سلامت نیوز : نشست خبری «هم‌اندیشی اعضای كمیسیون بهداشت و درمان مجلس، و اعضای سازمان بهزیستی كل كشور»، عصر دیروز و همزمان با روز جهانی معلولان، در شیرخوارگاه آمنه برگزار شد. این نشست كه قبل از شروع با حضور جمعی از خبرنگاران منتظر همراه بود، در ادامه بدون حضور آنها آغاز به كار كرد، چرا كه اعضای روابط عمومی به دلیل «محرمانه» بودن جلسه، خبرنگاران را با احترام از سالن بیرون فرستادند و در انتها، 10 دقیقه مانده به پایان جلسه یك ساعت و نیمه، برای خالی نبودن عریضه و جلوگیری از اعتراض‌های احتمالی به آنها اجازه حضور دادند. علی همت محمودنژاد، نماینده جامعه معلولان كشور كه هنگام ورود خبرنگاران با حرارت در حال صحبت بود، پس از پایان مراسم در رابطه با جلوگیری ناگهانی از حضور مطبوعاتی‌ها گفت: «حرف‌های من همیشه كمی تند است. شاید به این دلیل بود كه نمی‌خواستند كسی حضور داشته باشد.»دقایق پایانی نشست خبری روز جهانی معلولان به صحبت‌های علی همت محمودنژاد و حسینعلی شهریاری، رییس كمیسیون بهداشت و درمان مجلس گذشت.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از اعتماد ؛ محمود نژاد، با اشاره به استخدام 40 هزار نفر پرستار، از فقدان حضور حتی یك نفر معلول در بین این افراد گلایه كرد و با پذیرفتن اینكه معلول قادر به پرستاری نیست، گفت: «آیا بین 40 هزار پرستار، به هزار نفر بابت انجام امور اداری نیاز نبود؟ این تصور اشتباهی است كه فكر كنیم مردم از حضور اجتماعی معلولان آزرده می‌شوند.»وی سپس با بیان اینكه خود معلول است اما به تحصیلات عالی دست یافته و در دانشگاه نیز تدریس می‌كند ادامه داد: «حضور من سر كلاس درس دانشجویانم را ناراحت نمی‌كند، استادشان را می‌بینند كه با دو پای معلول مشغول تدریس به آنهاست، پس به توانایی خود با دو پای سالم امیدوارتر می‌شوند. پس می‌توان از حضور معلولان در جامعه استفاده كرد.» محمودنژاد اختصاص حداقل پنج درصد جرایم راهنمایی و رانندگی برای پیشگیری از معلولیت، و ایجاد یك مركز جامع توانبخشی معلولان در كشور را خواستار شد و گفت: «من تنها كسی هستم كه دوست ندارم به اقلیت سه میلیون و 200 هزار نفری‌ام حتی یك نفر اضافه شود.»در پایان رییس كمیسیون بهداشت و درمان مجلس، در راستای صحبت محمود نژاد از جلسه‌یی با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت، و اعضای كمیسیون بهداشت و درمان مجلس طی هفته آتی در رابطه با اولویت‌های ارزی خبر داد و گفت: «در این جلسه در باب تجهیزات و وسایل توانبخشی و اولویت دادن ارز به آن نیز به‌طور حتم صحبت خواهیم كرد.»شهریاری پس از اتمام جلسه در جمع خبرنگاران، درصد زیادی از معلولیت‌ها را نتیجه سوانح رانندگی دانست و اظهار داشت كه در حال حاضر تنها یك در صد جرایم راهنمایی رانندگی به معلولان تعلق می‌گیرد كه رقم ناچیزی است.

به گفته وی تلاش بر این خواهد بود كه بیمه، درصد قابل توجه‌تری را به معلولان اختصاص دهد اما در این باره فعلا هیچ چیز مشخص نیست. شهریاری مهم‌ترین مشكل معلولان را قبل از هر چیز وضعیت اشتغال این افراد و دشواری‌های ناشی از آن عنوان كرد و سپس، وضعیت تجهیزات پزشكی را با توجه به نرخ ارز در ردیف مشكلات بعدی قرار داد. وی در این خصوص گفت: «تجهیزاتی كه برای توانبخشی معلولان مورد استفاده قرار می‌گیرد اكنون با افزایش قیمت مواجه شده و بسیاری از معلولان توانایی تهیه آنها را از دست داده‌اند. لازم است لااقل به تجهیزاتی كه از خارج از كشور تهیه می‌شود ارز مرجع اختصاص بگیرد تا معلولان اینقدر متحمل فشار نشوند.»علی همت محمودنژاد، نماینده جامعه معلولان در جمع خبرنگاران به شرح مختصری از آنچه در جلسه عنوان شده بود، پرداخت. حقوق 15 هزار بیمار ضایعه نخاعی كه از هیچ‌گونه خدمات توانبخشی یا حق پرستاری استفاده نمی‌كنند، تسهیل در قوانین مربوط به زایمان دختران معلول، تسهیل در قوانین مربوط به مرخصی مادرانی كه فرزند معلول دارند و هزینه‌های سنگین وسایل توانبخشی معلولان، عمده مباحثی بود كه از سوی او در این جلسه عنوان شد.

محمودنژاد با اشاره به اینكه در حال حاضر قیمت یك عصا با توجه به تغییرات ارزی 4 الی 5 برابر شده، معلولان برای خرید یك ویلچر اغلب مجبورند تا 10 میلیون تومان هزینه كنند و یك پای مصنوعی بالای زانو را با قیمت30 میلیون تومان بخرند، گفت: «از مجلس خواستم با توجه به اینكه سالانه بیش از 40 هزار نفر كه اغلب بر اثر سوانح رانندگی به معلولیت دچار شده‌اند، به جامعه معلولان كشور اضافه می‌شوند، حداقل 5 درصد جرایم رانندگی و 10 درصد هزینه فروش هر نخ سیگار، به پیشگیری از معلولیت‌ها اختصاص یابد.»وی در حالی كه آمار معلولان كشور را 3 میلیون و 200 هزار نفر عنوان می‌كرد و این جامعه را مستحق یك برنامه‌ریزی صحیح از جانب مسوولان می‌دانست، در رابطه با آمار سالانه مبتلایان به معلولیت گفت: «روزانه 110 نفر، ماهانه 3300 نفر و سالانه 40 هزار نفر بر اساس حوادث مختلف از قبیل سوانح رانندگی، زایمان‌های غلط، اشتباهات پزشكی، جهش‌های ژنی و عدم توجه به پیشگیری‌های اولیه به معلولیت دچار می‌شوند.»نماینده جامعه معلولان، هفته آینده در جلسه‌یی كه با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت و كمیسیون بهداشت و درمان مجلس تشكیل می‌شود حضور خواهد یافت. این پاسخ رییس كمیسیون بهداشت و درمان مجلس است به خواسته‌های محمودنژاد. قرار بر این است كه در این جلسه در ارتباط با اولویت‌های ارزی، و همچنین اولویت خدمات توان بخشی معلولان و معافیت معلولان از مالیات ویلچر و عصا، تصمیم‌گیری شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha