سه‌شنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۱ - ۱۳:۱۶
کد خبر: 61856
سلامت نیوز :  چندی پیش بود که شیوع وبا در شهرهای کردستان عراق  بویژه سلیمانیه و کرکوک، مسئولان بهداشتی کشور را نگران کرده بود، این نگرانی زمانی تشدید شد که مشخص شد 22 مسافر ایرانی نیز مبتلا به این بیماری شدند، با اینکه بیماران درمان شده و به گفته مسئول مربوطه در وزارت بهداشت بیماری تحت کنترل درآمد اما همواره ورود بیماری‌های واگیر در کشور  و به‌طور ویژه در شهرهای مرزی، توجه وزارت بهداشت را به سمت اتباع بیگانه متمرکز کرده است، افرادی که در پی ترددهای فراوان، ناقل انواع بیماری‌ها هستند.

دکتر محمد مهدی گویا در گفت و گو با آرمان توضیحاتی پیرامون تعدادی از بیماری‌های واگیر که اخیرا در کشور مورد بحث قرار گرفته‌اند داد.

چندی پیش خبرهایی درباره شیوع سل در برخی مناطق کشور شنیده می‌شد.

به هر حال سل همواره در کشور ما وجود داشته و مشاهده آن امری غیرطبیعی نیست.

بیشترین میزان ابتلا به این بیماری مربوط به کدام مناطق است؟

سل در همه جای کشور وجود دارد و به هیچ وجه بیماری غیرعادی نیست، سالانه 9 تا 10 هزار نفر به انواع مختلف سل مبتلا می‌شوند و در همه استان‌های کشور نیز این بیماری دیده می‌شود. به منطقه خاصی محدود نمی‌شود و ربطی به استان ویژه‌ای ندارد، با این حال سل در برخی استان‌ها مانند سیستان و بلوچستان وگلستان بیش از سایر استان‌ها دیده می‌شود و شیوع بالایی دارد.

دلیل بالا بودن آمار ابتلا به سل در این دو استان چیست؟ آیا رفت و آمد اتباع بیگانه به این مناطق می‌تواند در زیاد بودن آمار ابتلا به سل تاثیر داشته باشد؟

بله، هم می‌تواند به‌دلیل تردد اتباع بیگانه باشد و هم به‌دلیل وضعیت اقتصادی  و اجتماعی مردم این استان‌ها. چرا که ساکنان مناطق عنوان شده از وضعیت اقتصادی مناسبی برخوردار نیستند که این موضوع روی رعایت موارد بهداشتی تاثیر می‌گذارد از سوی دیگر ورود و خروج اتباع بیگانه نیز می‌تواند در انتقال این بیماری موثر باشد.

از ابتدای امسال تا کنون چه تعداد به این بیماری مبتلا شده اند؟

آمار دقیقی در حال حاضر ندارم، اما همانطور که گفته شد سالانه بین 9 تا 10 هزار نفر مبتلا به سل می‌شوند.

آمارها از ابتدای امسال تا کنون تغییری نسبت به سال گذشته داشته است؟

خیر، آمارهای ما حکایت از افزایش آمارها نداشت و میزان ابتلا همانند سال‌های گذشته است.

با توجه به شیوع این بیماری در برخی شهرهای کردستان عراق، وضعیت شهرهای مرزی ما در ارتباط با بیماری وبا چگونه است؟ پیش از این اعلام کرده بودید 22 مسافر این بیماری مبتلا شده‌اند.

بله این آمار مربوط به همان زمان بود و این افراد نیز درمان شدند، در حال حاضر وبا در مناطق مرزی به طور کامل کنترل شده است.

در خود شهرهای کردستان چطور؟

با اقداماتی که صورت گرفت، این بیماری در همان شهرها نیز تحت کنترل درآمد.

از آن زمان آماری به تعداد مبتلایان ایرانی افزوده نشد؟

خیر ما تنها همان22 مبتلا را داشتیم و بیمار دیگری اضافه نشد.

با توجه به آغاز فصل سرما و مراجعه بسیاری از افراد به‌دلیل سرماخوردگی به مراکز درمان، وضعیت ابتلا به آنفلوانزا را چگونه می‌بینید؟ آیا ویروس تغییری داشته است؟

هنوز زود است که در این باره اظهار نظر کنیم، بیشتر موارد مراجعه کننده همان آنفلوانزای فصلی بوده است. با این حال هنوز تغییر در ویروس را
شاهد نبودیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha