سلامت نیوز : دو نماینده مجلس در تذکری با انتقاد از تعطیلی 5 کلانشهر کشور به دلیل آلودگی هوا از دولت خواستند تا توجه بیشتری به موضوع داشته و مشکل را حل کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر ؛ محمدرضا تابش، نماینده مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی و رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس در جلسه علنی روز چهارشنبه در اخطار قانون اساسی استناد به اصل(50) نسبت به وضعیت آلودگی هوا و تصمیم دولت برای تعطیلی 5 کلانشهر انتقاد کرد.

وی گفت: اصل(50) قانون اساسی تصریح دارد که حفاظت از محیط زیست که نسل امروز با نسل های بعد در آن حیات اجتماعی روبه رشدی باید داشته باشند، وظیفه عمومی تلقی می گردد و از این رو فعالیت های اقتصادی و غیر آن که به آلودگی محیط زیست یا تخریب غیرقابل جبران آن ملازمه پیدا کند، ممنوع است.

تابش افزود: ما این اصل بسیار بسیار مترقی را در قانون اساسی داریم. توجه به حیات روبه رشد با محوریت انسان سالم در فرآیند توسعه، مدنظر قانونگذار و نویسندگان قانون اساسی بوده است. همچنین در قانون حفاظت از محیط زیست وظیفه عمومی تلقی شده و براساس آن کلیه فعالیت های اقتصادی که آلودگی محیط زیست را درپی دارند، ممنوع اعلام شده است. چرا پس از گذشت 34 سال از پیروزی انقلاب اسلامی همچنان با این وضعیت مخاطره آمیز مواجه هستیم که مجبوریم 5 کلانشهر را تعطیل کنیم؟

نماینده مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: یک چهارم جمعیت کشور هم اکنون در تعطیلی به سر می برند براساس تولید ناخالص داخلی ضرر و زیان تعطیلی این کلانشهرها به طور روزانه 800 میلیارد تومان است که 600 میلیارد تومان آن نصیب تهران می شود.

رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس ادامه داد: چون این تعطیلی پیش بینی نشده بود، مردم هم سرگردان هستند. اگر قابل پیش بینی بود، می توانستند برنامه ریزی و از وقتشان درست استفاده کنند. مراکز آموزشی برنامه دانش آموزان و دانشجویان مختل شده است و اثرات زیان بار آن قابل توجه است.

تابش گفت: اگر دولت برنامه جامع مربوط به آلودگی هوا را رعایت می کرد یا خودروسازان استانداردها را رعایت می کردند و یا صنایع آلاینده از مراکز شهرها خارج می شد و یا کارخانه های دولتی که منجربه آلودگی هوا می شدند، تعطیل می شدند، ما با این وضعیت مخاطره انگیز روبرو نبودیم.

نماینده مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی از دولت خواست توجه بیشتری داشته باشد و مجلس نیز نظارت و همراهی بر تخصیص اعتبارات بودجه ای داشته باشد.

آصفری، نماینده مردم اراک در مجلس شورای اسلامی نیز در همین خصوص تذکری داد و افزود: ما از طریق کمیسیون اصل 90 و سوال از وزرا این مسائل را دنبال کردیم و خواستار رسیدگی به موضوع شده ایم.

وی اضافه کرد: بیش از 255 روز است که شهرستان اراک آلوده است و علت آن بی تدبیری دو وزارتخانه نفت و نیرو است.

آصفری گفت: آقایان آمده اند با استفاده از سوخت مازوت بیش از 200 تن روزانه مواد آلاینده به سطح شهر اراک می ریزند و روزبه روز شاهد بیماری های گوناگون هستیم.

نماینده مردم اراک در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: راه های قانونی را دنبال کرده ایم، اما به نتیجه نرسیده ایم، صدا و سیما هم متاسفانه اقدامی انجام نمی دهد، در حالیکه بهتر است گزارشی تهیه کند. وزیر به آقای اوجی دستور داده تا نیروگاه شازند اراک سوختش به گاز تبدیل شود، اما انجام نمی دهند. بهتر است جلسه غیرعلنی تشکیل دهید و موضوع را به طور جدی برسی کنید.

باهنر در پاسخ به تذکر و اخطار این دو نماینده خاطر نشان کرد: شما باید مسیر قانونی را طی کنید حرف هایی که می زنید منطقی است، اما در قالب اخطار نیست.

وی ادامه داد: براساس ماده(236) آئین نامه داخلی اگر 10 نماینده درباره مدیریت اجرایی اشکالی وارد می دانند، می توانند موضوع را به کمیسیون مربوطه ارائه دهند و این کمیسیون به مجلس گزارش می دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha