سلامت نیوز :هوشنگ فولادی، رئیس اورژانس تهران: 6 پایگاه اكسیژن تهران در میادین بزرگ پایتخت مستقر شدند. مردم به خاطر آلودگی هوا به جای دید و بازدید در خانه بمانند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایران ؛ مرضیه وحید دستجردی، وزیر بهداشت: طی چند روز اخیر میزان مراجعات به بیمارستان‌های قلب 30 درصد و بیمارستان‌های عمومی 15 درصد افزایش داشته كه بیشتر آنها مشكلات قلبی و ریوی بوده است. بنا بر این اگر تهرانی ها امکان خروج از پایتخت را دارند، بهتر است در این شرایط از تهران خارج شوند.

دكتر كاظم ندافی، رئیس مركز سلامت محیط و كار وزارت بهداشت: در شرایط آلودگی هوا افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی یا ریوی، سالمندان و كودكان باید از هر گونه فعالیت فیزیكی خارج از منزل اجتناب كنند.

محمدجواد محمدی‌زاده، رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست: در سال جاری تاكنون، تعداد روزهای ناسالم 24 درصد نسبت به سال گذشته كاهش داشته است.مجید آزادی، معاون پژوهشی پژوهشكده هواشناسی و علوم جو: پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد كه تهران از امروز بعدازظهر ابری و در ساعات پایانی بارندگی خواهد داشت.مرتضی تمدن، استاندار تهران: گزارشات آلودگی هوا لحظه به لحظه به استانداری مخابره می‌شود و باید گفت كه اگر تعطیل نمی‌كردیم فاجعه بزرگی رخ می‌داد.

طرح جامع كاهش آلودگی هوا در 8 كلانشهر كشور در اسفند 90 به همه دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شد تا از این پس هنگام وارونگی هوا در فصول سرد سال مردم به جای اینكه در انتظار باد و باران بنشینند و برای وزش یك باد نسبتاً شدید دعا كنند. دستگاه‌های اجرایی با عمل كردن به وظایفی كه بر دوششان گذاشته شده این بار نگرانی را از دوش مردم بردارند.

حالا تقریباً 9 ماه از این ابلاغیه گذشته است و دقیقاً در وسط فصل وارونگی هوا قرار داریم، پایتخت به علت آلودگی شدید هوا دو روز تعطیل شده و خبرها نوید این را می‌دهد بارانی در راه خواهد بود كه تا الان البته خبری از این باران نبوده است، اما باید این سؤال را پرسید كه بالاخره اجرای این طرح با وجود نوپا بودن چه تأثیری بر روند كاهش آلودگی هوا داشته است؟! مگر این طرح در شورای عالی محیط زیست و با حضور همه دستگاه‌های مسئول با حداكثر رأی به تصویب نرسیده است؟

و مگر هر یك از این دستگاه‌ها برای اجرای بخشی از این طرح تعهد نداده‌اند؟ پس چرا ما همچنان چاره‌ای جز تعطیلی ندیده‌ایم و باید برای نزول باد و باران دست به دعا برداریم! البته با خبری كه یوسف رشیدی، مدیرعامل شركت كنترل كیفیت هوا می‌دهد معلوم می‌شود تعطیلی هم دیگر چاره‌ساز هوای شهر تهران نیست چرا كه او می‌گوید آلودگی هوا با وجود تعطیلی مدارس و ادارات كاهش چندانی نداشته است و تنها جلوی افزایش آلودگی را گرفته است.

قائم‌مقام سازمان حفاظت محیط زیست درباره اینكه چرا تاكنون «اجرای طرح جامع كاهش آلودگی هوا در 8 كلانشهر» آن طور كه باید تأثیرش را لااقل در هوای پایتخت نگذاشته است، می‌گوید: «سازمان حفاظت محیط زیست طرح جامع كاهش آلودگی هوا را سال گذشته با هماهنگی و همكاری همه وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی تهیه كرد و به دولت تحویل داد. پس از آن حدود 6 ماه طول كشید تا پس از بررسی ابعاد این طرح در جلسات متعدد كل طرح به تصویب نهایی رسید. سرانجام در اسفند 90 این طرح به همه دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شد و براساس آن هر یك از دستگاه‌های ذیربط متعهد به انجام وظایفی برای كاهش آلودگی هوای این 8 كلانشهر شدند. البته كارگروه كاهش آلودگی هوا نیز به موازات آن به طور مرتب تشكیل جلسه می‌داد و همه دستگاه‌ها نیز در آن حضور جدی داشتند، تا اینكه از ابتدای سال 91 با نظارت سازمان محیط زیست، همه دستگاه‌های اجرایی شروع به انجام تعهدات خود در این زمینه كردند.» علی محمد شاعری در نخستین گام از اجرای تعهدات وزارت نفت به عنوان یكی از وزارتخانه‌های بزرگ در این حوزه اشاره می‌كند و می‌گوید: «براساس طرح جامع تولید و عرضه سوخت استاندارد مطابق یورو 4 و 5 ازجمله وظایف وزارت نفت در این زمینه است. هم اكنون در 7پالایشگاه كشور عملیات بهینه سازی آغاز شده، به طوری كه پالایشگاه شهید تندگویان به بهره‌برداری كامل رسیده و از شهریورماه وارد خط تولید سوخت با كیفیت یورو4 شده است. هم اكنون در این پالایشگاه روزانه 3 میلیون لیتر بنزین و 8میلیون لیتر گازوئیل تولید می‌شود. این حجم از تولید سوخت با استاندارد یورو4 موجب شده كه میزان گوگرد كه در گذشته روزانه 100تن بود اكنون به صفر برسد.»

وی درباره پالایشگاه شازند اراك نیز می‌گوید: «این پالایشگاه بیش از 99درصد پیشرفت فیزیكی داشته و تا دهه فجر تولیدات آن با 5/16میلیون لیتر بنزین یورو4 وارد بازار سوخت می‌شود. پالایشگاه آبادان و لاوان نیز در حال طی كردن مراحل نهایی هستند و امیدواریم كه تا پایان سال سوخت یورو 4 و 5 را وارد جایگاه‌های سوخت كشور كنند.» شاعری همچنین تأكید می‌كند در صورتی كه عملیات مهندسی و فنی در این چهار پالایشگاه به پایان برسد پیش‌بینی می‌كنیم كه تا آخر سال 24میلیون لیتر بنزین و 25 میلیون لیتر گازوئیل با استاندارد یورو 4 و 5 وارد جایگاه‌های سوخت كشور شود. وی درباره 3پالایشگاه دیگر اینطور توضیح می‌دهد: «قرار بود سه پالایشگاه دیگر نیز تا پایان امسال به بهره‌برداری نهایی برسند، اما به علت شرایط خاصی كه ایجاد شد، بهره‌برداری آنها به سال 92 موكول شد، با این حساب می‌توانیم نوید دهیم كه تا پایان سال92 همه سوخت‌های بنزین، نفت گاز و نفت سفید با استاندارد یورو4 و یورو5 عرضه شوند.» شاعری با بیان اینكه تاكنون 10میلیارددلار صرف بهینه‌سازی و ارتقای كیفیت سوخت در این پالایشگاه‌ها شده است، می‌گوید: 15میلیارد دلار نیاز سرمایه‌گذاری در این زمینه بود كه خوشبختانه از سوی وزارت نفت تأمین اعتبار شد و تاكنون 10 میلیارد دلار آن نیز مصرف شده است. معاون انسانی سازمان محیط‌زیست با انتقاد از عملكرد وزارت نفت در تأمین سوخت گاز و پاك برای همه نیروگاه‌ها و واحدهای بزرگ صنعتی می‌افزاید: «متأسفانه بخشی از منبع آلودگی از طریق همین واحدهاست و آنطور كه آمارها نشان می‌دهد وزارت نفت امسال سهمیه سوخت گاز نیروگاه‌ها را تأمین نكرده است و آنها نیز همچنان از مازوت استفاده می‌كنند، در حالی كه سازمان محیط‌زیست بارها به وزارت نفت تذكر داده و مصراً خواستار جایگزینی گاز به جای مازوت در نیروگاه‌ها و واحدهای صنعتی در اطراف كلانشهرها شده است.» به گفته وی سهم آلودگی واحدهای صنعتی 30 تا 40درصد و سهم آلایندگی نیروگاه‌ها و كارخانجات سیمان در آلودگی هوا 10 تا 15 درصد است. شاعری با اشاره به تعهد وزارت صنایع مبنی بر تولید خودروهای داخلی با استاندارد یورو 4 می‌گوید: «براساس طرح جامع، وزارت صنایع موظف شده تا خودروهای خود را مطابق با استاندارد یورو 4 تولید كند. همچنین در این طرح پیش‌بینی شده است كه از اول سال 92 تولید و شماره‌گذاری خودروها با استاندارد یورو 2 ممنوع است.

براین اساس ما طی یك سال گذشته جلسات متعددی را با وزارت صنایع و خودروسازان برگزار كردیم. حتی خودروهای نمونه با استاندارد یورو4 هم تولید و تست‌های اولیه آن با موفقیت پشت سر گذاشته شد، اما در تولید انبوه دچار مشكلاتی شدند كه موجب شد از برنامه عقب بیفتد. مخصوصاً دو خودروساز بزرگ كشور، بنابراین ما 3 ماه فرصت دادیم تا آنها تولیدات خود را از استاندارد یورو 2 به 4 ارتقا دهند. با این وجود معتقدیم كه وزارت صنایع در این زمینه كوتاهی می‌كند و شركت‌های خودروساز به بهانه‌های مختلف از انجام تعهدات خود شانه خالی می‌كنند. در هر صورت اگر طبق این روند ادامه دهند نیروی انتظامی اجازه شماره‌گذاری نخواهد داد.» وی البته با اشاره به كاهش 20 تا 30 درصدی صنایع آلاینده كشور توسط وزارت صنایع، اقدام این وزارتخانه را در این زمینه مثبت ارزیابی كرد. شاعری درباره از رده خارج كردن خودروهای فرسوده توسط وزارت كشور با هماهنگی شهرداری‌ها می‌گوید: «علی‌رغم تلاش‌های صورت گرفته، اما این دو سازمان در انجام تعهدات خود طبق طرح جامع موفق نبوده‌اند، سازمان محیط‌زیست با جدیت در حال پیگیری این موضوع است، ولی آنها بهانه عدم اجرای تعهدات را كمبود منابع اعلام می‌كنند.» قائم‌مقام سازمان محیط‌زیست با اشاره به تردد 3 هزار اتوبوس فرسوده و دودزا در سطح شهر تهران می‌گوید: این اتوبوس‌ها در حالی در سطح شهر آزادانه تردد می‌كنند كه اجازه عبور و مرور ندارند. نیروی انتظامی از اول تیرماه امسال موظف به جلوگیری از تردد خودروهای دودزا با سن جدیدی كه تعریف شد، بود، اما متأسفانه نیروی انتظامی از همان ابتدا به صورت جدی پای كار نیامد كه بعدها با پیگیری‌های ما متعاقباً آمادگی خود را برای اجرای این بند از مصوبه اعلام كرد. وی توسعه فضای سبز و حمل‌ونقل عمومی را جزو دو بند طرح جامع اعلام كرد كه تاكنون روند خوبی را پشت سر گذاشته‌ است.
وی البته با رد این كه اجرای طرح جامع كاهش آلودگی هوای 8 كلانشهر از ابتدای امسال نتایج مثبتی در پی نداشته است، می‌گوید كه آلودگی هوا هم ناشی از گازهای آلاینده مثل ازن و هم به علت ذرات معلق موجود در هواست، ما با اجرای این طرح موفق شدیم تا هم‌اكنون تولید گازهای آلاینده را در 8 كلانشهر كشور به طور كامل مهار كنیم، مسئله‌ای كه طی 10 سال گذشته موجب آلودگی شدید شهرها شده بود، اما ذرات معلق همچنان به عنوان یك منبع بزرگ آلودگی وجود دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha