو است.از سویی دیگر رئیس پلیس راهور ناجا با تایید اینکه پلیس برنامه‌ای برای جلوگیری از تردد خودروهای تک سرنشین ندارد اعلام کرد: در مورد آلودگی هوای کلانشهرها و پایتخت برخی محدودیتها از جمله اجرای طرح ترافیک در محدوده زوج و فرد در نظر گرفته شد اگرچه سایر دستگاهها باید اقدامات خود را به موقع انجام دهند. به گفته او خودروهایی در کشور تردد می‌کنند که به ازای هر 100 کیلومتر 18 لیتر بنزین می‌سوزانند در حالی‌که باید این مقدار به 8 لیتر کاهش یابد. باید خودروها با سوخت یورو4 در کشور تردد کنند.رئیس پلیس راهور در مورد تردد خودروهای فرسوده اظهار داشت: خودروهای فرسوده باید تا پایان برنامه پنجم از رده خارج شوند این در حالی است که خروج خودروهای فرسوده از سیستم حمل و نقل 30‌درصد کاهش یافته است.

ری آلوده‌ترین شهر

گزارش‌های شرکت کنترل کیفیت هوای شهر تهران نشان می‌دهد که هوای تهران در شرایط هشدار قرار دارد اما شهر ری در یک قدمی شرایط اضطرار و آلوده‌ترین نقطه تهران است.به گفته یوسف رشیدی، مدیرعامل این شرکت ایستگاه‌های کنترل کیفیت هوای تهران، شاخص آلودگی ذرات معلق کمتر از 5/2‌میکرون 158میکرون اعلام شده و همچنین شاخص آلودگی ذرات معلق کمتر از 10میکرون به 101 واحد رسیده از این نظر نیز همچنان وضعیت تهران در حالت هشدار قرار دارد.

بیماران قلبی و ریوی در خطرند

دغدغه یک عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس بیماران قلبی و ریوی است و او با هشدار در این زمینه گفت: بیشتر بیماران قلبی و ریوی به جهت بیماری اولیه ریه و همچنین زمینه بیماری اولیه قلب، هنگامی که آلاینده‌های زیست محیطی افزایش می‌یابد، با تشدید بیماری‌ و عارضه‌های قلبی و تنفسی روبه‌رو می‌شوند، که این خطر بروز مرگ ومیر را در افراد یاد شده افزایش می‌دهد.مراد هاشم‌زهی با هشدار نسبت به افزایش ۳۰ درصدی آلودگی هوا به خانه ملت تاکید می‌کند:افزایش آلاینده‌هایی نظیر منوکسید کربن، دی‌اکسید گوگرد، ذرات معلق کمتر از ۱۰ میکرون و ذرات معلق کمتر از ۵/۲ میکرون از جمله آلاینده‌های زیست محیطی است که افزایش آن‌ها می‌تواند سلامت افراد را به ویژه در سنین سالمندی و کودکی با مخاطرات جدی روبه‌رو سازد.

کم‌توجهی بیشتر مردم را آزار می‌دهد

اما معاون شهردار تهران معتقد است مردم تهران با عدم پرداخت مطالبات قانونی حمل و نقل عمومی که بر کاهش آلودگی هوا تأثیر مستقیم دارد، مورد کم‌توجهی برخی مسئولان قرار گرفته‌اند.
سید جعفر تشکری هاشمی با تاکید بر اینکه راهکارهای کاهش ترافیک به صورت مستقیم در بهبود کیفیت هوا موثر است، به ایلنا می‌گوید: هر گونه تصمیم‌گیری برای کاهش آلاینده‌های هوا می‌بایست با دسترسی به اطلاعات مستند، منسجم و در عین حال قابل اطمینان در زمینه چگونگی وضعیت آلودگی هوا انجام شود.

زنان باردار در خانه بمانند

معاون بهداشتی وزیر بهداشت نیز نسبت به آلودگی خطرناک هوا هشدار داد: معلوم نیست پدیده وارونگی هوا و آلودگی ناشی از آن تا کی ادامه پیدا کند،خطرناک‌ترین آلودگی هوا،ذرات معلق کوچک‌تر از 5/2 میکرون است که تا عمق ریه نفوذ می‌کند.علیرضا مصداقی نیا در گفت‌وگو با فارس تاکید کرد: آلودگی هوا در شهر تهران بالاست و از دید وزارت بهداشت گروههای پر خطر شامل سالمندان،زنان باردار، نوزادان و بیماران تنفسی و قلبی تا جای ممکن نباید از خانه بیرون بیایند.او با تاکید بر اینکه ذرات معلق کوچک‌تر از 5/2 میکرون از همه خطرناک‌تر است، می‌افزاید: ما نگران هستیم چون این ذرات می‌تواند تا اعماق ریه و دستگاه تنفسی نفوذ کند و وقتی با آلودگی‌های گازی همراه می‌شود به مراتب خطرناک‌تر است. این ذرات خیلی کوچک هستند به راحتی در بدن جذب می‌شوند و جذب آنها در بدن واقعی است و به همین علت می‌توانند خیلی آسیب رسان باشند.مصداقی نیا نیز با اعلام اینکه نباید منتظر شد تا پدیده وارونگی هوا رخ دهد و بعد به فکر چاره بیفتیم، افزود: شهرهای بزرگ کشور و حاشیه آنها بیش از اندازه آلودگی را تحمل می‌کنند، میزان آلودگی‌های صنعتی و خودروهای موجود در این شهرها بیش از ظرفیت آنهاست و مثلاً تهران ظرفیت تحمل این همه خودرو را ندارد.

افزایش سکته مغزی ارمغان آلودگی هوا

هشدار دیگر از ناحیه رئیس انجمن متخصصان مغز و اعصاب ایران است که معتقد است: آلودگی هوا به صورت دراز مدت و در صورت تداوم باعث بروز سکته‌های مغزی در افراد می‌شود چرا که به عروق مغزی آسیب می‌زند.حسین پاکدامن با اشاره به اینکه آلودگی هوا که به شکل میزان بالای مونوکسید کربن و همچنین مواد سمی دیگر وجود دارد روی سیستم عصبی مغز ممکن است اثرگذار باشد به فارس می‌گوید: آلودگی هوا ارتباط مستقیمی با ابتلای افراد به سردرد، گیجی، اختلال حافظه،ضعف و بی‌حالی،خستگی و همچنین بی‌قراری دارد و در صورت تشدید هوای آلوده،این علائم تثبیت می‌شوند.رئیس انجمن مغز و اعصاب ایران توصیه می‌کند: افرادی که مشکلات ریوی و قلبی دارند در گروه افرادی با محدودیت حاد قرار دارند بنابراین زمانی که وضعیت هوا در شرایط هشدار قرار دارد نباید در خیابانها و هوای آزاد تردد کنند.پاکدامن گفت: اما افرادی که دچار بیماریهای مزمن هستند با اینکه سریعاً عوارض آلودگی خود را نشان نمی‌دهند اما این آ‌لودگی‌ها عوارض طولانی و خطرناکی را مانند سکته‌های مغز در پی دارند. بنابراین افرادی که در تماس مستمر با آلودگی هوا و گازهای سمی هستند یا افرادی که به محض تماس با این هوا دچار سردرد می‌شوند، سیستم عصبی آنها دچار عوارض تدریجی می‌شود که در آینده خطر آفرین است.رئیس انجمن متخصصان مغز و اعصاب ایران همچنین تاکید می‌کند: افرادی که دچار سردردهای مزمن،عصبی یا میگرن هستند با قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا علائم دردشان تشدید می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha