سلامت نیوز : شهاب الدین صدر امروز در همایش سراسری دندانپزشکان کشور در هتل المپیک افزود:‌ از مجموع 220 هزار عضو جامعه پزشکی کشور حدود 25 هزار نفر دندانپزشک هستند و از این تعداد 3 هزار نفر متخصصان دندانپزشکی هستند و 21 هزار دندانپزشک عمومی هستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ وی ادامه داد:‌ مسئله‌ای که اکنون در حوزه دندانپزشکی با آن مواجه هستیم،افزایش بی‌رویه تعداد دانشکده‌های دندانپزشکی است، به طوری که اکنون 50 دانشکده دندانپزشکی داریم که در اقصی نقاط کشور تعداد زیادی دانشجو در آنها تحصیل می‌کنند.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی گفت: در حوزه خدمات دندانپزشکی متأسفانه با نقطه مطلوب فاصله زیادی داریم و نگرانی این است که با این تعداد بالای دانشجوی دندانپزشکی هم از کیفیت خدمات فارغ التحصیلان این رشته در آینده به شدت کم شود و هم با افزایش دندانپزشکان بیکار مانند اتفاقی که برای پزشکان عمومی افتاد مواجه شویم.

صدر افزود: مسئله دیگر توزیع نامناسب دندانپزشکان در کشور است، به طور کلی به ازای هر 3 هزار نفر یک دندانپزشک در کشور داریم در حالی که در برخی نقاط کشور به ازای هر 10 هزار نفر و در جاهایی حتی به ازای هر 100 هزار نفر یک دندانپزشک داریم.

وی گفت: مسئله توزیع نامناسب در مورد پزشکان هم مطرح است در حالی که برخی نقاط کشور به ازای هر هزار نفر یک پزشک داریم. در برخی جاها به ازای هر 4 هزار نفر هم یک پزشک نیست و در عین حال شاهد بیکاری جمع زیادی از پزشکان عمومی در کشور هستیم.

وی افزود: مسئله اشتغال دندانپزشکان باید از هم اکنون مورد توجه مسئولان وزارت بهداشت باشد، ما نمی‌توانیم بگوییم فعلاً آموزش می‌دهیم و فردا به برای اشتغال فارغ التحصیلان برنامه ریزی می‌کنیم. همین الان شاهد مهاجرت تعدادی از دندانپزشکان به کشورهای همسایه یا حتی دورتر برای اشتغال هستیم و در حالی که برای آموزش هر دندانپزشک در کشور 70 میلیون تومان هزینه می‌شود، مهاجرت این فارغ التحصیلان از کشور برای کار قابل توجیه نیست.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی ادامه داد: در مورد خدمات دندانپزشکی تحریمها هم بر مشکلات افزوده است و یکی از نگرانی‌های جدی اکنون افزایش هزینه خدمات به علت افزایش قیمت تجهیزات دندانپزشکی است.

وی گفت: در گذشته برخی‌ها، خدمات دندانپزشکی را لوکس و در حد خدمات زیبایی می‌دانستند اما امروزه اهمیت این خدمات به خصوص با توجه به ارتباط آن با بیماریهای دستگاه گوارش، دستگاه تنفسی و قلب بیش از گذشته محرز شده است.

وی ادامه داد: مشکلات اقتصادی در ماههای اخیر موجب افزایش هزینه پرداخت از جیب مردم شده است، به طوری که اکنون 60 درصد هزینه‌های درمانی را مردم از جیبشان پرداخت می‌کنند، در حالی که قرار بود به زیر 30درصد برسد. این وضعیت در مورد هزینه خدمات دندانپزشکی از این هم بدتر است و حدود 90 درصد هزینه‌های دندانپزشکی را مردم از جیبشان پرداخت می‌کنند و این بار سنگینی است که به دوش مردم تحمیل می‌شود.

صدر اضافه کرد: از 10 درصد هزینه‌های درمانی که مردم پرداخت نمی‌کنند. 2 درصد بیمه‌ها پرداخت می‌کنند و 8 درصد از اعتبارات دولتی تأمین می‌شود.

وی گفت: شایعترین بیماریهای دهان و دندان بیماریهای لثه است و بعد از آن پوسیدگی دندان است. در زمان حاضر هر دانش آموز اول دبستان 6دندان پوسیده دارد و اگر مراقبتهای بهداشتی و پیشگیرانه به موقع انجام شود بیش از 50 درصد این مسائل قابل پیشگیری است.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی ادامه داد: افزایش سن امید به زندگی در کشور به حدود 75 سال رسیده است و گر چه بسیار خوشحال کننده است اما در عین حال باید مراقبت باشیم زیرا افزایش سالمندی در کشور لزوم توجه به گسترش خدمات بهداشت دهان و دندان را بیشتر نشان می‌دهد.

صدر همچنین خطاب به مسئولان گفت: در سال جاری انتظار این بود که توجه به تولید داخلی بیشتر مورد توجه مسئولان باشد اما همچنان شاهد حجم بالای واردات مواد دندانی به کشور هستیم و حمایت چندانی را از تولید کنندگان داخل شاهد نیستیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha