چهارشنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۱ - ۱۰:۳۴
کد خبر: 61905
سلامت نیوز : می‌دانم خبر تعطیلی دو روزه تهران كه بعد به تعطیلی پنجشنبه و جمعه می‌چسبد و می‌شود چهار روز، خوشحالتان كرده، اما باور كنید حكمت این تعطیلی‌ها، ماندن مردم در خانه و دور شدن از آلودگی‌هاست؛ نه گشت و گذار در خیابان‌ها و تازه كردن دید و بازدیدها.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم ؛ در هوای آلوده شهرها بویژه در تهران كه ماشین‌ها تا پاسی از شب در هم می‌لولند و دود به خورد محیط می‌دهند، ماندن طولانی مدت در فضاهای آلوده، حكم خودكشی دارد.ازن، منوكسیدكربن، دی‌اكسید نیتروژن و دی‌اكسید گوگرد چهار ماده‌ای است كه خیلی نرم و موذیانه وارد بدن می‌شود و آرام‌آرام تـــاثیرش را برجا می‌گذارد.

این آلاینده‌ها دستگاه تنفسی را نشانه می‌گیرد و در كمین سلامتی قلب و عروق می‌نشیند؛ حتی ذرات معلق در هوا كه كمتر از 2.5 میكرون قطر دارد، براحتی به عمق ریه‌ها نفوذ می‌كند و نفس كشیدن را به مخاطره می‌اندازد. این آلاینده‌ها دشمن پوست هم هستند و بعید نیست مردمی كه با آنها در تماس‌اند بتدریج دچار خارش، كهیر، اگزما، خشكی و ترك لب‌ها، زخم‌های سطحی یا جوش‌های چركی سر و صورت و كشاله ران و زیربغل‌ها شوند.

نوزادان، سالمندان و زنان باردار هم بیشترین خسارت را از این آلاینده‌ها می‌بینند، اما با این حال وقتی به خاطر طغیان این آلاینده‌ها، شهر تعطیل می‌شود برخی به گمان این‌ كه تعطیل كردن شهر یك شوخی و مثلا تدبیری است برای كم كردن هزینه‌های جاری سازمان‌ها و نهادهای دولتی، به جای دوری از محیط آلوده، یا راهی خیابان‌ها و بوستان‌ها می‌شوند و یا كارهای عقب‌مانده شخصی و خانوادگی را دنبال می‌كنند.

ولی باور كنید هوای تهران سمی است. تهران امروز و فردا تعطیل شده تا هم رفت و آمد خودروها كم شود و در نتیجه آلاینده‌های كمتری وارد هوا شود و هم مردم كمتر به خیابان‌ها بیایند و افراد كمتر آلاینده‌ها را استنشاق كنند.پس در خانه بمانید و اگر هوس گشت و گذار دارید به منطقه‌ای با هوای سالم سفر كنید، نه این كه باز به سایر كلانشهرها بروید، كلانشهرهایی كه خود از آلودگی در رنج‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha