سلامت نیوز : متخصص اعصاب و روان گفت: مراکز MMT بهترین مرجع برای کنترل رفتارهای پرخطر بیماران است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دکتر مزدرانی روز دوشنبه 13 آذرماه 91 در همایش روز جهانی ایدز که در دانشگاه علوم پزشکی مازندران برگزار شد، با اشاره به اینکه مصرف داروهای ویژه بیماران مبتلا به ایدز‌ گران و هزینه گزافی به مملکت وارد می‌کند، اظهار کرد: بهترین مرجعی که می‌تواند بیماران پرخطر را کنترل و از بروز رفتارهای پرخطر پیشگیری نماید، مراکز MMT ( مراکز درمان سوء مصرف مواد مخدر) است.

دکتر مزدرانی به جلب اعتماد بیماران به ویژه معتادان در آغاز مراحل درمان تاکید کرد و افزود: تنش و اضطراب سوء مصرف مواد مخدر را افزایش می‌دهد، لذا ضروری است افراد در محیطی آرام و به دور از تنش بسر برند.

وی به بیان 6 مرحله در ترک اعتیاد پرداخت و گفت: پیش تأمل، تأمل، تصمیم‌گیری، انجام و مصرف داروهای تجویز شده و ترک از مراحل شش گانه در ترک اعتیاد به شمار می‌روند.دکتر علیخانی، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مازندران در ادامه به نحوه تعامل با گروه‌های پرخطر پرداخت و افزود: بهترین راه تشخیص وجود ویروس HIV در بدن، انجام آزمایش خون است.

وی با اشاره به اینکه گروه‌های در معرض خطر یا گروه‌های پرخطر در ایجاد، پیشرفت و تداوم اپیدمی HIV نقش مهمی دارند، تصریح کرد: این گروه‌ها با وجود رفتارهای پرخطر باعث انتقال عفونت می‌شوند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مازندران افزود: ایدز یک بیماری پیش‌رونده و قابل پیشگیری است که حاصل تکثیر ویروسی به نام HIV در بدن میزبان است و سبب تخریب جدی دستگاه ایمنی بدن می‌شود.

دکتر علیخانی اظهار کرد: این امر زمینه‌ساز بروز عفونت‌هایی به بدن سالم می‌شود که بدن بیمار مبتلا به ایدز در برابر آنها مقاومتی ندارد و در نهایت پیشرفت همین عفونت‌ها مرگ بیمار را به همراه دارد.

وی با بیان اینکه ایدز تنها یک مشکل پزشکی نیست، بلکه مشکل اجتماعی و فرهنگی نیز است، تصریح کرد: این با هاله‌ای از شرم و منع‌های اخلاقی و فرهنگی همراه‌ است که این موضوع مانع از اعلام بیماری از سوی افراد شده و همین مساله منجر به پنهان ماندن بیماری، طی نشدن پروسه درمان و در نتیجه شیوع سریع آن می‌شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مازندران خاطر نشان کرد: به علت پیش داوری و ترس از سرایت بیماری، این بیماران درمورد انتخاب مسکن، شغل، مراقبت‌های بهداشتی و حمایت عمومی مورد تبعیض قرار می‌گیرند.

دکتر علیخانی با اشاره به اینکه رفتارهای نامناسب و تحقیرآمیز سبب انزوای بیماران می‌شود، افزود: وحشت از مرگ، وحشت طرد و تنهایی و انگ اجتماعی، اخراج کارگران مبتلا و بدنامی از طرف دوستان و خانواده سبب می‌شود افرادی که گمان می‌کنند ممکن است دچار باشند، وضعیت خودشان را تا جایی که مقدور است مخفی نگه دارند، لذا ضروری است آگاهی مردم از این بیماری افزایش یابد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha