چهارشنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۱ - ۱۳:۰۸
کد خبر: 61940
سلامت نیوز : آلودگی هوا و تهرانی‌ها یك جور همسایه شده‌اند با یكدیگر؛ همسایه‌هایی كه طاقت دوری هم را ندارند. تهران‌نشین‌ها البته خیلی مصر‌تر و مراقب‌تر هستند كه همسایه تنها نشود. گواه این همزیستی عاشقانه هم اصرار اهالی شهر است بر اینكه حتما و حتی زمان انباشت رو به انفجار آلاینده‌ها، از خودروهای شخصی استفاده كنند مبادا كه استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی، لكه فقر و نداری بر دامان‌شان بگذارد. واقعیت همین است. در شهر تهران، خودروی شخصی كه عامل بیش از 60 درصد آلودگی هوای شهر است، به نماد مكنت تبدیل شده است و حتی اگر به جای بنزین كه تاثیرات كیفیت سالم آن هم قابل كتمان نیست، گلاب در باك خودروهای تهرانی بریزند، اصرار بر مانور روزانه با خودروی شخصی كه امروز به یك بیماری تبدیل شده هم، از حجم آلودگی هوا نمی‌كاهد. همین است كه حتی وقتی مسوولان شهر، تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها و ادارات دولتی را از باب كاهش حضور خودروهای شخصی پیشنهاد و مصوب می‌كنند، در پس ذهن‌شان این نگرانی می‌گذرد كه مردم، این تعطیلی اجباری را با ایام فرح و شادمانی اشتباه بگیرند چنان كه روز گذشته هم هوشنگ فولادی، رییس اورژانس تهران ضمن آنكه از استقرار 6 پایگاه اكسیژن تراپی در 6 میدان بزرگ شهر؛ آزادی، امام خمینی، تجریش، ولی عصر، انقلاب و رسالت، خبر داد، هشدار هم داد كه این تعطیلی برای دید و بازدید نیست و مردم در خانه بمانند تا كمتر در معرض آلودگی هوا كه خودشان مسببش بوده‌اند قرار بگیرند و كمتر هم هوا را آلوده كنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از اعتماد ؛ فولادی یادآور شد كه در این ایام، تعداد مراجعات بیماران قلبی و عروقی و تنفسی نسبت به روزهای دیگر به مراكز اورژانس افزایش یافته است و با اشاره‌یی به كیفیت نازل ماسك‌های كاغذی، آب پاكی را بر دست تمام كسانی ریخت كه با استفاده از این ماسك‌ها و تردد در شهر، گمان باطل می‌برند كه از شر آلودگی و تنفس هوای آلوده در امان مانده‌اند و گفت: «ماسك‌های كاغذی كه اغلب برای جلوگیری از آلودگی هوا مورد استفاده قرار می‌گیرد، هیچ تاثیری ندارند و آلاینده‌های گازی و ذرات كوچك‌تر از 5/2 میكرون به راحتی از آن عبور می‌كنند. استفاده از ماسك‌های چند لایه N95 كه البته قدری گرانتر هستند و در مراكز فروش تجهیزات پزشكی (و نه داروخانه‌ها) به فروش می‌رسد، ‌توصیه می‌شود و اگر امكان دسترسی به این ماسك‌ها نیست استفاده از دستمال‌های مرطوب كه آلاینده‌های محلول در آب را جدا می‌كند را توصیه می‌كنیم كه قطعا از ماسك‌های كاغذی بهتر هستند.» دكتر مسعود قاسمی، متخصص قلب و عروق هم هشدار نگران‌كننده‌یی داد كه این هشدار، هیچ تفكیك جنسی و سنی نمی‌شناسد و تمام آحاد جامعه را مورد تهدید قرار داده است. به گفته قاسمی، آلودگی هوا استعداد تشكیل لخته در شریان‌ها را بالا می‌برد كه ممكن است شامل شریان‌های قلب، مغز یا انسداد ورید اندام‌های تحتانی مانند پاها شود علاوه بر آنكه احتمال سكته‌های مغزی و قلبی هم افزایش می‌یابد. این هشدار در حالی ابراز شد كه به گفته قاسمی، هنگام وقوع پدیده وارونگی (اینورژن)، میزان آلاینده‌های بسیار ریز و معلق در هوا تا 5/2 الی 10 میكرون افزایش می‌یابد در حالی كه منشأ اصلی دی اكسید و منواكسید كربن و سرب موجود در هوای آلوده تهران، احتراق نامناسب وسایل گرمازا و نقلیه است.

تهرانی‌های دودزده راهی دریا شدند

خبرگزاری‌ها روز گذشته گزارش دادند كه پس از اعلام كمیته اضطرار آلودگی هوای تهران درباره تعطیلی دو روزه تهران به علت افزایش حجم آلاینده‌ها و قرار گرفتن شهر در شرایط اضطرار، پایتخت‌نشینان بار سفر را بستند تا به توصیه وزیر بهداشت هم عمل كرده و هوای دود گرفته و آلوده شهر را به حال خود بگذارند و در آخرین روزهای پاییز، دیداری با لطافت دریا و هوای پاكیزه و اكسیژن خالص داشته باشند. هر چند كه سرهنگ سلبی، رییس مركز كنترل ترافیك راه‌های كشور، روز گذشته اعلام كرد كه تمام راه‌ها ترافیك روانی دارند اما اعمال محدودیت‌های ترافیكی برای جاده‌های منتهی به خطه شمالی به ویژه محور چالوس و مسدود بودن یك روزه محور هراز، نشانگر آن بود كه جاده‌های كشور بیش از همه در مسیر منتهی به استان‌های حاشیه خزر گرفتار حجم چشمگیر خودرو و مسافر است، هر چند كه مسافران شمال را این‌بار فقط تهرانی‌ها تشكیل نمی‌دهند، زیرا كه روز گذشته، استان البرز هم راهی تعطیلات شد و شهرهای اراك، اصفهان و مشهد هم به علت بلای خانمانسوز آلودگی هوا كه گریبانشان را گرفته است، یا مشمول تعطیلات اجباری شدند یا در آستانه تعطیلی قرار گرفتند.


شومینه و گاز روشن نكنید

اما كاظم ندافی، رییس مركز سلامت محیط و كار وزارت بهداشت روز گذشته هشدار داد كه در شرایط هوای ناسالم مثل روزهای اخیر، باید مسابقات ورزشی لغو شود و از مردم درخواست كرد كه طی این ایام استفاده از شومینه و اجاق گاز را به حداقل برسانند. هشدار دكتر علی باغبانیان، روانپزشك و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی تهران هم نگران‌كننده بود، وقتی گفت: «آلودگی هوا باعث بروز عوارضی همچون پرخاشگری، افسردگی و فراموشی در افراد می‌شود كه باید سیاستگذاران این هشدارها را جدی بگیرند. در واقع آلودگی هوا، سلامت فیزیكی و سلامت روان افراد را تهدید می‌كند. آلودگی هوا به سیستم قلبی، تنفسی، گوارشی و مغزی به دلیل كاهش اكسیژن آسیب می‌زند. اختلال در حافظه و كند شدن عملكرد ذهنی از دیگر عوارض آلودگی هواست و افراد را در موقعیت‌های اجتماعی، شغلی و مراقبت از خود دچار مشكل می‌كند. هر چه عوارض مسمومیت ناشی از سرب بیشتر شود اختلالات ذهنی افزایش می‌یابد كه به مرور باعث فراموشی‌های دایم، بیماری‌های لرزشی و علائمی شبیه جنون را در افراد ایجاد می‌كند كه بسیار شاهد آن هستیم.»حالا در این وضعیت كه تهران و سه شهر بزرگ كشور به علت انباشت حجم آلودگی هوا تعطیل شده‌اند، باید دید كه معاون رییس‌جمهوری كه برای شركت در هجدهمین كنفرانس جهانی تغییرات آب و هوایی عازم دوحه قطر شده است چه گزارشی از وضعیت كشورش ارائه خواهد داد. آن هم در حالی كه بنا بر اعلام روز گذشته علی محمد شاعری، معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست روز گذشته اعلام كرد كه وضعیت آلودگی روز سه‌شنبه هوای تهران در شرایط هشدار قرار داشته و با وجود افزایش شاخص میزان آلایندگی ذرات معلق به 170 PPM، وارونگی ادامه داشته و وزش باد در سطح شهر با حداكثر 3 متر بر ثانیه در حال وزیدن است و وزیر بهداشت هم از افزایش 15 الی 30 درصدی مراجعات به مراكز درمان بیماری‌های قلبی، عروقی و عمومی خبر داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha