سه‌شنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۱ - ۱۳:۲۸
کد خبر: 61859
 سلامت نیوز : در شرایطی که با تحریم بانک‌های کشورمان، نقل و انتقال ارز با دشواری‌هایی روبه‌رو شده و مبادلات ارزی در حوزه دارو مقدور نیست، برخی از مسئولین تحریم‌ها را دلیل نخست کمبودهای این حوزه ارزیابی می‌کنند و از مقامات بین‌المللی خواسته‌اند تا با رایزنی، این رفتار غرب را اصلاح كنند ،اما برخی نیز بی داریتی در زمینه دور زدن تحریم ها را علت اصلی كمبود های فعلی ذكر می‌كنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم ؛ پس از گلایه‌ها و شكایات مقامات و دست اندركاران حوزه دارو و درمان در خصوص كمبودها، اخیرا معاون داروی سازمان غذا و دارو اعلام کرده اگر به همین منوال ارز مرجع تخصیص یابد همه کمبودهای دارویی ظرف دوماه آینده جبران می‌شود.

دکتر محمدرضا شانه ساز گفته با پیگیری های وزیر و رئیس سازمان غذا و دارو بخشی از ارز مورد نیاز تأمین شده و خیلی از کارخانه ها مواد اولیه تولید دارو را تأمین کرده و در حال حمل آنها هستند.

این مقام اعلام كرده كه در یکی دو ماه آینده این کمبودهای مقطعی را نخواهیم داشت. البته ممکن است برخی داروها به مدت یک هفته تا 10 روز دچار کمبود شده باشد ولی به فوریت وارد شده و مردم نگران نباشند.

وی اظهار امیدواری كرده با تخصیص ارز جدید مابقی کمبودها تهیه شود و اگر سیستم بانکی به همین طریق به تأمین دارو اولویت بدهد، ذخایری که تهیه شده ، بازار را به صورت طبیعی بر می‌گرداند.

حال با این سخنان اما هنوز رئیس كمیسیون بهداشت ودرمان مجلس تاكید دارد كه كمبود دارو به دلیل مشكلات ارزی وجود دارد و اگر در نیمه اول سال توجه کافی به حوزه تأمین ارز که همیشه بر ضرورت آن تأکید شده بود حتی همین کمبودها را هم که می شنویم نداشتیم.

عباسعلی شهریاری نماینده زاهدان با انتقاد از نهادهای بین المللی گفته علیرغم شعارهایی که سازمانهای جهانی و صلیب سرخ جهانی می‌دهند، غرب ،کشورمان را در زمینۀ تجهیزات درمانی و دارو تحریم کرده ولی بیشتر مشکلات در زمینه دارو به ضعف مدیریت داخلی هم بر می‌گردد.

وضعیت دارو و تبعات پیش آمده در سایه تحریم ها باعث شده كه رئیس فرهنگستان علوم پزشکی ایران نیز در نامه‌ای به بان کی مون،تحریم دارو علیه ایرانیان را نقض حقوق بشر بخواند و با اشاره به منشور جهانی حقوق بشر دسترسی آسان به امکانات پزشکی را حق هر انسانی بداند.

در این نامه دكتر علیرضا مرندی از دبیرکل سازمان ملل متحد خواسته تا برای معافیت داروها از تحریم‌های غیرقانونی علیه ایران وارد عمل شود.

علیرضا مرندی در این نامه آمریکا و اتحادیه اروپا را به خاطر تهدید جان میلیونها نفر از مردم ایران به خصوص زنان و کودکان، از طریق اعمال تحریم‌های یکجانبه علیه تهران محکوم کرده و از دبیرکل سازمان ملل متحد خواسته تا اقدامات مؤثری را در راستای معاف شدن معاملات بانکی مربوط به ارسال تجهیزات پزشکی و دارویی به ایران از چارچوب این تحریم‌ها، اتخاذ کند.

وزیر اسبق بهداشت و درمان ایران  اقدامات بی رحمانه دولتهای غربی را نه فقط بر وضع کلی رفاه مردم ایران خصوصاً زنان و کودکان مؤثر دانسته بلکه این شرایط را منجر به افزایش درد و رنج و نیز شمار مرگ و میر به خاطر عدم دسترسی به داروهای لازم و ضروری و کمبود لوازم و تجهیزات پزشکی دانسته است.

مرندی در نامه خود از بان کی مون خواسته تا اقدامات لازم را در جهت معاف شدن دارو، تجهیزات پزشکی و مواد غذایی از این "تحریم های غیر قانونی" اتخاذ کند.

تحریم ها همراه با بی درایتی

كمبود دارو حالا علاوه بر صدای مردم  و بیماران ،صدای مقامات و مسئولین را در آورده بطوری كه نمایندگان مجلس نیز با اشاره به اینكه تحریم ها باعث شده بیماران با خطر مرگ مواجه شوند از بی‌درایتی ها در دولت و وزارت بهداشت ودرمان گلایه كردند و بحث تحریم را مساله جدید،كه به تازگی اتفاق افتاده باشد ندانستند.

اكثر اعضای كمیسیون بهداشت و درمان در گفتگو با جام جم آنلاین بر این نظر تأكید كردند كه دولت همانطور كه مانند سایر موارد تحریم ها را دور زده است باید ذخایر دارویی و نیاز كشور را مد نظر قرار می داد و اقدام به واردات دارو می‌كرد.

دكترعلی كائیدی نماینده پلدختر و عضو كمیسیون بهداشت و درمان مجلس با بیان اینكه باید خیلی پیشتر به فكر دور زدن تحریم ها در بحث دارو  و درمان می‌افتادیم گفت:البته معاونت دارو و غذا و هیئت رئیسه مجلس با وزارت بهداشت و درمان وارد مذاكره شده‌اند تا با در نظر گرفتن مبالغی بحث واردات دارو جدی گرفته شود.

وی در ادامه افزود:ما عقیده داریم مشكلات وجود دارد اما باید راهكاری برای آن اندیشیده شود.چون غرب همه جوره به جنگ ایران آمده است.

دكترمسعود پزشكیان دیگر عضو این كمیسیون و یكی از وزرای سابق بهداشت نیز با اشاره به اینكه در شرایط تحریم ،دولت باید فكری به حال دارو می‌كرد و از كشورهای همسایه برای دور زدن تحریم ها كمك می‌گرفت یادآور شد: باید مسئولین پاسخ دهند كه چرا تا الان به فكر نبودند.

دكترمحمدحسین قربانی نماینده آستانه اشرفیه و دیگر عضو كمیسیون بهداشت با اشاره به اینكه كشور 95 درصد دارو در كشور با واردات مواد اولیه تولید می‌شود گفت: با محروم شدن از واردات مواد اولیه ،این مقدار تولید دچار مشكل شده است.

وی افزود:بزرگترین شركتهای تولید كننده داروی كشور از واردات مواد اولیه محروم هستند و بسیاری از واكسن ها كه ما قدرت تولید آنها را نداشتیم امروز مورد تحریم است.

قربانی در ادامه یكی از مشكلات دارو را مربوط به مسایل مدیریتی دانست و گفت: ارز تخصیصی مربوط به واردات دارو تا امروز بصورت كامل داده نشده است، ولی برای واردات خودرو و لوازم آرایشی ارز داده شده است.

دكترسلیمان عباسی مخبر كمیسیون بهداشت و درمان و نماینده گنبدكاووس نیز با بیان اینكه پیش بینی می‌شد كه تحریم ها دامن بحث بهداشت ودرمان را بگیرد گفت:البته وزارت خانه در تلاش است كه مدیریت مناسبی را انجام دهد اما كفاف وضعیت فعلی را نمی‌دهد.

وی در ادامه گفت:بر اساس قوانین سازمان ملل دارو نباید تحریم شود اما رفتاری كه هم اكنون با ایران پیش گرفته شده بسیار ناجوانمردانه است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha