سه‌شنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۱ - ۱۴:۰۵
کد خبر: 61866
سلامت نیوز : از پنجره به بیرون نگاه می‌كنی، از سرویس مدرسه پیاده می‌شود و در حیاط را باز می‌كند. زیپ كاپشنش مثل روزهای قبل​با وجود تاكید هر روز صبح تو باز است و كلاهش را دستش گرفته است. بدون عجله و آرام آرام قدم برمی‌دارد. چند وقتی است رفتارش تغییر كرده و همین نگرانت می‌كند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم ؛ هر چه فكر می‌كنی به یاد نمی‌آوری​ چند ماه پیش یا پارسال همین موقع یا...؟ به ذهنت فشار می‌آوری كه از چه زمانی رفتار فرزندت تغییر كرده؟ اما تلاشت بیهوده است چون خوب می‌دانی این تغییر در یك شب اتفاق نیفتاده. فقط به خودت آمدی و دیدی كه دیگر وقتی از در خانه وارد می‌شود خودش را در آغوشت نمی‌اندازد.

دیگر سیر تا پیاز اتفاقات مدرسه را برایت نمی‌گوید. گاهی در خودش فرو می‌رود و ترجیح می‌دهد بیشتر وقتش را با دوستانش بگذراند. گاهی از لباس پوشیدنت، غذا خوردنت و رفتارهای اجتماعی‌ات ایراد می‌گیرد.

هنوز مرد نشده، اما احساس می‌كنی آن پسر بچه دیروز نیست. تاریخ تولدش را مرور می‌كنی و یادت می‌آید او مدتی است وارد نوجوانی شده و یاد حرف‌های استادت می‌افتی: «بلوغ روزگار، برزخ است!» اما با خودت می‌گویی: «برزخی برای او یا برزخی برای من؟»

صدای در آسانسور می‌آید، پسرت به طبقه پنجم رسیده و تو مثل هر روز در را به رویش باز می‌كنی و مرد كوچكی را نگاه می‌كنی كه دارد بزرگ می‌شود.

بلوغ، دورانی است كه گذر از آن برای دختران و پسران با مسائل خاصی همراه است كه گاهی همین مسائل، روزهای برزخی را برای نوجوان و والدین او می‌سازد، اما گذر از این مرحله برای رسیدن به بزرگسالی اجتناب‌ناپذیر است و یك عبور آرام و حل منطقی مشكلات این دوران می‌تواند به داشتن دوران جوانی موفق و شاد كمك كند، اما چگونه می‌توانیم به فرزندمان كمك كنیم تا بی‌دغدغه از این روزها بگذرد؟

در قدم اول باید شناخت بیشتری از ویژگی‌های این روزها داشته باشید. یادتان هست وقتی متوجه شدید قرار است صاحب فرزند شوید، یكی از كارهایی كه انجام دادید این بود كه كتابی مخصوص تغذیه در دوران بارداری و همچنین ویژگی‌های جنین در هر مرحله خریداری كردید و خواندید. دوران بلوغ از دوران جنینی ناشناخته‌تر است و این شما را نیازمند مطالعه و مشاوره با افراد صاحب‌نظر می‌كند.

این دوران، زمانی است كه فرزندان‌تان مثل كودكی‌شان رفتار نمی‌كنند، شاید فكر كنید كه از شما فاصله گرفته‌اند و شاید این تغییر رفتار برایتان سخت باشد اما گذر از كودكی و وارد شدن به دنیای بزرگسالان كار چندان ساده‌ای نیست.

به گفته یكی از دانشمندان،‌ بلوغ یك تولد مجدد است چرا كه در هر حال، این مرحله با مجموعه‌ای از تغییرات در جسم و روح و روان ظهور می‌كند و فرد را، نه می‌توان كودك دانست و نه در طبقه بزرگسال جای داد. بنابر​این مرحله بلوغ خود سر آغازی است برای زندگی نوین.

این تعریف یك چشم‌انداز كامل از بلوغ است و معنی دیگر آن این است كه جای نگرانی نخواهد بود، اما به شرط آن‌كه شما بعد از شناخت ویژگی‌های این دوران در گام‌های بعد​ در كنار او باشید و به او كمك كنید.

این تغییرات، ناگهانی است و بخش فیزیكی آن كاملا مشهود است. آنقدر كه برای خود نوجوان هم كمی عجیب خواهد بود و مخصوصا بلوغ جنسی كه شما (والد همجنس) باید اطلاعات كافی را به او بدهید، در غیر این صورت منابعی چون گروه همسال به كمك او می‌آیند كه چندان خوشایند نیست.

تغییرات فیزیكی فرزند شما بسته به این‌كه دختر یا پسر باشد متفاوت است، اما مشكل اصلی تغییرات روحی و تلاطم درونی نوجوان است كه چون ظاهرا دیده نمی‌شود، ممكن است به آن توجه كافی نداشته باشید.

دوران بلوغ، روزگار سوال‌های مهمی است كه خیلی از آنها را نوجوان​تان مطرح نمی‌كند و برخی از آنها را می‌گوید و در چنین مواقعی عكس‌العمل شما بسیار مهم خواهد بود.

بپذیرید كه او دیگر چون كودكی، فكر و اعتقاد شما را نمی‌پذیرد و دوست دارد مقابل خیلی از مسائلی كه تا دیروز برایش قابل قبول بود، یك علامت سوال بزرگ بگذارد. می‌خواهد با منابع قدرت در خانه و مدرسه مقابله كند و شاید رفتارهایی از او سر بزند كه باعث نگرانی‌تان شود، اما باید بدانید و درك كنید كه او در حال پاسخگویی به مهم‌ترین سوالات زندگی‌اش است.

پایان دوران بلوغ، وقتی او وارد جوانی بشود باید به یك هویت مستقل دست پیدا كند و این اتفاق نمی‌افتد مگر آن‌كه بتواند برای سوالاتی چون: از كجا آمده‌ام، آمدنم بهر چه بود؟ پاسخ‌های قانع‌كننده‌ای بیابد.

فرزند شما گاهی عصبانی و گاهی بی‌حوصله خواهد بود. شاید تنهایی را ترجیح دهد و شاید بیش از حد به دوستانش وابسته باشد، مهم این است كه شما به‌عنوان خانواده او، صبور باشید، غوغای درونی‌اش را بشنوید و با رفتارهای درست خود، این تولد دوباره را در كنار او تجربه كنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha