سلامت نیوز :سید مهدی طباطبایی اظهار داشت: در چند سال اخیر، افزایش مصرف ترکیبات متامفتامین (به دلیل ارزان بودن و در دسترس بودن) موجب افزایش رفتارهای پر خطر جنسی شده و زمینه ساز افزایش انتقال عفونت HIV شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ وی افزود: بیماری ایدز یک بیماری بومی و محلی نیست، یک بیماری همه‌گیر است که دروازه همه قاره‌های جهان را درنوردیده و سایه شوم این بیماری به کشور ایران نیز رسیده است و افراد زیادی را در همه گروه‌های سنی در معرض خطر قرار داده است.

رئیس مرکز بهداشت سیستان و بلوچستان ادامه داد: در حال حاضر 36 میلیون نفر در جهان مبتلا به بیماری ایدز هستند و از این تعداد حدود 25 هزار نفر مربوط به کشورمان است.

طباطبایی شایع‌ترین راه انتقال بیماری ایدز در استان سیستان و بلوچستان را از طریق تماس جنسی عنوان و خاطرنشان کرد: آمار مبتلایان به ایدز از طریق جنسی در کشور 11 درصد نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کرده است.

وی با بیان این مطلب که درصد استفاده از ترکیبات متامفتامین (شیشه) در کشور بیشتر شده است تصریح کرد: این مسئله منجر به افزایش رفتارهای پرخطر جنسی شده و در صورت عدم کنترل آن آمار مبتلایان به ایدز بیش از پیش افزایش پیدا خواهد کرد.

رئیس مرکز بهداشت سیستان و بلوچستان اضافه کرد: تمامی عزیزان هم استانی از طریق تماس با 118 می‌توانند آدرس و شماره تلفن مراکز مشاوره ایدز همه شهرستان‌های استان را دریافت کنند.طباطبایی گفت: مراکز مشاوره بیماری‌های رفتاری به صورت رایگان و محرمانه در سرتاسر استان پاسخگوی سوالات در زمینه ایدز و بیماری‌های آمیزشی و اعتیاد هستند.وی افزود: مشارکت دسته جمعی تمامی نهادها، سازمان‌ها و ارگان‌ها یکی از راهکارهای موفق در زمینه کنترل و مبارزه با بیماری ایدز است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha