چهارشنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۱ - ۱۲:۵۹
کد خبر: 61902

هوایی بی‌رمق و مه غلیظی تهران را در بر گرفته و اگرچه اعلام رسمی‌ تعطیلی اضطراری شده اما مراکز تجاری و خرید، بانکها و شرکت‌های بخش خصوصی به کار روزانه خود مشغول هستند !

سازمان محیط‌زیست مقصر اصلی آلودگی هوا
سلامت نیوز : هوایی بی‌رمق و مه غلیظی تهران را در بر گرفته و اگرچه اعلام رسمی‌ تعطیلی اضطراری شده اما مراکز تجاری و خرید، بانکها و شرکت‌های بخش خصوصی به کار روزانه خود مشغول هستند و از‌ایستگاه‌های مترو منتهی به بازار مرکزی تهران خبر می‌رسد که مردم فارغ از کار اداری برنامه بازارگردی دارند. وضعیت هشداردهنده برای هوای تهران درحالی تداوم دارد که نمایندگان مجلس در جلسه‌ای برای رسیدگی به وضعیت آلودگی هوا به‌این نتیجه رسیدند که سازمان محیط زیست کشور مقصر اصلی پایداری آلودگی هواست. سازمانی که مدیریت آلودگی را به دست باد و باران سپرده و تداوم پایداری آلودگی هوا زمینه ساز مرگ چهار هزار نفر در سال شده است.

مدیریت باد و باران در آلودگی هوا

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آرمان ؛ عضو فراکسیون محیط زیست مجلس درباره جلسه‌ای که در آن رئیس سازمان محیط زیست به نمایندگان مجلس توضیحاتی درباره عملکرد‌این سازمان ارائه کرد گفت: فراکسیون محیط زیست مقصر اصلی آلودگی هوا را سازمان محیط زیست کشور می‌شناسد. در‌این جلسه تذکراتی در خصوص عدم اجرای ارتقای سوخت به یورو 4 و حذف بنزن و تعلل در اجرای طرح جامع کاهش آلودگی هوا داده شد. کمال پیر موذن با بیان‌این که شاخص آلودگی هوای پایتخت به 190 نزدیک شده و در حال رسیدن به وضعیت اضطرار هستیم به مهر گفت: باید نیروگاه‌هایی که در حاشیه کلانشهرها هستند و تولید آلایندگی می‌کنند رفع عیب شوند. او هشدار می‌دهد که افزایش آلودگی‌ها و استمرار آن موج جدید سرطان را در پی خواهد داشت به گفته او به جای مدیریت شهری و دولت، باد و باران آلودگی هوای تهران را مدیریت می‌کنند. ما هنوز با استاندارد‌هایی که در‌این زمینه داریم فاصله عمیقی داریم.مواد سمی‌و ذارت معلق زمینه ساز کشته شدن سالانه 4 هزار نفر است. به گفته او شهرداری تهران نیز موظف شد وظایفی که شورای شهر در‌این زمینه برایش پیش‌بینی کرده است اجرایی کند و کمتر اجازه ورود خودرو‌ها به طرح ترافیک بدهد.

وزیر: از تهران خارج شوید

با وجود سنگینی هوا و غیرعادی بودن شرایط جوی در پایتخت، استاندار تهران همچنان بر‌این مسئله اصرار می‌ورزد که شرایط هوای پایتخت در حالت اضطرار قرار نگرفته اما وضعیت خوب نیست. به گزارش مهر مرتضی تمدن از گزارشات لحظه به لحظه‌ای خبر می‌دهد که به استانداری مخابره شده و حاکی است که تاکنون شرایط هوای تهران از حالت ناسالم پایین نیامده است. او تاکید می‌کند: اگر تعطیل نمی‌کردیم فاجعه بزرگی رخ می‌داد.از سوی دیگر وضعیت آلوده شهر وزیر بهداشت راهم نگران کرده چنان‌که او اعلام می‌کند استفاده از ماسک‌های معمولی بی‌فایده است و در شرایطی که غلظت ذرات کمتر از 5/2 میکرون از حد مجاز بیشتر است، هیچ یک از ماسک‌های معمولی تاثیری در جلوگیری از ورود ذرات گرد و غبار ندارند. توصیه مرضیه وحید دستجردی خروج هرچه سریعتر تهرانی‌ها از شهر است: اگر تهرانی‌ها امکان خروج از پایتخت را دارند، بهتر است در‌این شرایط آب و هوایی از تهران خارج شوند. ‌این درحالی است که گزارش‌های لحظه به لحظه پلیس نشان می‌دهند مردم از‌این پیشنهاد هم استقبال کرده‌اند و مسئولان ترافیکی راهنمایی و رانندگی کشور نیز ناگزیر از اعمال محدودیت‌های ترافیکی در جاده‌های شمال شده‌اند. آمارهای خانم وزیر نشان می‌دهد که آلودگی هوا حجم مراجعه به بیمارستان‌های قلب را حدود 30 درصد و همچنین حجم مراجعه به بیمارستان‌های جنرال را حدود 15 درصد افزایش داده‌است.

تعطیلات برای دید و بازدید نیست

رئیس اورژانس تهران درحالی از استقرار ۶ پایگاه اکسیژن تهران در میادین بزرگ تهران خبر می‌دهد که از مردم می‌خواهد در روزهای تعطیل اعلام‌شده به خاطر آلودگی هوا به جای دید و بازدید در خانه بمانند و در صورت نیاز به خروج از منزل حتی المقدور از وسایل نقلیه عمومی‌استفاده کنند. به گفته هوشنگ فولادی به فارس 6 مرکز اتوبوس آمبولانس برای ارائه خدمات اکسیژن‌تراپی در میادین آزادی، امام خمینی(ره) تجریش، ولی عصر، انقلاب و رسالت مستقر شده است و مردم در صورت نیاز به مدت 15 تا 20 دقیقه می‌توانند از خدمات اکسیژن تراپی استفاده کنند.عبدالرضا امیدوار، مدیرکل مرکز پیش بینی سازمان هواشناسی از افزایش آلودگی هوای تهران طی امروز و فردا و ورود یک سامانه باراشی به نوار غربی کشور خبر می‌دهد.

هشدار به 4 هزار جانباز شیمیایی تهران

اما از سویی دیگر پزشکان آلودگی هوای تهران را برای جانبازان شیمیایی بسیار خطرناک می‌دانند. اما جانبازان معتقدند بهتر است بیمارستانهای ویژه جانبازان شیمیایی از مناطق آلوده تهران به جای دیگری منتقل شود.بر اساس اعلام بنیاد شهید تهران بیش از 4 هزار جانباز شیمیایی دارای پرونده ساکن تهران هستند که سازمانهای مردم نهاد‌این آمار را بیش از 7 هزار جانباز شیمیایی با پرونده و بدون پرونده اعلام می‌کنند. جانبازان شیمیایی دارای ریه‌های تخریب شده از گاز خردل، چشمانی حساس و مشکلات پوستی هستند که آلودگی هوا حتی گرد و غبار می‌تواند آنها دچار مشکلات جدی کند. به گزارش مهر بیمارستانهای ویژه درمان جانبازان شیمیایی معمولا در نقاط آلوده شهر قرار دارد از جمله بیمارستان ساسان در میدان ولیعصر و بیمارستان بقیه‌الله در میدان ونک. جعفر اصلانی فوق تخصص ریه و فرمانده دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله‌(عج) آلودگی هوای تهران برای جانبازان شیمیایی را خطرناک اعلام کرد و گفت: مصدومان شیمیایی تحریک‌پذیری بالایی دارند و آلودگی هوا موجب بروز مشکلاتی مانند تنگی نفس و درد قفسه سینه و سرفه‌های زیاد برای آنها می‌شود. توصیه او به جانبازان‌این است: از تردد در شهر خودداری کرده از لبنیات و میوه‌های تازه بیشتری استفاده کنند.

برخی بندهای طرح کاهش آلودگی اجرا نشد

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست می‌گوید: در اجرای برخی بندهای طرح جامع کاهش آلودگی هوا چندان موفق نبوده‌ایم که علت آن گرانی و تحریم‌ها بود.محمدجواد محمدی زاده با بیان‌اینکه در سال 91، 33‌درصد روزها در شرایط ناسالم و در سال 90، 57 درصد روزها در شرایط ناسالم بوده‌اند، گفت: در سال جاری تاکنون تعداد روزهای ناسالم 24 درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشته است. به گفته او در سال جاری پایتخت از نظر همه گازهای مخرب در وضعیت بهتری نسبت به سال گذشته بوده است اما اآنچه نگران کننده است ذرات معلق است که اگرچه تاثیر آن بر سلامت مردم مانند گازهای مخرب نیست اما بر گروه‌های حساس مانند بیماران قلبی، تنفسی، کهنسالان و خردسالان تاثیرات منفی دارد.

نامه شورا به دولت و مجلس

اما جلسه روز گذشته شورای شهر نیز تحت تاثیر هوای آلوده پایتخت برگزار شد و اعضا تصمیم گرفتند با تنظیم و فرستادن نامه‌ای ازدولت و مجلس شورای اسلامی‌بخواهند اقداماتی برای اجرای برنامه بازنگری شده کاهش آلودگی هوا که به تصویب دولت هم رسیده، انجام شود. رئیس کمیسیون عمران شورا پیشنهاد کرد کمیته‌ای در شورا تشکیل شود تا هماهنگ کننده بین دستگاه‌های مختلف دولتی و نهاد‌های مربوطه باشد. براساس طرح جامع حمل و نقل قرار بود 11 هزار اتوبوس در تهران وجود داشته باشد که تنها 6هزار دستگاه آن محقق شده است

پرخاشگری و فراموشی از عوارض آلودگی‌هوا

یک روانپزشک و عضو هیات علمی‌دانشگاه علوم پزشکی تهران معتقد است: آلودگی هوا باعث عوارضی همچون پرخاشگری، افسردگی و فراموشی در افراد می‌شود. به گفته علی باغبانیان هر قدر میزان اکسیژن‌رسانی به مغز کاهش یابد برخی نقاط حساس مغز تحریک می‌شود اختلال در حافظه و کند شدن عملکرد ذهنی از دیگر عوارض آلودگی هواست و افراد را در موقعیت‌های اجتماعی، شغلی و مراقبت از خود دچار مشکل می‌کند. به گزارش فارس باغبانیان گفت: افزایش میزان شیوع اختلالات روانپزشکی و اعصاب و روان در چنین شرایطی می‌طلبد که پزشکان و دست‌اندرکاران با اتخاذ سیاست‌هایی صورت مسئله را پاک نکنند بلکه با علمی‌که محققان کشورمان دارند راه‌حلی برای‌این معضل بیابند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha