چهارشنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۱ - ۱۱:۱۶
سلامت نیوز :  باز هم اجساد خبرساز شده‌اند؛ آخرین جسد هم همان كه چند روز پیش در حاشیه یكی از بزرگراه‌های پایتخت 9 ساعت بلاتكلیف رها شده بود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم ؛ مقصر كیست؟ آمبولانس‌های پزشكی قانونی كه خرامان‌خرامان به صحنه تصادف می‌رسند، پلیس كه ممکن است مرگ یك‌شهروند بر اثر تصادف را دیر گزارش كند؟

ترافیك تهران كه حتی به مرده‌ها هم رحم نمی‌كند؟ راننده سهل‌انگاری كه اگر كمی وقت‌شناس بود شاید زمان مناسب‌تری را برای مردن انتخاب می‌كرد؟

شاید خبر رها شدن 11 ساعته جسد بلاتكلیف راننده تریلی در جاده ماهشهر به اهواز كه اردیبهشت سال گذشته رخ داد و ماجرا با پاسكاری اورژانس، هلال احمر و پزشكی قانونی بدون پاسخی روشن پایان یافت، با گذشت زمان فراموش شده باشد، اما 9ساعت ماندن یك جنازه در صحنه تصادف آن هم در حاشیه یكی از بزرگراه‌های پایتخت؛ دیگر موضوعی نیست كه بشود به این سادگی‌ها از كنار آن گذشت.

این اتفاق تامل برانگیز این پرسش را در افكار عمومی مطرح كرد كه سازمان‌های متولی این بار برای قصور در انجام وظیفه خود به چه بهانه‌ای متوسل خواهند شد؟

این طور كه پیداست بلاتكلیفی اجساد در صحنه تصادفات صرفا مختص تصادفات جاده‌ای نیست، به طوری كه در معابر درون‌شهری و حتی در پایتخت (كه به لحاظ دسترسی به امكانات و مطرح نبودن موضوع میزان مسافت هر توجیهی غیرمنطقی به نظر می‌رسد) تاخیرهای چند ساعته در انتقال اجساد از صحنه تصادف در حال تبدیل شدن به مشكلی جدی است.

ماجرا از این قرار است كه ساعت 23 پنجشنبه گذشته كامیونی در بزرگراه یادگار امام (ره) به دلیل نقص در سیستم ترمز واژگون شد و راننده آن در دم كشته می‌شود، اما نكته دردناك‌تر این‌كه جسد راننده 9 ساعت و 30 دقیقه روی زمین می‌ماند تا سرانجام پزشكی قانونی ساعت 8:30 دقیقه فردای آن روز جنازه را از محل حادثه منتقل می‌كند.

مشكل چه بوده است؟

در شب حادثه افسران راهنمایی و رانندگی حاضر در صحنه تصادف دو بار با پزشكی قانونی برای انتقال جسد تماس می‌گیرند، اما با این پاسخ مواجه می‌شوند كه برای انتقال جسد دستور كتبی از كلانتری لازم است.

رییس پلیس راهور تهران با بیان این مطلب در گفت‌وگو با جام‌جم توضیح می‌دهد كه« بر اساس تبصره یك ماده 14 قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی مصوب سال 89؛ مركز فوریت‌های پزشكی (اورژانس) و هلال‌احمر موظف هستند در صورت درخواست ماموران نیروی انتظامی و هم راهنمایی و رانندگی نسبت به نقل و انتقال مجروحان و اجساد اقدام كنند كه متاسفانه در خصوص این حادثه پزشكی قانونی درخواست افسران حاضر در صحنه تصادف را به طور شفاهی قبول نكرده و اعلام نموده فقط در صورت ارسال درخواست كتبی از سوی كلانتری محل، آمبولانس به محل حادثه خواهد فرستاد.

اما نمابر كلانتری نواب (كلانتری محدوده محل حادثه) خراب بوده و كسی نتوانسته این درخواست كتبی را به پزشكی قانونی بفرستد». هرچند شنیده می‌شود كه افسر نگهبان و افسر كشیك شب حاضر در كلانتری نواب (كلانتری محدوده محل حادثه) توبیخ شده‌اند،

هرچند شواهد نشان می‌دهد این اولین بار نیست كه جسدی ساعت‌ها در صحنه تصادف روی زمین می‌ماند، مصداق این ادعا اظهارات چندی پیش رئیس پلیس راهور تهران است كه در حاشیه جلسه هماهنگی طرح زمستانی پلیس سر درددلش باز می‌شود و از تاخیر طولانی آمبولانس‌های پزشكی قانونی برای انتقال اجساد از صحنه تصادفات در پایتخت گلایه می‌كند.

دو ساعت؛ حداقل تاخیر در انتقال اجساد

ترافیك سنگین خودروهای عبوری؛ صحنه خونین یك‌تصادف مرگبار، جنازه‌ای كه به گفته رهگذران دو ساعتی است كه روی زمین افتاده و تنها كاری كه برایش انجام شده این بوده كه با پارچه‌ای روی آن را پوشانده‌اند.

یكی از صحنه‌های ناخوشایند در تصادفات منجر به فوت در خیابان‌ها و معابر شهری، باقی ماندن چند ساعته جسد روی زمین است، شرایطی كه ضمن دامن زدن به ترافیك سنگین شهر، موجب آزار روحی و روانی رهگذران نیز می‌شود.

این موضوع موجب انتقاد رییس پلیس راهور تهران نیز شده است ؛ رحیمی با گلایه از تاخیرهای طولانی در انتقال اجساد از صحنه تصادفات در معابر و بزرگراه‌های شهری می‌گوید: متاسفانه در حمل اجساد از صحنه تصادفات دچار مشكلات جدی هستیم، به طوری كه یك جسد گاه تا دو ساعت هم روی زمین می‌ماند!

نكته جالب در گفته‌های این مقام مسئول در پلیس راهور تهران این است كه دو ساعت روی زمین ماندن جنازه در صحنه تصادف در خوشبینانه‌ترین حالت است و در اكثر موارد تا رسیدن آمبولانس‌های پزشكی قانونی، این مدت زمانی چند ساعت هم طول می‌كشد.

مصداق این ادعا وقوع دو تصادف فوتی طی روز گذشته (چهاردهم آذر) در مناطق یك و 13 پایتخت بود كه به گفته رئیس پلیس راهور تهران در هر دو حادثه بیش از 5/2 ساعت طول كشید تا آمبولانس پزشكی قانونی به محل حادثه برسد.

پلیس: ترافیك بهانه تاخیر آمبولانس‌ها

قانون به صراحت تاكید می‌كند، وظیفه انتقال اجساد از صحنه تصادفات در داخل شهرها با پزشكی قانونی است؛ پس چرا این سازمان در انجام وظیفه خود اهمال می‌كند؟

این بار هم پای ترافیك در میان است؛ مسئولان پلیس راهور می‌گویند، پزشكی قانونی برای دیررسیدن آمبولانس‌های خود به صحنه تصادف و انتقال اجساد، ترافیك را بهانه می‌كند.

البته رئیس پلیس راهور تهران این بهانه را چندان قبول نداشته و می‌گوید، پلیس بارها به مسئولان پزشكی قانونی تاكید كرده این آمادگی را دارد كه برای كمك به حل این مشكل خطوط‌ویژه را هم در اختیار آمبولانس‌های پزشكی قانونی قرار دهد تا اگر ترافیك دلیل تاخیرهای چند ساعته است، این مشكل هم حل شود.

هرچند رئیس سازمان پزشكی قانونی این گفته رحیمی را ردكرده و می‌گوید: موضوع آزاد بودن تردد آمبولانس‌های پزشكی قانونی در خطوط ویژه، تصمیم جدید مسئولان پلیس است كه پزشكی قانونی تا حالا از آن بی‌خبر بوده است.

رحیمی به نكته مهم دیگری هم اشاره می‌كند، این‌كه در قانون قبلی باید كلانتری‌ها گزارش تصادفات منجر به فوت و درخواست اعزام آمبولانس برای انتقال اجساد از صحنه حادثه را به پزشكی قانونی اطلاع می‌دادند، اما بر اساس قانون جدید حتی با درخواست پلیس در صحنه تصادف هم باید آمبولانس پزشكی قانونی در اولین فرصت به محل حادثه اعزام شود.

پزشكی قانونی: پلیس دیر اطلاع می‌دهد

پلیس راهور در حالی از همكاری نكردن پزشكی قانونی در انتقال بموقع اجساد از صحنه تصادفات گلایه دارد كه مسئولان سازمان پزشكی قانونی به هیچ وجه زیر بار این انتقاد نمی‌روند.

رئیس سازمان پزشكی قانونی كشور در گفت‌وگو با جام‌جم، تاخیر در اعزام آمبولانس‌های پزشكی قانونی برای انتقال اجساد از صحنه تصادف را نمی‌پذیرد و می‌گوید: اگر افسران راهنمایی و رانندگی مستقر در صحنه تصادفات، گزارش حادثه را بموقع بدهند، قطعا آمبولانس‌های پزشكی قانونی نیز با تاخیر به محل اعزام نخواهند شد.

در واقع این مقام مسئول در سازمان پزشكی قانونی كشور، دیر اطلاع دادن پلیس را دلیل اصلی تاخیر پزشكی قانونی در اعزام به محل تصادف و انتقال اجساد می‌داند.

احمد شجاعی معتقد است: متاسفانه افسران راهنمایی و رانندگی حاضر در صحنه تصادفات، حوادث منجر به فوت را دیر اطلاع می‌دهند، در نتیجه پزشكی قانونی محكوم به اهمال و كوتاهی در انجام وظیفه می‌شود.

این‌طور كه از گفته‌های رئیس سازمان پزشكی قانونی كشور برمی‌آید، هنوز اختلاف پزشكی قانونی با شهرداری تهران بر سر انتقال اجساد رشته دراز دارد.

شجاعی می‌گوید، مسئولیت و وظیفه اصلی انتقال اجساد در كشور با شهرداری‌هاست، اما متاسفانه در پایتخت چون مسئولان شهرداری تهران زیر بار این موضوع نمی‌روند، این موضوع به گردن پزشكی قانونی افتاده است.

تا وقتی پلیس و پزشكی قانونی و شهرداری همچنان یكدیگر را به كوتاهی در انجام وظیفه متهم می‌كنند؛ تا زمانی كه هیچ مرجع بالادستی نباشد كه از پزشكی قانونی یا پلیس در این زمینه بازخواست كند، همچنان پرونده حمل و انتقال اجساد از صحنه تصادفات باز خواهد ماند تا هرازچندگاه خبر بلاتكلیف رها شدن چند ساعته یك جسد در گوشه‌ای از حاشیه بزرگراه یا خیابان‌های شهر، ما را به یاد كم‌كاری‌ها و بی‌تفاوتی‌های دستگاه‌های متولی بیندازد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha