چهارشنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۱ - ۱۰:۳۴
کد خبر: 61906
سلامت نیوز : اصل قلیان را متعلق به هند دانسته‌اند، اگرچه برخی‌ها ایرانیان را مبدع آن دانسته‌اند. بی‌توجه به این‌كه كدام یك از این نقل‌قول‌ها صحیح است باید دانست قلیان غیر از ایران، در سایر نقاط دنیا هم جایگاه خاص خود را دارد. نه فقط در آسیای جنوبی و مركزی و خاورمیانه كه حتی در اروپای غربی و ایالات متحده.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم ؛ باید از هند شروع كنیم. همان طور كه بیان شد قلیان از دیرباز در هند مرسوم بوده است. گفته می‌شود قلیان كشیدن نه تنها جزو عرف مردم شده بلكه نوعی پرستیژ و نشانه‌ای از شخصیت خانوادگی فرد است.

قلیان كشیدن در روستاهای هند رواج دارد و بتازگی میان جوانان رونق پیدا كرده است بخصوص انواع عصاره‌دار آن.شهر كوئیلاندی در ساحل غربی هند، بیش از همه به قلیان شناخته می‌شود. بتازگی در هند تلاش‌هایی برای ممنوعیت قلیان شده است.در كشور همسایه، یعنی پاكستان هم قلیان یكی از سنت‌هایی است كه نه تنها میان روستاییان نفوذ دارد بلكه جای خود را در جوامع شهری هم باز كرده است.

در دو كشور دیگر جنوب شرقی آسیا، یعنی بنگلادش و نپال هم قلیان رواج دارد. در نپال قلیان‌هایی چوبی وجود دارد كه علاوه بر مردم عادی برای گردشگران نیز جالب است.اگرچه اصل قلیان را باید در ایران و هند جستجو كرد، اما این پدیده اكنون به یكی از سنت‌های ریشه‌دار جوامع عربی تبدیل شده است؛ مثلا در سوریه در هر گوشه و كناری قلیان یافت می‌شود و این موضوع به بخشی از فرهنگ روزمره تبدیل شده است. حتی دیدن زنانی كه در ملاعام قلیان می‌كشند هم به منظره‌ای عمومی در این كشور بدل شده است.

حتی گفته می‌شود بازی‌هایی بر اساس قلیان و استعمال آن در سوریه رواج دارد. همین اتفاق در كشور همسایه سوریه یعنی لبنان هم افتاده است. این كشور در قلیان‌سازی و داشتن قلیان‌های خوب شهرتی جهانی دارد.اما وضع در همه كشورهای عربی هم چنین نیست. مثلا در عربستان سعودی، استعمال دخانیات در اماكن عمومی جرم است. مقامات عمومی دراین كشور اعلام كرده‌اند این ممنوعیت شامل قلیان هم می‌شود.

اما قلیان از آسیا هم فراتر رفته و جای خود را در جوامع دیگر هم باز كرده است. مثلا در آفریقای جنوبی اگرچه گفته می‌شد قلیان توسط اقوام مالایی و هندی مصرف می‌شود، اما نشانه‌هایی از گرایش جوانان آفریقایی به این پدیده هم دیده می‌شود.عجیب‌تر از همه مساله ظهور قلیان در جوامع غربی است. گفته شده است در دهه 60 و 70، قلیان در مهمانی‌ها و جمع‌های كوچك مرسوم بوده است، اما حالا دیگر دایره نفوذ قلیان فراتر از این حرف‌هاست.

آمارها نشان می‌دهد بین سال 2000 تا 2004، 200 كافه جدید برای سرو قلیان در ایالات متحده تاسیس شده است.بیشتر این كافه‌ها در كنار دانشگاه‌ها تاسیس شده است. آمارها حاكی از آن است كه آمار قابل توجهی از دانشجویان در ایالات متحده قلیان می‌كشند.مناطقی هم كه بافت جمعیتی آنان خاورمیانه‌ای بوده جزو مناطق هدفی است كه كافه‌های جدید در آنجا تاسیس شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha