سلامت نیوز : استادیار جراحی لثه و کاشت دندان دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: معاینات مکرر هر شش ماه یک بار، از بروز تمامی مشکلات دهان و دندان پیشگیری می‌کند.

علی فروزان‌فر در گفت‌وگو با (ایسنا) ، افزود: با معاینات مکرر اگر فرد دارای پوسیدگی سطحی باشد و یا اینکه در تمیز کردن دندان و برداشت پلاک بین دندانی مهارت نداشته باشد، پزشک به راحتی می‌تواند مشکل فرد را حل کند همچنین بسیاری از بیماری‌ها با کنترل و معاینات به موقع بروز نمی‌کند.وی تصریح کرد: با توجه به اینکه بسیاری از بیماری‌های دهان و دندان هزینه‌بر است و برخی خدمات تحت پوشش بیمه نیست لذا پیشگیری بهتر از درمان است.

فروزان‌فر در خصوص دندان عقل اظهار کرد: دندان عقل آخرین دندانی است که در حفره دهان رویش پیدا می‌کند و اگر مسیر رویش طبیعی باشد، نیازی به مراحل درمانی برای آن نیست. گاهی دندان عقل به دلیل مسایل ژنتیکی و یا اکتسابی به صورت کامل رویش نمی‌یابد و به دو نوع نیمه نهفته و کاملا نهفته رشد می‌کند.

استادیار جراحی لثه و کاشت دندان دانشگاه علوم پزشکی مشهد خاطرنشان کرد: دندانی که بعضی از تاج‌های آن در محیط دندان رویش یابد و بقیه نهفته است نیازمند ملاحظات پزشکی است اما گاهی دندان عقل به طور کامل در استخوان فک نهفته است که در این حالت متخصصین معتقدند که این نوع دندان باعث فشار به سایر دندان‌ها نمی‌شود و هیچ عارضه خاصی ندارد لذا نیازی به جراحی و در آوردن دندان نیست و تنها باید دندان به طور مرتب با معاینات پزشکی و رادیوگرافی وضعیت دندان مورد پیگیری قرار گیرد.

وی عنوان کرد: در صورتی که دندان عقل پنهان شده، عارضه‌ای را برای فرد به همراه داشته باشد باید این دندان خارج شود اما اگر علایمی ندارد، خصوصا برای افراد در سنین بالا درآوردن دندان به وسیله جراحی توصیه نمی‌شود.فروزان‌فر اظهار کرد: دندان عقل در سنین 18 تا 25 سالگی رویش می‌یابد و اگر خارج از این زمان رشد نکند باید وضعیت آن بررسی شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha