سلامت نیوز : سید احمد رئیس السادات افزود: اگر چه مطالعات مختلف در محیط های آزمایشگاهی و مدل های حیوانی بر اثرات مفید این روش در تسریع التیام زخم ها و تسهیل پاسخ به آسیبها تاکید دارد و تحقیقات متعددی در خصوص سودمندی بکارگیری پلاسمای غنی از پلاکت در کاهش درد و بهبود عملکرد مبتلایان به آرنج تنیس بازان، آرتروز زانو و مچ پا، تاندونیتها و بورسیتهای مزمن، فاشئیت پلانتاز و آسیب مینیسک زانو منتشر شده است، اما در برخی موارد نتایج مطالعات بالینی بi دلیل تفاوت در معیارهای ورود به مطالعه، گروههای کنترل، روش تهیه پلاسمای غنی از پلاکت، حاد یا مزمن بودن و شدت آسیبها و نیز همزمانی سایر مداخلات یکسان نیست.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ وی ادامه داد: مطالعات گروه طب فیزیکی و توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در مرکز پزشکی آموزشی و درمانی شهید مدرس (سعادت آباد) اثرات مفید 9 ماهه پلاسمای غنی از پلاکت را در درمان آرتروز خفیف تا متوسط زانو و نیز بهبود مبتلایان به آرنج تنیس بازان مقاوم به درمان تائید کرده است. اما کاربرد گسترده و روتین این روش نیاز به بررسی اثرات طولانی مدت تر، مطالعات تصویربرداری و نیز بررسی هزینه- اثربخشی و مقایسه با سایر روشهای درمانی دارد.

این متخصص طب فیزیکی گفت: در برخی تبلیغات اثرات درمانهای پلاسمای غنی از پلاکت را به سلولهای بنیادی نسبت می دهند. اما نکته مهم این است که این روش اگر چه در صورت استفاده به جا می تواند مفید و موثر باشد اما با درمانهای سلول بنیادی متفاوت است. در این روش تلاش می شود با افزایش غلظت پلاکت های سرم از اثرات فاکتورهای رشد و سایر محتویات آنها در تکثیر سلولهای مورد نیاز در ترمیم بافت ها بهره گیری شود.

وی ادامه داد: نکته مهم دیگر این است که در حال حاضر PRP در بیشتر موارد خط اول درمانی در ضایعات اسکلتی عضلانی به شمار نمی رود و به هیچ وجه جایگزین اقدامات توانبخشی و یا اعمال جراحی ارتوپدی در موارد آسیب شدید به شمار نمی رود.

نایب رئیس انجمن طب فیزیکی و توانبخشی ایران در خصوص اقداماتی که می تواند از تبلیغات غیر واقعی و سودجویانه و آسیبهای ناشی از آن جلوگیری کند گفت: انجام درمان با تزریق پلاسمای غنی از پلاکت در مراکز دانشگاهی و تکیه بر مستندات علمی موجود در خصوص موارد استفاده و منع مصرف، روش صحیح تهیه و استفاده از کیت های معتبر و ملاحظات پیش و پس از درمان می تواند سودمندی این روش درمانی را افزایش داده و سوء استفاده های احتمالی را کاهش دهد.

کارگاه تزریق PRP در حاشیه شانزدهمین کنگره سالیانه طب فیزیکی و توانبخشی 23 آذر در دانشگاه علوم پزشکی ارتش برگزار می‌شود. علاقه مندان برای ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به www. Ispmr.org مراجعه یا با تلفن 85953476 تماس بگیرند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha