سه‌شنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۱ - ۱۳:۲۳
کد خبر: 61858

سلامت نیوز : با ادامه روند آلودگی هوا در شهرهای بزرگ و صنعتی، مدارس، دانشگاه‌ها و ادارات دولتی پایتخت ایران تعطیل شد. وضعیت آلودگی هوا روز گذشته، در شرایط هشدار قرار داشت و پیش‌بینی شده است در دو روز آینده هم این شرایط ادامه داشته باشد. به همین دلیل کمیته اضطرار آلودگی هوای تهران در جلسه‌ای که بعد از ظهر دیروز تشکیل داد، تصمیم به تعطیلی تهران گرفت. مرتضی تمدن، استاندار تهران در این باره گفت: برای جلوگیری از تشدید آلودگی هوا سه‌شنبه 14 آذر و چهارشنبه 15 آذر 91 ادارات، مدارس، دانشگاه‌ها و وزارت خانه‌های تهران تعطیل است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مردم سالاری ؛ به گفته او این تعطیلی شامل بانک‌ها و مراکز اورژانسی و درمانی نمی‌شود. با این حساب تمام ادارات و مدارس تهران تا شنبه آینده تعطیل هستند. همچنین محمدرضا محمودی، معاون عمرانی استاندار تهران در این باره به خبرآنلاین گفت: غیر از سه شهر دماوند، فیرزوکوه و رودبار قصران بقیه شهرهای استان تهران هم تعطیل است. این تصمیم پس از جلسه کمیته اضطرار آلودگی هوای تهران گرفته شده است.سازمان هواشناسی البته پیش‌بینی کرده است از آخر هفته شرایط جوی ناپایدار به کمک هوای آلوده تهران و شهرهای بزرگ و صنعتی بیاید.

آنهایی که نباید بیرون بیایند

از سوی دیگر، علیرضا مصداقی نیا، معاون بهداشتی وزیر بهداشت هشدار داد: الان ما در شرایطی هستیم که در تهران وارونگی هوا حاکم است و آلودگی هوا در شهر تهران بالاست و شرایط ناسالمی داریم و از دید وزارت بهداشت گروه‌های پر خطر شامل سالمندان،زنان باردار، نوزادان و بیماران تنفسی و قلبی تا جای ممکن نباید از خانه بیرون بیایند. او به فارس گفت: ما الان هوای تهران را سالم نمی‌دانیم اما در این زمینه اقداماتی را که وظیفه وزارت بهداشت است انجام داده‌ایم.

معاون وزیر بهداشت در پاسخ به این پرسش که کدام نوع از آلودگی‌های موجود در هوا الان نگران کننده تر است گفت: ذرات معلق کوچکتر از 5/2 میکرون از همه مهمتر است و ما نگران آن هستیم چون این ذرات می‌تواند تا اعماق ریه و دستگاه تنفسی نفوذ کند و وقتی با آلودگی‌های گازی همراه می‌شود به مراتب خطرناک‌تر است. چون این ذرات خیلی کوچک هستند به راحتی در بدن جذب می‌شوند و جذب آنها در بدن واقعی است و به همین علت می‌توانند خیلی آسیب‌رسان باشند. به گفته او این ذرات می‌توانند بیماریهای تنفسی ایجاد کنند یا بیماری تنفسی افراد را تشدید کنند. مصداقی نیا دلایل بروز آلودگی هوای زمستانه را چنین عنوان کرد: عوامل مختلفی در این زمینه دخیل است، گرد و غباری که از جاهای دیگر می‌آیند، سوخت‌های مختلف بعد از سوختن و حتی گیاهان ممکن است این ذرات را تولید و وارد هوا کنند. مصداقی‌نیا گفت: خواهش من از همه این است که منتظر نشویم تا پدیده وارونگی هوا رخ دهد و بعد به فکر چاره بیفتیم، شهرهای بزرگ کشور و حاشیه آنها بیش از اندازه آلودگی را تحمل می‌کنند، میزان آلودگی‌های صنعتی و خودروهای موجود در این شهرها بیش از ظرفیت آنهاست و مثلاً تهران ظرفیت تحمل این همه خودرو را ندارد. وی در پاسخ به این پرسش که آیا اطلاع دارید، بنزین‌های مصرفی در خودروها استاندارد شد یا نه گفت: می‌دانم تلاش‌هایی در حال انجام است که این اتفاق بیفتند اما اینکه دقیقاً این اتفاق رخ داده یا نه اطلاع ندارم.

افزایش سکته مغزی ارمغان آلودگی هوا

همچنین حسین پاکدامن، رئیس انجمن متخصصان مغز و اعصاب ایران درباره تاثیرات آلودگی هوا به فارس گفت: آلودگی هوا که به شکل میزان بالای مونوکسید کربن و همچنین مواد سمی دیگر وجود دارد روی سیستم عصبی مغز ممکن است اثرگذار باشد. بنابراین آلودگی هوا ارتباط مستقیمی با ابتلای افراد به سردرد،گیجی، اختلال حافظه،ضعف و بی‌حالی،خستگی و همچنین بی قراری دارد و در صورت تشدید هوای آلوده،این علائم تثبیت می‌شوند. رئیس انجمن مغز و اعصاب ایران توصیه کرد: افرادی که مشکلات ریوی و قلبی دارند در گروه افرادی با محدودیت حاد قرار دارند بنابراین زمانی که وضعیت هوا در شرایط هشدار قرار دارد نباید در خیابانها و هوای آزاد تردد کنند. اما افرادی که دچار بیماریهای مزمن هستند با اینکه سریعاً عوارض آلودگی خود را نشان نمی‌دهند اما این آ‌لودگی‌ها عوارض طولانی و خطرناکی را مانند سکته‌های مغز در پی دارند.

به گفته او افرادی که در تماس مستمر با آلودگی هوا و گازهای سمی هستند یا افرادی که به محض تماس با این هوا دچار سردرد می‌شوند، سیستم عصبی آنها دچار عوارض تدریجی می‌شود که در آینده خطر آفرین است. رئیس انجمن متخصصان مغز و اعصاب ایران گفت: افرادی که دچار سردردهای مزمن،عصبی یا میگرن هستند با قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا علائم دردشان تشدید می‌شود.

محدوده زوج و فرد جزو محدوده طرح ترافیک

رئیس پلیس راهور تهران گفت: به علت آلودگی هوا فردا محدوده زوج و فرد تهران امروز جزو محدوده طرح ترافیک محسوب می‌شود. سردار حسین رحیمی در گفت‌وگوبا مهر اظهار داشت: به علت آلودگی هوا و تصمیم کمیته کاهش آلودگی هوای پایتخت امروز به محدوده زوج و فرد جزء محدوده طرح ترافیک شده و تنها خودروهایی که دارای مجوز ورود به محدوده طرح ترافیک هستند می‌توانند در محدوده زوج و فرد تردد کنند. وی ادامه داد: طرح ترافیک از ساعت 6 و 30 دقیقه صبح تا ساعت 17 در محدوده زوج و فرد به اجرا در می‌آید. به گفته رئیس پلیس راهور تهران خودروهای غیرمجاز که وارد این محدوده شوند به ازای هر ساعت تردد در محدوده غیرمجاز 20 هزار تومان جریمه می‌شوند.

زنان باردار در خانه بمانند

معاون بهداشتی وزیر بهداشت هشدار داد: معلوم نیست پدیده وارونگی هوا و آلودگی ناشی از آن تا کی ادامه پیدا کند،خطرناکترین آلودگی هوا،ذرات معلق کوچکتر از5/2 میکرون است که تا عمق ریه نفوذ می‌کند.

علیرضا مصداقی نیا در گفت‌و‌گو با فارس، افزود: ما الان هوای تهران را سالم نمی‌دانیم اما در این زمینه اقداماتی را که وظیفه وزارت بهداشت است انجام داده‌ایم.

وی در پاسخ به این پرسش فارس که وظیفه وزارت بهداشت در قبال آلودگی هوا چیست گفت: ما باید نامه بنویسیم به مسئولان و سازمان‌های ذیربط و اعلام کنیم که وضعیت هوا از نظر متولی سلامت مردم به چه گونه‌ای است و این کار را انجام داده‌ایم. معاون وزیر بهداشت در پاسخ به این پرسش که الان وضعیت هوای تهران به چه گونه‌ای است توضیح داد: الان ما در شرایطی هستیم که در تهران وارونگی هوا حاکم است و آلودگی هوا در شهر تهران بالاست و شرایط ناسالمی داریم و از دید وزارت بهداشت گروه‌های پر خطر شامل سالمندان،زنان باردار، نوزادان و بیماران تنفسی و قلبی تا جای ممکن نباید از خانه بیرون بیایند. مصداقی‌نیا در پاسخ به این پرسش فارس که این وضعیت تا کی ادامه دارد گفت: تا زمانی که هوا بهتر شود، و وارونگی هوا بر طرف شود،دقیقاً نمی‌دانم کی، امیدوارم هر چه زودتر این اتفاق بیفتد. وی در پاسخ به این پرسش که کدام نوع از آلودگی‌های موجود در هوا الان نگران‌کننده تر است گفت: به نظر من، ذرات معلق کوچکتر از 2.5میکرون از همه مهمتر است و ما نگران آن هستیم چون این ذرات می‌تواند تا اعماق ریه و دستگاه تنفسی نفوذ کند و وقتی با آلودگی‌های گازی همراه می‌شود به مراتب خطرناک‌تر است. وی ادامه داد: چون این ذرات خیلی کوچک هستند به راحتی در بدن جذب می‌شوند و جذب آنها در بدن واقعی است و به همین علت می‌توانند خیلی آسیب‌رسان باشند. معاون امور بهداشتی وزیر بهداشت در پاسخ به این پرسش که این ذرات چه عوارضی دارند گفت: می‌توانند بیماریهای تنفسی ایجاد کنند یا بیماری تنفسی افراد را تشدید کنند. وی درباره عوامل ایجاد این نوع آلودگی‌ها نیز توضیح داد: عوامل مختلفی در این زمینه دخیل است، گرد و غباری که از جاهای دیگر می‌آیند، سوختهای مختلف بعد از سوختن و حتی گیاهان ممکن است این ذرات را تولید و وارد هوا کنند. مصداقی‌نیا گفت: خواهش من از همه این است که منتظر نشویم تا پدیده وارونگی هوا رخ دهد و بعد به فکر چاره بیفتیم، شهرهای بزرگ کشور و حاشیه آنها بیش‌از اندازه آلودگی را تحمل می‌کنند، میزان آلودگی‌های صنعتی و خودروهای موجود در این شهرها بیش‌از ظرفیت آنهاست و مثلاً تهران ظرفیت تحمل این همه خودرو را ندارد. وی در پاسخ به این پرسش فارس که آیا اطلاع دارید، بنزین‌های مصرفی در خودروها استاندارد شد یا نه گفت: می‌دانم تلاشهایی در حال انجام است که این اتفاق بیفتند اما اینکه دقیقاً این اتفاق رخ داده یا نه اطلاع ندارم.

از آرایش غلیظ در هوای آلوده خودداری کنید

آرایش کردن به ویژه از نوع غلیظ آن در هوای آلوده شهرها اثرات سوء ای در روند تکثیر و بازسازی سلولهای اپیدرم به همراه دارد. به گزارش شهر ، میزان بالای غلظت مونواکسید کربن و دود حاصل از سوخت‌های فسیلی علاوه بر تاثیرات زیانبار قلبی و ریوی موجب اختلال در کارکرد سلول‌های پوست و ایجاد چهره‌ای غیرشاداب و کدر در افراد می شود.

سلول‌های اپیدرم (لایه سطحی) هر 28 روز یکبار بازسازی کاملی انجام می‌دهد، در صورت نارسایی اکسیژن به این سلول‌ها، شاهد اثرات سوء در پوست بدن به ویژه صورت، گردن و دست‌ها خواهیم بود.

به افرادی که در روزهای آلوده هوا از لوازم آرایشی با میزان بالا استفاده می‌کنند توصیه می شود با تهیه پاک کننده‌های غیرصابونی با ph اسیدی سازگار با پوست که به syndet bar معروفند (از داروخانه‌ها) به حفظ سلامت و شادابی سلامت پوست بدن خود کمک کنند. این پاک کننده‌ها در مقاسیه با صابون‌های جامد و مایع علاوه بر امکان استفاده مکرر در طول شبانه روز، به دلیل سازگاری چربی‌های طبیعی پوست از جمله سرآمیدها را کمتر برداشته و اثرات خشکی پوست و تحریکی کمتر خواهند داشت. استفاده از کرم‌های درمانی تجویز شده از جانب پزشکان همچنین مصرف، کرم ضدآفتاب و کرم‌های مربوط کننده پوست نیز در روزهای آلودگی هوا توصیه می شود. هموطنان پس از بازگشت به منزل، در پی شست‌وشوی سریع صورت، حتماً از مرطوب کننده پوست‌های خشک یا چرب استفاده کنند. استحمام و شست‌و شوی موها با شامپوهای معمولی به صورت روزانه برای حذف آلاینده‌های هوا و محیط زیست از مهمترین نکات بهداشتی در ایام آلودگی هواست که به نشاط و شادابی پوست و موها کمک فراوانی می‌کند.

هوای اصفهان به هشدار رسید

هوای آلوده زمستانی که ناشی از جو پایدار در اکثر نقاط ایران است، موجب تعطیل شدن اراک و اجرا طرح زوج و فرد در اصفهان و تعطیلی مهدهای کودک در این استان شد. تعطیلی پنج شنبه‌ها در اصفهان که از آبان ماه به دلیل کاهش آلودگی هوا صورت گرفت هم به داد این شهر نرسید و دیروز (دوشنبه) با افزایش غلظت آلاینده‌ها نسبت به روز گذشته هوای اصفهان بسیار ناسالم ترشد و میزان آلایندگی‌های این شهر از مرز هشدار گذشته است. این در حالی است که این شرابط تا روز چهارشنبه بدتر هم می‌شود.

امروز همچنین به دلیل غلظت آلودگی هوا مهدهای کودک برخی از شهرهای استان تعطیل است. با پدیده وارونگی هوا و ادامه شرایط آلودگی تا اواسط هفته کمیته اضطرار کاهش آلودگی هوا در جلسه ای برای حفظ سلامت کودکان مهد‌های کودک شهرهای اصفهان، سجزی، بهارستان، خوراسگان، گز، گرگاب، دولت آباد، خورزوق، دستگرد، سین، خمینی شهر، شاهین شهر، نجف آباد، جوزدان، گلدشت، کهریزسنگ و شهرستان فلاورجان را تعطیل اعلام کرد.

براساس آمارهای مرکز پایش آلودگی اصفهان، شاخص کیفی هوای شهر اصفهان دیروز 178 PSI بوده که از بامداد تا صبح امروز به 196 PSI رسیده است. اداره کل محیط‌زیست استان اصفهان هم اعلام کرده این آلایندگی تا میزان غلظت تا چهارشنبه ادامه دارد. در همین رابطه برای کاهش آلودگی هوا در اصفهان طرح ترافیکی زوج و فرد اجراشده است. از سوی دیگر همچنین به سبب افزایش میزان آلاینده‌ها روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اعلام کرد میزان مراجعه افراد به بیمارستانها و مراکز درمانی بیشتر شده است ومراجعان امروز بیشتر از بیماری تنفسی شکایت داشتند.

مدارس و دانشگاه‌های اراک تعطیل شد

همچنین به دلیل آلودگی هوای اراک روز گذشته مدارس و دانشگاه‌های اراک تعطیل شد. دوشنبه سومین روز آلودگی مستمر هوای اراک در این هفته بود و علت آن آلودگی ناشی از صنایع و وارونگی دما به دلیل شرایط زیست محیطی شهر اراک است. در سه روز گذشته آلودگی هوای اراک در شرایط هشدار قرار گرفت و آلودگی به دو برابر حد استاندارد رسید.

آنگونه که سازمان هواشناسی اعلام کرده است از ابتدای سال تاکنون مردم اراک در بیش‌از 56 روز از سال در آلودگی هوا نفس کشیدند که زیان‌هایی برای سلامتی دارد. بیش از 52 درصد آلودگی هوای اراک صنعتی و 48 درصد ناشی از تردد خودروهاست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha