چهارشنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۱ - ۱۰:۳۲
کد خبر: 61904
سلامت نیوز : آلودگی هوا امسال هم كار خودش را كرد. تمام ادارات دولتی، مدارس، دانشگاه‌ها و مهدهای كودك شهر و شهرستان‌های تهران (به‌استثنای بانك‌ها و مراكز درمانی) تعطیل است تا شاید فرصت دو روزه ماندن در خانه، راه نفس‌ها را تا حدی باز كند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم ؛ این تعطیلی البته غیرمنتظره بود چون تا دو روز قبل، مسئولان كارگروه آلودگی هوا كه با رسانه‌ها گفت‌و‌گو می‌كردند، حتی احتمال تعطیل شدن تهران را منتفی می‌دانستند كه البته سیر صعودی آلودگی هوا معادلات آنها را بر هم زد و در نهایت كار تهران به تعطیل كشیده شد.

احتمال تعطیل شدن تهران و سایر شهرهای بزرگ و آلوده كشور هیچ‌وقت منتفی نیست، چون تحلیل نمودارهای روزانه و سالانه آلودگی هوا اجازه قاطعانه حرف زدن را نمی‌دهد.

مسوولان نیز این سال‌ها كه کار آلودگی هوا به‌تعطیلی کلانشهرها رسیده است، فقط نقش اعلام‌کننده روزهای تعطیلی را برعهده گرفته‌اند و انفعال آنها به جایی رسیده که هیچ اقدام جدید و تاثیرگذاری در این سال‌ها انجام نشده است.

در روزهای اخیر میزان ذرات معلق كمتر از 2.5 ‌میكرون كه جدی‌ترین تهدید برای سلامت است، به دفعات از حد مجاز گذشت و شاخص‌ها را ناسالم و در حد هشدار نشان داد.

حالا نیز شهر را دود گرفته، نفس‌ها به شماره افتاده، دید افقی در شهر به حداقل رسیده، رفت‌و‌آمدها به مراكز درمانی بیشتر شده و چراغ‌های هشدار و خطر بار دیگر روشن شده، اما با این حال برخی مسوولان ترجیح می‌دهند بر خود مسلط‌باشند و روحیه مردم نگران از آلودگی هوا را با گفته‌هایشان تضعیف نكنند.

مسئولان سازمان محیط‌زیست می‌خواهند مثل همه سال‌هایی كه با روزهای آلوده و ناسالم سپری شد امسال نیز منتظر روزی بمانند كه دستگاه‌های متولی كنترل آلودگی هوا و كارخانه‌ها و صنایع بزرگ آلاینده به اجرای قانون تن بدهند.

اما طاقت شهرها و مردمش پس از سال‌ها زندگی در شرایط هشدار طاق شده است و كمر هشت شهر بزرگ ایران و سردسته‌شان تهران، بزودی زیر بار هوای آلوده خواهد شكست.

100 میلیارد تومان رسید

عمده آلودگی هوای شهرها به خودروهایی كه هم فرسوده و آلاینده‌ است و هم سوخت ناپاك مصرف می‌كنند، برمی‌گردد، اما بخشی از آلودگی‌ها به ذراتی مربوط می‌شود كه از كیلومتر‌ها آن‌طرف‌تر، از جایی كه تالاب‌ها و دریاچه‌ها خشكیده و منشأ تولید ریزگرد شده‌ است، بلند می‌شود.

به همین علت روز گذشته محمدجواد محمدی‌زاده توضیح داد كه برای احیا و رفع مشكلات تالاب‌های اصلی كشور همچون ارومیه، زریوار و پریشان، اعتباری یكصد میلیارد تومانی اختصاص یافته كه بتدریج به حساب 21 استان درگیر با ریزگرد واریز خواهد شد.

این مبلغ اما در حالی اختصاص یافته كه به نظرمی رسد با استمرار خشك شدن دریاچه‌ها و تالاب‌ها و ادامه تولید ریزگرد در كشور و نیز ادامه فعالیت‌های عمرانی كه به تولید گرد و خاك و در نتیجه آلوده شدن هوای شهرها منجر می‌شود، خرج كردن این یكصد میلیارد تومان در سیكلی معیوب می‌افتد كه خروجی قابل‌توجهی ندارد؛ همان‌گونه كه اعتبارات خرج شده برای طرح‌هایی كه عنوان احیا را یدك می‌كشید تاكنون تغییری در سرنوشت عرصه‌های طبیعی در حال احتضار ایجاد نكرده‌ است.

برخورد جدی با متخلفان

اگر تالاب‌های خشكیده و ریزگردهای برخاسته از زمین‌های بیابانی را استثنا كنیم، خودروها و سوخت‌های آلاینده بیشترین تاثیر در آلودگی هوای شهرها را دارد و وضع تهران در بین تمامی شهرهای كشور از این بابت وخیم‌تر است.

آماری كه قائم‌مقام سازمان محیط‌زیست روز گذشته در گفت‌و‌گویش با فارس به آن استناد كرد، نشان می‌دهد كه در پایتختی كه دو برابر ظرفیتش خودرو دارد 30 درصد صنایع آن آلاینده‌ است و همین می‌شود كه آلودگی ناشی از تردد هشت میلیون خودرو كه یك سوم وسایل نقلیه موجود در كشور است به جان مردمی می‌افتد كه یك پنجم جمعیت كشور را تشكیل می‌دهند.

علی‌محمد شاعری به این آمارها استناد می‌كند، چون می‌خواهد یكبار دیگر همچون سال‌های پیش كه آلودگی ِ اوج گرفته هوا، مسئولان را به واكنش‌های تند و تیز واداشت، به متخلفانی كه كسب و كارشان سبب تشدید آلودگی هوا می‌شود، هشدار بدهد.

مقصود او كارخانه‌ها و صنایع آلاینده‌ای است كه برای به‌روز كردن سیستم‌هایشان و حركت به سمت صنعت سبز اقدامی نمی‌كنند و حتی به اخطارهای نهادهای دولتی بی‌توجه می‌مانند و همچنان ذرات آلاینده و بخارات سمی‌شان را در فضا پخش می‌كنند.

شاعری از این رو بار دیگر به متخلفانی كه سبب آلوده شدن هوا می‌شوند، هشدار داد و از برخورد جدی قضایی با آنها سخن گفت و خواستار همراهی دستگاه قضایی شد البته تجربه سال‌ها آلوده بودن هوای تهران نشان داده كه اگر چه برای مقابله با آلودگی و منابع آلاینده هوا بخشنامه، دستورالعمل و قانون و برنامه جامع وجود دارد اما گویا نفوذ صنایع و بُرشی كه استدلالاتشان در مقابل استدلالات زیست‌محیطی دارد، مانع محكمی در برخورد قاطع با آنها و دور كــــردنشان تا شعاع 120 كیلومتری شهرها و مناطق مسكونی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha