چهارشنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۱ - ۱۱:۳۳
کد خبر: 61925

افرادی که دچار بیماری زمینه ای تنفسی هستند در روزهایی که غلظت آلاینده ذرات معلق بیش از حد استاندارد زیست محیطی است دچار مشکل حاد تنفسی شده و باید برای جلوگیری از این عارضه از حضور در اماکن عمومی خودداری کنند.

خطرات نفس کشیدن در هوای آلوده
سلامت نیوز : تشدید آلودگی هوای پایتخت باعث شد تا استانداری تهران نسبت به تعطیلی ادارات و مراکز آموزشی شهر اقدام کند. اما نکته ای که در این بین نباید فراموش کرد، توصیه ها و هشدارهای پزشکی در ارتباط با افرادی است که همچنان در هوای آلوده تردد می کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر ؛ به رغم تعطیلی 2 روزه شهر تهران اما همچنان شاهد تردد شهروندانی هستیم که به دلایل موجه و غیرموجه در بیرون از خانه حضور دارند. در حالی که پزشکان معتقدند که نفس کشیدن در هوای آلوده برای همه مضر است ولی بیش از همه، سالمندان، زنان باردار، بیماران قلبی و تنفسی و کودکان هستند که باید توصیه های پزشکی را جدی بگیرند.

سالمندان و زنان باردار از تردد در هوای آلوده خودداری کنند

با توجه به اینکه سردی هوا و بروز پدیده پایداری موجب افزایش پتانسیلهای آلودگی هوای تهران شده است، گروههای آسیب پذیر جسمی نظیر بیماران تنفسی و قلبی عروقی، زنان باردار، کودکان ، بیماران مزمن و صعب العلاج و سالمندان درهوای آلوده بیشتر از روزهای عادی در معرض آسیب قرار می گیرند.
 
پزشکان توصیه می کنند افرادی که دچار بیماری زمینه ای تنفسی هستند در روزهایی که غلظت آلاینده ذرات معلق بیش از حد استاندارد زیست محیطی است دچار مشکل حاد تنفسی شده و باید برای جلوگیری از این عارضه از حضور در اماکن عمومی خودداری کنند.
 
همچنین کودکان نیز به دلیل اینکه ساختار دستگاه تنفسی آنان بطور کامل تکامل نیافته در مواجهه با هوای آلوده بویژه با غلظت بالای ذرات معلق دچار مشکل تنفسی می شوند. این در حالی است که ورزشکاران باید از فعالیتهای ورزشی در روزهای آلوده خوداری کنند زیرا با افزایش حرکت، بدن به اکسیژن بیشتری نیاز دارد و تنفس در هوای آلوده علاوه بر انباشت ذرات معلق در ریه ، روند اکسیژن رسانی کافی در خون و بافت ها را نیز مختل می کند.

افرادی که بیشترین زمان مواجهه با آلودگی هوا را دارند از جمله ماموران راهنمایی و رانندگی، نیروهای اورژانس و هلال احمر و همچنین کودکان و افراد سالخورده باید از ماسک مورد تایید وزارت بهداشت استفاده کنند.

توصیه های یک فوق تخصص قلب

دکتر حسن آقاجانی فوق تخصص قلب و عروق با تاکید بر اینکه افراد از هرگونه خود درمانی یا خود تشخیصی در خصوص درد ناحیه سینه خودداری کنند، توصیه کرد: همه افراد در تمام سنین به محض احساس درد سینه به پزشک مراجعه کنند.
 
وی اظهارداشت: تمام افراد دارای سابقه خانوادگی در زمینه بیماریهای قلبی و عروقی همچنین افراد دارای فاکتورهای خطر از جمله بیماری دیات، فشارخون بالا، چربی بالا و غیره جهت تشخیص زودرس  و پیشگیری از بروز بیماریهای قلبی و عروقی به پزشک مراجعه نموده تا قبل از ایجاد حادثه و عوارض، بیماریشان درمان شود.
 
به گفته آقاجانی، همه افراد دقت لازم را داشته باشند در صورت مشاهده یا احساس هر گونه علائم یا نشانه های بیماریهای قلبی - عروقی مثل درد سینه، آن را جدی گرفته و مسئله مهمی تلقی نموده و از اورژانس کمک بگیرند.

استفاده از مایعات بیشتر در هوای آلوده

پزشکان توصیه می کنند شهروندان در شرایطی که هوا آلوده است از مایعات به خصوص مایعات گرم بیشتر استفاده کنند.
 
این موضوع به ویژه برای بیماران قلبی عروقی، ریوی و تنفسی، سالمندان و خردسالان توصیه می شود. زیرا خوردن مایعات مکانیزم ریه را تسهیل می کند و از طریق خلط از ورود آلودگی به ریه جلوگیری می کند و سلامت فرد را تامین می کند.
 
شهروندان در صورتی که بر اثر آلودگی هوا دچار عطسه و سرفه شدند از آن جلوگیری نکنند و از داروهای ضد سرفه استفاده نکنند زیرا عطسه و سرفه در مواقع آلودگی هوا به عنوان یک واکنش دفاعی عمل کرده و برای سلامتی فرد مفید است. همچنین قرقره کردن مداوم آب نمک نیز بسیار مفید است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha