پنجشنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۱ - ۱۰:۰۲

از دو ماه گذشته تاکنون، حاجی‌بابایی ـ وزیر آموزش و پرورش ــ دو بار تذکر گرفت. هر دو بار آن نیز مربوط به سهل‌انگاری‌ این وزارتخانه در تامین ایمنی دانش‌آموزان بود. یک بار در اواخر مهر ماه در پی کشته‌شدن 26دانش‌آموز در کاروان راهیان‌نور و بار دوم روز گذشته پس از وقوع آتش‌سوزی در دبستان روستای «شین آباد» و اعلام وخامت حال 8 دانش‌آموز این مدرسه بود.

حال 8 دانش آموز پیرانشهری وخیم است
سلامت نیوز : ساعت 8:25 روز گذشته، بخاری نفتی کلاس چهارم دبستان دخترانه«انقلاب اسلامی» روستای «شین‌آباد» پیرانشهر آتش گرفت و 32 دانش‌آموز را مصدوم کرد. سخنگوی سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر در توضیح بیشتر به ایلنا گفت: «در پی این آتش‌سوزی ۳۷ نفر دچار حادثه شدند که تمام افراد از حادثه نجات پیدا کرده‌‌‌اند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آرمان ؛ 31 مصدوم این حادثه از سوی نیروهای امداد و نجات، ۳ نفر به مراکز درمانی و ۲۸ نفر به بیمارستان‌های مرتبط منتقل شدند.» این بار نیز همانند تمام حوادث گذشته، اختلاف آمار خودنمایی می‌کرد. با اینکه هلال‌احمر تعداد مصدومان را 31 نفر عنوان می‌کند، رئیس اورژانس آذربایجان‌غربی تعداد مصدومان را 32 و معاون فنی و عملیات اورژانس کشور آنها را 29 نفر اعلام می‌کند. با این حال حمیدرضا عمرانی ـ رئیس اورژانس آذربایجان غربی ــگفت:

« در اولین دقایق وقوع حادثه آتش‌سوزی در مدرسه دخترانه روستای «شین‌آباد» شهرستان پیرانشهر عوامل اورژانس در محل حاضر و متوجه شدند که 33 تن در جریان این حادثه مصدوم شده‌اند از میان 33 تن، 32 تن برای ادامه درمان نیاز به اعزام به مراکز درمانی داشتند، تمامی این افراد از مدرسه به بیمارستان پیرانشهر منتقل شدند.» به گفته او، پس از انجام اقدامات اولیه در بیمارستان پیرانشهر، اورژانس به کمک 10 دستگاه آمبولانس و یک دستگاه اتوبوس آمبولانس که از شهرستان‌های «اشنویه»، «مهاباد»، «پیرانشهر»، «ارومیه» و ... آمده بودند، 32 دانش‌آموز دختر در حال انتقال به بیمارستان امام‌خمینی ارومیه هستند. عمرانی با بیان اینکه 24 تن از این دانش‌آموزان وارد ارومیه شدند که 15 تن از آنان در بخش بیمارستان امام‌خمینی پذیرش شده‌اند، گفت: «متاسفانه 8تن از این دانش‌آموزان، وضعیتی نامساعد دارند و سوختگی‌شان بالای 40 تا 50 درصد گزارش شده است.» به گفته رئیس اورژانس آذربایجان‌غربی، مصدومیت تمامی این دانش‌آموزان که در مقطع چهارم دبستان «انقلاب‌اسلامی» تحصیل می‌کردند، سوختگی گزارش شده است. با اینکه عنوان می‌شود این حادثه فوتی نداشته است، اما سوختگی بالای 40 تا 50 درصد 8 دانش‌آموز، تداعی‌کننده حادثه تلخ دبستان روستای درودزن بود، همان حادثه‌ای که 8 دانش‌آموز این دبستان را بین 8 تا 40 درصد دچار سوختگی کرد.

بخاری استاندارد بود!

معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش که پیش از این بارها در پاسخ به پرسش خبرنگاران به استاندارد‌بودن وسایل گرمایشی مدارس تاکید کرده بود، این‌بار نیز بر گفته‌های خود اصرار کرد. مرتضی رئیسی غیر‌استانداردبودن بخاری را نپذیرفت و به فارس گفت:«بر اساس اطلاعاتی که تا این لحظه دریافت کردم، بخاری نفتی کاربراتوری استاندارد مدرسه روستایی در آذربایجان غربی بنا به دلایلی که هنوز مشخص نیست، در ساعات اولیه مدرسه آتش گرفته است.» او ادامه داد: «گفته شده است که معلم مدرسه، نیروی خدماتی را فراخوانده و او اقدام به بلند کردن بخاری و بیرون بردن آن کرده که بخاری از دستش افتاده و کلاس آتش گرفته است.» رئیسی با بیان اینکه در این حادثه صدماتی به دانش‌آموزان وارد شده است، گفت: «گروهی را برای پیگیری این موضوع مأمور کرده‌ا‌یم و هم‌اکنون در حال بررسی ماجرا و وضعیت دانش‌آموزان هستیم.» دهم آذر ماه بود که همین مسئول گفته بود:« دو نوع سیستم گرمایشی شامل «سیستم حرارت مرکزی» و «بخاری نفتی کاربراتوری استاندارد» برای مدارس پیش‌بینی شده است که متناسب با شرایط، در مدارس کشور استفاده می‌شود. این سازمان طی سال‌های گذشته تلاش کرده است تا سیستم گرمایشی تمام مدارس استاندارد باشد.» او این را هم اضافه کرده بود که «مردم، فرزندانشان را دست ما می‌سپارند و در واقع دانش‌آموزان، امانتی در دست ما هستند؛ به همین دلیل ما ایمن‌ترین سیستمی که در جامعه مهندسی کشور مطرح است را استفاده می‌کنیم که سیستم حرارت مرکزی است!» رئیسی 6 روز پیش از اختصاص 80 درصد اعتبار 24 میلیاردی استانداردسازی تجهیزات گرمایشی مدارس خبر داده و تاکید کرده بود: «باید بخاری نفتی کاربراتوری و سامانه حرارت مرکزی توسط اهل فن بازبینی شود و اشکالاتی که وجود دارد مرتفع شود.»

تذکری دیگر به وزیر آموزش‌و‌پرورش

از دو ماه گذشته تاکنون، حاجی‌بابایی ـ وزیر آموزش و پرورش ــ دو بار تذکر گرفت. هر دو بار آن نیز مربوط به سهل‌انگاری‌ این وزارتخانه در تامین ایمنی دانش‌آموزان بود. یک بار در اواخر مهر ماه در پی کشته‌شدن 26دانش‌آموز در کاروان راهیان‌نور و بار دوم روز گذشته پس از وقوع آتش‌سوزی در دبستان روستای «شین آباد» و اعلام وخامت حال 8 دانش‌آموز این مدرسه بود. تذکری که پیشنهاد نماینده مردم پیرانشهر در مجلس بود. رسول خضری با اشاره به حادثه آتش‌سوزی کلاس درس در دبستان «شین‌آباد»، تاکید کرد: «تذکر کتبی به وزیر داده‌ام و طرح سوال نیز کردم و وزیر آموزش و پرورش باید پاسخگو باشند.» او نیز به فارس گفت: «وزیر آموزش و پرورش باید در وزارت خود تجدید‌نظر کند، این حوادث در شرایطی اتفاق افتاد که آموزش و پرورش بودجه خوبی برای تجهیزات مدارس گرفته است و نباید شاهد چنین اتفاقاتی باشیم.» او با بیان اینکه در جلسه مجلس به وزیر آموزش و پرورش تذکر شفاهی داده است، ادامه داد: «تذکر کتبی نیز به وزیر داده‌ام و طرح سوال نیز کردم و وزیر آموزش و پرورش باید پاسخگو باشد.» به گفته نماینده مردم پیرانشهر بیش از 6 ماه از سال در این مناطق به دلیل هوای سرد از بخاری استفاده می‌شود و باید بخاری مناسب و استاندارد به کار گرفته شود.

هر کجای دنیا مدرسه‌ای آتش بگیرد وزیر استعفامی‌دهد

این بار نیز موضوع استعفای وزیر و مسئول مربوطه به میان آمد، قربانی‌شدن 26 دانش‌آموز در حادثه کاروان راهیان نور، نیز موضوع استعفای مسئول مربوطه و حتی وزیر مطرح شد، اما شاهد بودیم که نه تنها تغییری در مدیریت‌ها صورت نگرفت بلکه مسئولان تاکید بیشتری بر اعزام دانش‌آموزان به اردوهای راهیان نور می‌کردند. وقوع حادثه اخیر منجر شد تا نایب رئیس مجلس شورای اسلامی بگوید: «هر جای دنیا چنین اتفاقی بیفتد، وزیر آموزش و پرورش استعفا می‌دهد، اما در کشور ما به دلیل استفاده نادرست از برخی بخاری‌ها که چنین حوادثی را می‌آفریند، مسئولان پاسخگو نیستند.» باهنر از نماینده پیرانشهر خواست تا علت این حادثه را پیگیری کند.

انتقال 8 مجروح حادثه آتش‌سوزی مدرسه به تبریز

با گذشت بیش از 6 ساعت از حادثه شین‌آباد، معاون فنی و عملیات اورژانس کشور از انتقال 8 نفر از مجروحان حادثه آتش‌سوزی مدرسه شین‌آباد به تبریز خبر داد. دکتر محمد سرور به مهر گفت: «تاکنون هیچ گزارشی مبنی بر فوت‌شدن دانش‌آموزان در این حادثه نداشته‌ایم.» به گفته او، در مجموع 29‌نفر از دانش‌آموزان مجروح در این حادثه به ارومیه منتقل شده‌اند که از این تعداد 8 نفر به دلیل وخامت جراحت و سوختگی از ناحیه سر و گردن و نیاز به مراقبت‌های تخصصی به تبریز منتقل می‌شوند. معاون فنی و عملیات اورژانس کشور تاکید کرد: «اگر مجروحان حادثه نیاز به مراقبتهای بیشتر داشته باشند احتمال انتقال آنها به تهران نیز وجود دارد. البته تجهیزات مراقبت از مصدومان سوختگی در ارومیه و تبریز به میزان کافی فراهم است.» سرور درباره اخباری مبنی بر واژگونی آمبولانس حامل دانش‌آموزان به ارومیه نیز افزود: «آمبولانس واژگون نشده و تنها از جاده خارج شده که در این حادثه به مصدومان و پرسنل اورژانس آسیبی وارد نشده است.»

کشته و مصدوم‌شدن 88 دانش‌آموز تنها در 4حادثه

براساس اخبار منتشر شده از ابتدای امسال تا‌کنون، تنها در 4 تصادف و آتش‌سوزی رخ داده در مدارس کشور، 26 دانش‌آموز کشته و 63 دانش‌آموز دیگر مصدوم شدند. هنوز حادثه 28 مهر ماه امسال که 26 دانش‌آموز دختر بروجنی بر اثر تصادف اتوبوس کاروان راهیان نور جان خود را از دست دادند، کسی از یاد نبرده است. شاید پس از حادثه دلخراش آتش‌سوزی در مدرسه درودزن با سوختگی شدید 8 دانش‌آموزٰ، این حادثه تلخ‌ترین حادثه در تاریخ آموزش و پرورش بوده است. پس از آن در نوزدهم آبان ماه ــ 21 روز پس از حادثه قبلی ــ باز هم اتوبوس راهیان نور در مسیر بازگشت به سبزوار تصادف کرد و 15 دانش‌آموز دختر را مصدوم کرد. 14 آبان نیز واژگونی اتوبوس دانش‌آموزان در مشهد 16 دانش‌آموز دیگر را روانه بیمارستان کرد. با وقوع آتش‌سوزی در این کلاس 37 نفره و سوختگی 32 نفر به تعداد قربانیان محصل افزوده شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha