چهارشنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۱ - ۱۰:۳۹
کد خبر: 61908

سلامت نیوز : مسعود قاسمی در گفت‌وگو با فارس در مورد خطرات احتمالی آلودگی هوا بر روی قلب اظهار داشت: در فصول سرد سال به ویژه هنگامی که پدیده وارونگی (اینورژن) رخ می‌دهد میزان آلاینده‌های بسیار ریز و معلق در هوا در اندازه 2.5 تا 10 میکرون افزایش می‌یابد.

وی ادامه داد: ذرات ریز معلق در هوا پس از تنفس به راحتی از طریق حبابچه‌های ریوی وارد خون می‌شوند و ماسک‌های متداول تأثیر چندانی در جلوگیری از این ذرات ریز معلق ندارند.به گفته این متخصص قلب و عروق سیستم دفاعی بدن به طور خودکار جلوی ذرات معلق بالای 25 میکرون را گرفته و از طریق بینی و ریه‌ها این ذرات دفع می‌شود و چندان مخاطره‌ آمیز نیستند.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران منشاء اصلی دی اکسید و منواکسید کربن و سرب را احتراق نامناسب وسایل گرمازا و نقلیه عنوان کرد و گفت: اثر سوء این مواد آلاینده بر روی قلب به مراتب بیشتر از ریه و سایر ارگان‌های بدن است.

قاسمی مشکلات آلودگی هوا بر روی قلب را در 3 بخش عنوان کرد و گفت: اولین مشکل این است که آلودگی هوا استعداد بدن در تشکیل لخته در شریان‌ها را بالا می‌برد که ممکن است شامل شریان‌های قلب، مغز یا انسداد ورید اندام‌های تحتانی مانند پاها شود و احتمال سکته‌های مغزی و قلبی هم بالا می‌رود.

وی گفت: اختلال ضربان قلب مشکل دیگری است که آلودگی هوا به آن دامن می‌زند چرا که جدار داخلی رگ‌های قلب بر اثر آلودگی هوا تغییر می‌کند و در طولانی مدت نهایتاً به نارسایی‌های قلبی منجر می‌شود.

قاسمی بر این نکته تأکید کرد که عوارض آلودگی هوا تا چند روز پس از برطرف شدن آن نیز باقی می‌ماند و بررسی‌ها نشان داده که تفاوت زیادی برای آلودگی هوا نسبت به محیط بیرون و در مکان‌های بسته با تهویه مناسب وجود دارد تا حدی که افرادی که مستعد بیماری‌های قلبی هستند در مکان‌های بسته ایمن‌ترند.

وی به افرادی که بیماری زمینه‌ای قلبی یا فشار خون یا چربی بالا دارند توصیه کرد: در صورت احساس درد در سینه، تنگی نفس غیرعادی و تغییر در حال عمومی نسبت به قبل به پزشک متخصص مراجعه کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha