چهارشنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۱ - ۱۴:۲۵
کد خبر: 61966

سلامت نیوز :یک متخصص مغز و اعصاب با بیان اینکه در حالی که 20 درصد افراد جامعه از مشکل سندروم پای بیقرار رنج می برند گفت: به دلیل عدم آگاهی و نبود فرهنگ مراجعه به پزشک قبل از به وجود آمدن مشکل حاد، افراد کمی پیرامون این مشکل به پزشکان مراجعه می کنند.

دکتر حسین قلیچ نیا در گفتگو با ایسنا ؛ پیرامون بیماری سندروم پای بیقرار گفت: برخی افراد زمانی که برای استراحت به رختخواب می روند و یا وقتی که روی یک صندلی می نشینند در پای خود یک حس بیقراری دارند که با تکان دادن یا لرزاندن پاهای خود این میل را پاسخ می دهند در صورتی که این افراد هنگام راه رفتن و فعالیت با هیچ مشکلی مواجه نیستند.

این متخصص مغز و اعصاب در ادامه گفت: مشکل سندروم پای بیقرار اکثرا در زمان‌های خواب و استراحت به سراغ افراد می آید و حس حرکت دادن، کوبیدن به زمین و یا لرزاندن پاها را به همراه دارد که مانع از خواب کامل و استراحت مفید می شود که در نتیجه این قبیل افراد با مشکل کمبود خواب مواجه می شوند و در طول روز چشم آن ها معمولا به رنگ سرخ در آمده و اعصابی تحریک پذیر و ذهنی خسته، آشفته و غیرمتمرکز دارند.

وی با اشاره به اینکه دلایل قطعی بیماری سندرم پای بیقرار هنوز مشخص نشده است، افزود: تست یا آزمایش مشخصی برای تعیین این بیماری وجود ندارد و معمولا از توضیحاتی که بیمار برای پزشک می دهد به صورت بالینی می توان این مشکل را تشخیص داد البته یکی از علت های ابتلا به این بیماری ارثی بودن است و به وفور مشاهده شده که دریک خانواده چندین نفر از این مشکل رنج می برند.

قلیچ نیا در مورد شیوه های درمانی برای بیماران سندروم پای بیقرار، گفت: نه تنها روش تشخیص بلکه روش درمانی قطعی نیز برای این بیماری یافت نشده و معمولا از داروهای بیماران پارکینسون برای این گروه استفاده می‌شود. البته استفاده از بعضی داروها از قبیل قرص های ضد افسردگی، سرما خوردگی و آنتی هیستامین ها می‌توانند علایم این بیماری را تشدید کنند که باید از استفاده از آنها پرهیز کرد.

این متخصص مغز و اعصاب در مورد توصیه پزشکان به بیماران سندرم پای بی قرار گفت: انجام حرکات کششی، پیاده روی، ورزش منظم، دوش با آب گرم و پرهیز از مصرف سیگار می تواند نقش قابل توجهی در بهبود وضعیت زندگی این بیماران داشته باشد واگر این مشکل از بیماری مانند دیابت یا کم خونی حاصل شود اغلب می توان آن را با قرص آهن درمان کرد.

وی با بیان اینکه 20 درصد از افراد جامعه از مشکل سندروم پای بیقرار رنج می برند اظهار کرد: آمار نشان دهنده این است که از هر پنج نفر یکی به این بیماری مبتلا است که به دلیل عدم آگاهی و نبود فرهنگ مراجعه به پزشک قبل از به وجود آمدن مشکل حاد، افراد کمی پیرامون این مشکل مراجعه می کنند.

قلیچ نیا در پایان افزود: افراد مبتلا به سندروم پای بیقرار با توجه به اینکه در شرایط فعلی درمانی برای این بیماری وجود ندارد یا باید تا پایان عمر خود از درمان‌های دارویی استفاده یا با این مشکل به نوع دیگری کنار بیایند البته مصرف داروهایی که معمولا با داروهای بیماری پارکینسون مشابه هستند قبل از خواب تا حدودی می توانند این مشکل را بر طرف کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha