سلامت نیوز : به گفته مسئول بیماری‌های واگیردار مرکز بهداشت استان کرمانشاه، اگر اقدامات جامع و مدیریت شده‌ای در خصوص بیماریHIV صورت نگیرد، وقوع موج افزایش موارد این بیماری از طریق انتقال جنسی کاملاً محتمل خواهد بود.

دکتر حسین بیگلری در گفت‌وگو با (ایسنا)  ، با بیان اینکه الگوی انتقال ویروس HIV در دنیا و در ایران در حال تغییر است، اظهار داشت: وزارت بهداشت بر اساس آمارها و نظام مدیریت داده‌ها در خصوص افزایش موارد انتقال HIV از طریق تماس جنسی محافظت نشده هشدار داده است.

وی گفت: اگر اقدامات جدی، جامع و مدیریت شده‌ای در خصوص این بیماری انجام نشود وقوع موج افزایش موارد انتقال بیماری HIV از طریق تماس جنسی کاملاً محتمل خواهد بود.

به گفته بیگلیری از سال 1981 که اولین مورد HIV در دنیا مشاهده شد تا کنون 70 میلیون نفر به این ویروس آلوده شده‌اند که 30 میلیون نفر از آنها فوت کرده اند و هر ساله نیز تعداد 5 میلیون نفر به آمار مبتلایان HIV در دنیا افزوده می شود.

مسئول بیماریهای واگیردار مرکز بهداشت استان کرمانشاه، با بیان اینکه در سالهای گذشته در دنیا و در ایران اعتیاد تزریقی با 99 درصد اولین و عمده ترین راه انتقال HIV بوده است، بیان داشت: در حال حاضر الگوی انتقال این بیماری به سمت انتقال جنسی پیش می رود، به گونه ای که میزان انتقال این بیماری از طریق جنسی در ایران به 10 درصد رسیده است.

بیگلری افزایش استفاده از مواد مخدر شیشه را یکی از علل افزایش انتقال HIV از طریق جنسی عنوان کرد و ابراز داشت: مصرف شیشه فرد را از رفتارهای عاقلانه خارج می کند و موجب می شود فرد در معرض رفتارهای ناهنجار و ارتباطات جنسی لجام گسیخته قرار گیرد.

به گفته بیگلری گروه سنی 25 تا 35 سال بیشترین تعداد مبتلایان به HIV را در ایران و استان تشکیل می دهند.

بیگلری نبود سطح آگاهی کافی در خصوص HIV را علت اصلی ترس از این بیماری در جامعه عنوان کرد و اظهار داشت: راه‌های انتقال بیماری بسیار محدود است و برخلاف بسیاری بیماری‌ها تنها مخزن آن انسان است، اما آگاهی نداشتن در زمینه این بیماری موجب شده که ترس از HIV در جامعه همه گیر شود.

مسئول بیماری‌های واگیردار مرکز بهداشت استان تزریق خون و فرآورده‌های خونی، استفاده از سرنگ و سوزن آلوده جهت تزریق، انتقال HIV از مادر به جنین و تماس جنسی غیر ایمن را از جمله راه‌های اصلی انتقال ویروس HIV عنوان کرد و ابراز داشت: در حال حاضر استفاده از سرنگ آلوده جهت تزریق راه اصلی انتقال این ویروس در دنیا و در ایران می باشد.

به گفته بیگلری این ویروس از طریق دست دادن، روبوسی، عطسه، گزش حشرات، استخر شنا، غذا، آب، ظروف مواد غذایی و ... منتقل نمی شود.

به گفته مسئول بیماری‌های واگیردار مرکز بهداشت استان کرمانشاه، بیماران آلوده به HIV هم می توانند مانند سایر افراد در جامعه و در کنار خانواده خود زندگی کنند و نباید آنها را از جامعه طرد کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha