سه‌شنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۱ - ۱۲:۳۹
کد خبر: 61847

استفاده از سرنگ مشترک در میان مصرف‌کنندگان تزریقی مواد مخدر، روابط جنسی پرخطر، انتقال از مادر آلوده به جنین در حین حاملگی، زایمان و شیردهی از راه‌های عمده انتقال ویروس ایدز در افراد است.

پنهان‌کاری و گسترش زیرزمینی ایدز
سلامت نیوز : مسوول کنترل و پیشگیری از ایدز و سل مرکز بهداشت استان هرمزگان گفت: بسیاری از افراد مبتلا حتی در بین خانواده خود پذیرفته نمی‌شوند و از کار، تحصیل ، معاشرت با دیگران محروم می‌شوند. در حالی که همنشینی خطر سرایت به دیگران را ندارد. تبعیض‌های مرتبط با اچ. ای. وی به پنهان شدن این بیماری و گسترش زیرزمینی آن دامن مِی‌زند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دکتر «مریم ذاکری» با اشاره به این که HIV ویروس عامل بیماری ایدز است، گفت: در واقع هدف تخریبی این ویروس سیستم دفاعی بدن است، علاوه بر این HIV با کاهش ایمنی بدن به بروز یا تشدید بیماری‌های عفونی منجر می‌شود. این ویروس به گلبول‌های سفید خون (لنفوسیت‌ها) حمله مِی‌کند.

وی ادامه داد: ایدز، مجموعه‌ای از نشانه‌های بالینی ناشی از اختلال سیستم ایمنی بدن است که به‌دنبال عفونت با ویروس HIV در بدن ایجاد می‌شود.مسوول کنترل و پیشگیری از ایدز وسل مرکز بهداشت استان هرمزگان گفت: در بدن فرد HIV مثبت ویروس وارد شده و در خون وی مشاهده می‌شود اما لزوماً علائم بیماری ایدز را ندارد.

ذاکری افزود: فرد مبتلا به ایدز در مراحل انتهایی عفونت است. به دنبال ورود ویروس در خون و تکثیر آن علائم بیماری تظاهر می‌کند. پس فرد مبتلا به ایدز، اچ.آی.وی مثبت است اما فرد اچ.آی.وی مثبت می‌تواند هنوز وارد مرحله نهایی بیماری (ایدز) نشده باشد. اگرچه در نهایت همه افراد آلوده به ویروس ایدز وارد مرحله بیماری می‌شوند.

وی هشدار داد: در هر دو حالت، فرد آلوده‌کننده است و می‌تواند ویروس را به دیگری منتقل کند بیماری ایدز بیش از آن که یک بیماری عفونی باشد یک آسیب اجتماعی است که ابعاد اقتصادی، فرهنگی و سیاسی وسیعی دارد.

مسوول کنترل و پیشگیری از ایدز و سل مرکز بهداشت استان هرمزگان با اشاره به شمار مبتلایان به ایدز در دنیا ادامه داد: در جهان 40 میلیون نفر با ویروس ایدز زندگی می‌کنند و تاکنون 30 میلیون نفر براثر ابتلاء به این بیماری جان خود را از دست داده‌اند.ذاکری موج نخست همه‌گیری در کشور را در میان گیرندگان خون و فرآورده‌های خونی برشمرد و افزود: موج دوم همه‌گیری ایدز در کشور نیز در زندان‌ها و در میان معتاد تزریقی مواد بود.

به گفته‌ی وی، تماس جنسی راه انتقال موارد ابتلاء جدید است.

مسوول کنترل و پیشگیری از ایدز و سل مرکز بهداشت استان هرمزگان گفت: استفاده از سرنگ مشترک در میان مصرف‌کنندگان تزریقی مواد مخدر، روابط جنسی پرخطر، انتقال از مادر آلوده به جنین در حین حاملگی، زایمان و شیردهی از راه‌های عمده انتقال ویروس ایدز در افراد است.

ذاکری با تاکید بر ضرورت توجه بیشتر به همه‌گیری ایدز ادامه داد : افزایش رفتارهای پرخطر- رفتارهای جنسی پیش از ازدواج و داشتن بیش از یک شریک جنسی از آن جمله‌اند.وی کاهش میانگین سنی مصرف مواد به 18 سال و آغاز روابط جنسی به 13 سال را از دیگر عوامل خطر دانست و گفت: ناآگاهی گسترده‌ سبب شده بسیاری از مردم به ویژه جوانان در خصوص ایدز باورهای نادرستی داشته باشند.

مسوول کنترل و پیشگیری از ایدز و سل مرکز بهداشت استان هرمزگان با اشاره به پدیده‌ی انگ و تبعیض نسبت به مبتلایان به ایدز تصریح کرد : بسیاری هنوز براین باورند که اچ.آی.وی بیماری دیگران و خلافکاران است.ذاکری با اشاره به بار اقتصادی بیماری ادامه داد : در مدت 5 سال حداقل نیمی از افراد مبتلا به داروهای خاص این بیماری نیاز می‌یابند که هزینه سالانه آن برای هر فرد 12 میلیون تومان است.

وی یادآور شد : مشاوره و آزمایش اچ.آی.وی، انجام آزمایش معمول اچ.آی.وی که وجود پادتن را در بدن می‌سنجد چون مانند اکثر آزمایش‌های دیگر پزشکی موارد مثبت یا منفی کاذب دارد و علاوه بر آن در چند هفته اول ابتلا ممکن است هنوز پادتن در بدن تولید نشده باشد که تشخیص داده شود و نیز به علت نیاز به تغییر رفتارهای پرخطر به رفتارهای سالم‌تر و البته تبعات روانی جواب مثبت حتماً با مشاوره پیش و پس از آزمایش انجام شود.

مسوول کنترل و پیشگیری از ایدز و سل مرکز بهداشت استان هرمزگان خاطر نشان کرد: مراحل آزمایشگاهی در مراکز و پایگاه‌های مشاوره‌ی بیماری‌های رفتاری به‌طور محرمانه انجام می‌شود.ذاکری استفاده از دستورالعمل‌های اسلامی از جمله خویشتنداری، تشویق به ازدواج، پرهیز از روابط جنسی خارج از محدوده خانواده را توصیه کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha