پنجشنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۱ - ۱۰:۰۸
کد خبر: 62011

سلامت نیوز : هوا سنگین‌تر شده و شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در پاسخ به هشدارهایی که اعلام می‌کرد تهران نیاز به تعطیلی دارد و پس از تنفس دو روزه در خانه فاجعه از سر می‌گذرد، گزارش می‌هد که غلظت آلاینده‌های هوای تهران افزایش یافته است. از سویی دیگر برآورد رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی نشان می‌دهد که هر روز تعطیلی 5 کلانشهر، 800 میلیارد تومان خسارت برجای گذاشته است. با همه این اوصاف امروز تعطیلی‌ها پایان یافته و معاون عمرانی استانداری تهران می‌گوید که طرح ترافیک و زوج و فرد در تهران به روال عادی باز می‌گردد. اما آلودگی تهران در روز گذشته به اندازه‌ای بود که توانست جلسه هیات دولت را به تعطیلی بکشاند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آرمان ؛ به گفته مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوا، شاخص کیفیت هوای تهران همچنان در شرایط ناسالم قرار دارد و میزان غلظت همه آلاینده‌ها به غیر از آلاینده منوکسید کربن در مقایسه با ۲۴ساعت گذشته افزایش پیدا کرده است.یوسف رشیدی درباره آخرین وضعیت آلودگی هوای شهر تهران به ایلنا می‌گوید: شاخص آلاینده ذرات معلق کمتر از دو نیم میکرون روی عدد 163 ایستاده و با یک واحد افزایش نسبت به روز گذشته همچنان در شرایط هشدار است و ذرات معلق کمتر از 10 میکرون نیز با یک واحد افزایش نسبت به روز گذشته روی عدد 105 قرار گرفته است. به گفته او وضعیت آلاینده‌ها نشان می‌دهد مسکن تعطیلات نیز تأثیری در بهبود هوای پایتخت نداشته است.

البرز 16 آذر تعطیل شد

درحالیکه پنجشنبه 16 آذر ماه جاری استان تهران تعطیلات دو روزه را به پایان برده است استاندار البرز از تعطیلی مدارس، دانشگاه و ادارات استان در روز پنجشنبه به دلیل آلودگی هوا خبر می‌دهد. به گزارش مهر اصغر عربیان تاکید کرد: همه ادارات و نهادهای دولتی، مدارس و دانشگاه‌های شهرستان‌های استان را به دلیل افزایش آلاینده‌های هوای استان در پنجشنبه 16 آذر تعطیل است.

سهم تهران از تعطیلی‌ها 600 میلیارد تومان

رئیس فراکسیون محیط‌زیست مجلس شورای اسلامی معتقد است که هر روز تعطیلی پنج کلانشهر، 800 میلیارد تومان خسارت در پی دارد. محمدرضا تابش نماینده اصلاح‌طلب مجلس اضافه می‌کند: اگر دولت برنامه جامع آلودگی هوا را از سال 84 تعطیل نمی‌کرد وزارت نفت و خودروسازها استانداردها را رعایت می‌کردند و صنایع آلوده و کارخانجات دولتی که آلاینده هستند تعطیل می‌شدند با این وضعیت مواجه نبودیم. او تاکید کرد: در حال حاضر 5 کلانشهر کشور که یک‌چهارم جمعیت کل کشور را تشکیل می‌دهند، تعطیل شده‌اند در حالی‌که براساس تولید ناخالص داخلی ضرر و زیان هر روز تعطیلی برای این کلانشهر 800 میلیارد تومان است که از این میزان 600 میلیارد تومان آن نصیب تهران می‌شود. نماینده مردم اردکان در مجلس یادآور شد: همچنین با توجه به اینکه تعطیلی پیش‌بینی نشده بوده مردم سردرگم هستند و برنامه‌های دانش‌آموزان و دانشجویان نیز مختل‌شده که این اثرات زیانباری را در پی خواهد داشت.

شرایط هوا در حد تعطیلی کارخانجات بزرگ نبود

معاون محیط‌‌زیست انسانی سازمان محیط‌‌زیست با اشاره به تعطیلی دو روزه تهران به دلیل آلودگی هوا اظهار داشت: شرایط آلودگی هوای تهران به‌حدی نبود که کارخانجات بزرگ صنعتی اطراف پایتخت تعطیل شود. علی‌محمد با اشاره به اینکه آلودگی هوا در پایتخت رو به کاهش است به فارس می‌گوید: بسیاری از واحدهای صنعتی اطراف تهران تعطیل یا به صورت نیمه تعطیل در حالیکه مصوبه کارگروه آلودگی هوا تنها مشمول ادارات دولتی بوده است و لازم نبود در این شرایط واحدهای صنعتی بزرگ اطراف تهران تعطیل می‌شود.

شهرداری معابر را آب‌پاشی نکرد

معاون عمرانی استانداری تهران درحالیکه خبر می‌دهد استانداری، پنجشنبه را در استان تهران تعطیل نکرده می‌گوید: شهرداری نسبت به دستورالعمل کمیته کاهش آلودگی هوا مبنی بر آب‌پاشی معابر اقدام نکرد. محمدرضا محمودی درباره کاهش آلودگی هوای استان‌تهران اظهار امیدواری می‌کند با ورود سامانه بارشی آلودگی هوا کاهش ‌یابد و تعطیلی دیگری هم نخواهیم داشت. به گفته او فروش آرم طرح ترافیک از روز پنجشنبه انجام می‌شود و محدوده زوج و فرد و طرح‌ترافیک به وضعیت قبل باز می‌گردد، این خبر را پلیس‌تهران هم تایید می‌کند.به گفته سردار حسین‌رحیمی برخورد با خودروی‌های دودزا در تهران منجر به جریمه و توقیف‌شدن 15‌هزار خودرو شده است. به گزارش فارس از این تعداد 3 هزار خودرو متوقف و 12 هزار خودرو برای نداشتن معاینه فنی جریمه و یا به تعمیرگاه‌ها اعزام شدند.

فعالیت دلالان آرم طرح ترافیک در روزهای آلوده

درحالیکه فروش آرم طرح ترافیک روزانه در تهران به دلیل آلودگی هوا متوقف شده بود عده‌ای اقدام به فروش آرم در این روزها کردند و خریداران هم بی‌خبر از اینکه شماره پلاک خودرویشان در سامانه طرح روزانه ثبت نشده است، جریمه شدند. به گزارش فارس، وحید نوروزی، رئیس مرکز صدور آرم طرح ترافیک تایید می‌کند که در این ۲‌روز فروش آرم طرح ترافیک روزانه ممنوع بوده است و سایت سازمان هم به همین علت بسته بود. وی ادامه می‌دهد: اگر افراد این آرم‌ها را از دکه‌های روزنامه‌فروشی در این ۲ روز خریداری کردند به طور طبیعی برای آنها پیامکی ارسال نشده چرا که سایت را غیرفعال کرده‌ایم. به گفته نوروزی، بارها هشدار داده‌ایم در این ۲ روز آرمی به فروش نمی‌رسد حتی عوامل فروش آرم روزانه را از معابر و ورودی‌ها جمع‌آوری کردیم.

پلمب واحدهای صنعتی آلاینده

از سویی دیگر قائم مقام سازمان محیط زیست از پلمب و تعطیلی 40 واحد صنعتی و معدنی آلاینده در چند روز گذشته که هوای پایتخت در شرایط هشدار بود خبر داد. علی‌محمد شاعری با اشاره به اینکه واحدهای سیمان‌سازی، ریخته‌گری و آسفالت‌سازی از عمده صنایعی بودند که در این مدت به‌علت آلایندگی بالا با هماهنگی دستگاه قضایی پلمب شدند به مهر گفت: در شرایط غیرهشدار صنایع و واحدهای آلاینده مشمول اخطارهای زیست‌محیطی می‌شوند اما قانون برای تخلفات واحدهای آلاینده تنها جریمه‌ای معادل یک‌درصد درآمد حاصل از فروش محصولات آنها در نظر گرفته که به هیچ‌وجه بازدارنده نیست. به اعتقاد وی، تنها راهکار دائمی و اصولی برای کاهش آلاینده‌ها در تهران و کلانشهرها تشکیل دادگاه ویژه رسیدگی به جرائم زیست‌محیطی است تا بتواند خارج از نوبت به تخلفات واحدهای تولیدی، صنعتی، معدنی، عمرانی، خودرو‌سازان و سایر بخشها رسیدگی کند. شاعری تأکید کرد: در حال حاضر روند رسیدگی، صدور حکم و توقف واحد‌های آلاینده بسیار طولانی و راههای فرار این واحدها از قانون بسیار زیاد است. او با اعلام اینکه سازمان محیط زیست آب‌پاشی معابر را در کاهش آلاینده‌ها موثر نمی‌داند تاکید کرد: بهتر است به ‌جای آن مسئولان شهری در شرایط هشداراستخراج معادن و بهره وری از شن و ماسه و فعالیت‌های عمرانی تخریب و نوسازی را کنترل کنند.

اکسیژن تراپی برای 96 تهرانی

مدیر روابط عمومی اورژانس تهران با اعلام اینکه اتوبوس آمبولانس‌های این سازمان پنجشنبه نیز در 6 میدان مهم پایتخت مستقر هستند گفت: طی دو روز گذشته 96 نفر برای اکسیژن‌تراپی و درمان به مراکز اورژانس مراجعه کردند.حسن عباسی به مهر گفت: روز دوشنبه 49 شهروند به علت تنگی‌نفس و مشکلات قلبی و ریوی و سه‌شنبه نیز 47 نفر به پایگاه‌های اورژانس و اتوبوس آمبولانس‌های مستقر مراجعه کردند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha