رئیس پژوهشکده بیماری های گوارش و کبد:

یرقان در کمین مصرف کنندگان مکمل های بدنسازی

۱۳۹۱/۰۹/۱۴ - ۱۲:۱۳ - کد خبر: 61844
سلامت نیوز: رئیس پژوهشکده بیماری های گوارش و کبد با هشدار نسبت به عوارض جدی مکمل های بدنسازی برای کبد تاکید کرد: در صورتی که ورزشکاران با عوارضی همچون زرد شدن رنگ پوست و خارش شدید و ادرار تیره رنگ مواجه شدند سریعا مصرف مکمل ها را قطع کرده و به پزشک مراجعه نمایند در غیراینصورت با خطر مرگ روبرو خواهند شد.





دکتر رضا ملک زاده در گفت وگو با خبرنگار سلامت نیوز گفت:« مکمل های بدنسازی طیفی از داروها هستند که بیشترین نوع مکمل های مصرفی که ما بیشتر در کلینیک با آن روبرو هستیم از خانواده آندروژن ها است. در واقع داروهایی که ورزشکاران برای دوپینگ استفاده می کنند نیز از خانواده آندروژن ها است.» وی ادامه داد:« متاسفانه مربیان و مسئولان باشگاه های بدنسازی بیشتر از اینکه به ورزش کردن و سلامت ورزشکاران اهمیت دهند توصیه به مصرف پودرهای پروتئینی و هورمونی می کنند که مصرف آن مشکلات جدی برای سلامت جوانانی که برای تناسب اندام مراجعه می کنند بوجود می آورد.»
رئیس پژوهشکده بیماری های گوارش و کبد تاکید کرد:« عمده ترین عوارض مصرف استروئیدهای آندروژنیک آسیب های جدی به کبد است و ما تقریبا هر ماه 2 تا 3 بیمار داریم که به دلیل خارش شدید و ابتلا به یرقان به ما مراجعه می کنند که بعد از بررسی مشخص می شود این افراد از مکمل هایی که بیشتر از گروه آندروژن ها هستند استفاده کرده اند در نتیجه اثرات نامطلوبی بر کبد آنها گذاشته و دچار کلستات شده اند.» وی افزود:«متاسفانه در برخی موارد مشکلات کبدی این افراد بهبود یافتنی نیست و تا آخر عمر فرد را درگیر می کند تا اینکه بیمار را از پا درآورد و اگر سلامت این افراد نیز برگشت پذیر باشد 2 تا 3 سال درگیر بیماری خواهند بود و تبدیل به آدم های ضعیف و آسیب پذیر خواهند شد.»
دکتر رضا ملک زاده در ادامه به خبرنگار سلامت نیوز گفت:« مصرف مکمل ها همچنین می تواند موجب ابتلای فرد به سوء هاضمه شود و بیشتر افرادی که از مکمل های بدنسازی استفاده می کنند دچار سوزش و رفلاکس می شوند.»
وی خاطرنشان کرد:« بیشترین مصرف کنندگان مکمل های بدنسازی در رده های سنی 19 تا 34 سالگی هستند لذا از وزارت بهداشت تقاضا داریم از این کارهای غیرعلمی جلوگیری کند و نظارت بیشتری داشته باشد.»
این فوق تخصص بیماری های گوارش وکبد تاکید کرد:« مصرف کنندگان مکمل های بدنسازی بیشتر با عوارضی همچون زرد شدن رنگ پوست و خارش شدید و ادرار تیره رنگ مواجه می شوند که در صورت مشاهده این عوارض باید سریعا مصرف مکمل ها را قطع کرده و به پزشک مراجعه نمایند.» وی هشدار داد:« در صورتی که ورزشکاران به عوارض یاد شده توجهی نکنند و مصرف مکمل ها را ادامه دهند با خطر مرگ روبرو خواهند شد.» دکتر ملک زاده در پایان گفت:« تاکید می کنم ما مصرف هیچ نوع دارو و مکمل و هورمونی را برای زیبایی اندام توصیه نمی کنیم.»
نظر خود را بنویسید
(ضروری)
(ضروری)
CAPTCHA Imagereload
0.45133s, 20q