چهارشنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۱ - ۱۴:۳۳
کد خبر: 61975

سلامت نیوز :برای جذب بهتر آهن همراه با غذا نوشابه‌های گازدار و لبنیات مصرف نشود و به جای آن از شربت آبلیمو و سالاد استفاده نمایید چراکه مواد حاوی ویتامین ث هستند که به جذب آهن غذا کمک می‌کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دکتر اعظم السادات هاشمی، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی یزد درخصوص بیماری کم خونی، اظهار داشت: کم خونی کاهش میزان سلول خونی است به عبارتی دیگر؛ کاهش مقدار هموگلوبین خون کم خونی تلقی می شود.

وی ضمن اشاره به اینکه کم خونی‌ها برحسب سن و جنس متفاوت است، اظهار داشت: علائم کم خونی در نوزادان کمتر دیده می‌شود مگر در مواردی خاص و در کودکی به صورت رنگ پریدگی، بی‌اشتهایی، خلق و خوی نا‌آرام، عدم تمرکز حواس، فراموشی، خرد شدن ناخن‌ها، محو شدن خطوط دست و تپش خود را نشان می‌دهد.

این فوق تخصص خون و سرطان کودکان ادامه داد: مصرف گوشت، جگر، عدس، خشکبار مانند زرد آلو غنی از آهن هستند.وی با بیان اینکه چای و لبنیات مانع جذب آهن می‌گردد توصیه کرد: دو ساعت قبل و دو ساعت بعد از مواد غنی از آهن ، نباید از چای و لبنیات استفاده کرد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی یزد با اشاره به جذب بهتر آهن در بدن گفت: برای جذب بهتر آهن همراه با غذا نوشابه‌های گازدار و لبنیات مصرف نشود و به جای آن از شربت آب لیمو و سالاد استفاده نمایید چراکه مواد حاوی ویتامین ث هستند که به جذب آهن غذا کمک می‌کنند.

وی بهترین راه حل کم خونی‌های ناشی از عادات بد غذایی را استفاده از غذاهای سنتی و حذف غذاهای فست فود دانست و افزود: غذاهای سنتی مثل سالاد میوه، سبزیجات و خوردن غذاهای خوب از کم خونی‌ها پیشگیری می‌کند.

دکتر هاشمی در خصوص راه‌های درمان کم خونی گفت: شناخت علائم کم خونی، مراجعه به موقع به پزشک و ذخیره B۱۲، انجام آزمایش قبل از ازدواج و استفاده از منابع فولیک اسید مثل سبزیجات از جمله راه‌های درمان به شمار می‌روند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha