سلامت نیوز : سید حسام‌الدین نبوی‌زاده ظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: بیماری ایدز از جمله بیماری‌هایی است که آمار آن رو به افزایش است و باید همچنان نسبت به افزایش آگاهی‌ها در این زمینه تلاش کنیم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ قائم مقام وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه نباید نگران ارتباط با افراد مبتلا به ایدز بود، گفت: اکنون مهم‌ترین راه انتقال این بیماری در استان کهگیلویه و بویراحمد، ارتباطات مشکوک جنسی است.

وی ادامه داد: دست دادن، بوسیدن، آب دهان، استفاده از وسایل مشترکی چون حوله، برس و این گونه وسایل هیچ مشکلی برای ارتباط با افراد مبتلا به ایدز ایجاد نمی‌کند و نباید فرد مبتلا به این بیماری را از خود دور کنیم.

نبوی‌زاده، طرد این افراد و پنهان کردن بیماری به این بهانه را از جمله مهم‌ترین مشکلات درمان و شناسایی این بیماری دانست و یادآور شد: باید این آگاهی‌ها افزایش یابد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج تنها راه انتقال ویروس ایدز را از راه خون دانست و افزود: رفتارهای پر خطر زمینه‌ساز ابتلا به این بیماری است که در این میان ارتباطات مشکوک جنسی و استفاده از سرنگ مشترک و یا هر گونه ارتباط خونی خطرساز هستند.

وی از والدین خواست تا مواظب فرزندان خود باشند زیرا پاتوق‌ها و زمینه‌های اعتیاد به مواد مخدر از جمله شیشه نیز افراد را در مسیر انتقال بیماری ایدز قرار می‌دهد و از این حیث والدین فرزندان خود را رها نکنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج تصریح کرد: اگر چه آگاهی‌ها در زمینه چگونگی انتقال بیماری ایدز و نحوه ارتباط به مبتلایان به این بیماری افزایش خوبی پیدا کرده است ولی رسانه‌ها همچنان تلاش کنند تا این فرهنگ‌ها در استان کهگیلویه و بویراحمد نهادینه شود.

نبوی‌زاده تأکید کرد: بیماران مبتلا به ایدز به هیچ عنوان نباید نگران مطرح کردن بیماری خود باشند زیرا فرهنگ برخورد با این افراد در جامعه بهتر شده و همچنین تا این بیماری شناسایی نشود نمی‌توان کاری برای درمان و مبارزه با آن انجام داد.

این پزشک متخصص بهترین راه مبارزه با بیماری ایدز را پیشگیری از آن دانست و خاطرنشان کرد: اگر آگاهی از نحوه انتقال این بیماری در فرد وجود داشته باشد نباید نگرانی از مبتلا شدن به ایدز داشت زیرا پیشگیری از بیماری HIV کاری آسان است.

قائم مقام وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هر گونه برخورد تبعیض‌آمیز را با بیماران مبتلا به ایدز پذیرفتنی ندانست و گفت: این بیماران مانند سایر افراد از خدمات مختلف در جامعه بهره‌مند هستند.

استان کهگیلویه و بویراحمد به دلایل متفاوت از جمله فرهنگ حاکم بر آن تاکنون کمتر در معرض بیماری‌هایی چون ایدز بوده ولی به نظر می‌رسد این بیماری به تدریج زنگ خطر خود را در این استان نیز به صدا درآورده و اگر مراقب نبوده و برای مبارزه با آن طرح و برنامه نداشته باشیم باید پذیرای این مهمان ناخوانده و بی‌رحم باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha