سلامت نیوز : گویی شلیک 15 گلوله مرگ که از فاصله بسیار نزدیک به پیکر پلنگ گرسنه‌ای که به روستایی در دماوند آمده بود پایان داستان نبود. ضارب پلنگ نه‌تنها یکی از محیط‌بانان سازمان حفاظت از محیط‌زیست بود بلکه از آنجایی که یکی از قدیمی‌ترین پرسنل‌های محیط‌بانی کشور بود موضوع شکل و شمایلی متفاوت به خود گرفته بود. گویی آن روزها در تقویم محیط‌زیست کشور به روزهای مرگ پلنگ‌ها سند خورده بود، در کمتر از چند روز سه پلنگ دیگر نیز در بخش‌های مختلف کشور به حالتی نزار به هلاکت رسیده بودند و همه اینها در کنار هم باعث شد که پرونده مرگ پلنگ در دماوند تبدیل به یکی از جنجالی‌ترین پرونده‌های محیط‌زیستی سال شود به طوری که مسئولان، سازمان حامی محیط‌زیست را برای ارائه توضیحات در این زمینه به مجلس فرابخوانند! جلسه‌ای که یاد در غبار روزهای آلوده بعدی به فراموشی سپرده شد یا مسئولان سازمان وقت بیشتری برای توضیحات خود خواسته‌اند تا مشخص شود که چه سرانجامی قرار است در انتظار پلنگ‌های ایرانی باشد.

مرگ پلنگ

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آرمان ؛ آنها که متخصص حیات‌وحش هستند، شاید چندان از مرگ یک پلنگ نگران نباشند، این‌گونه از حیات‌وحش در کشور از تعداد مطمئنی برخوردار است و از آن جایی که در بیشتر نقاط کشور می‌تواند زندگی کند، نسلش هیچگاه در خطر انقراض قرار نگرفته. آنها هم که سررشته‌ای در حیات‌وحش کشور ندارند نیز مرگ یک پلنگ چندان برایشان مهم نیست. بسیاری از شهرهای ایران این روزها آلوده‌ترین هوای سال 91 را تجربه می‌کنند و بدیهی است که توجه به آلودگی هوا نسبت به عواملی که باعث مرگ پلنگ‌ها می‌شود (یعنی انسان‌ها) در اولویت باشد. اما کارشناسان محیط‌زیست معتقدند که مرگ پلنگ‌ها که در بالای هرم غذایی قرار دارند نه تنها نشانه‌ای از افزایش خشونت انسان‌هاست، بلکه نشانه واضحی بر از بین‌رفتن زیستگاه‌های آنهاست و این به آن معنی است که هرچه جلوتر می‌رویم روند نابودی محیط‌زیست سرعت بیشتری گرفته که تنها یکی از نشانه‌های آن آلودگی حداقل 255 روز یک‌سال در تهران است!

مجلس در پی برداشتن پرده‌های ابهام

«پلنگ گرسنه‌ای که در زیستگاه خود شکاری برای تغذیه ندارد به ناچار از جنگل‌های دامنه البرز پایین می‌آید و بوی غذا در روستایی در دماوند او را به سمت خود می‌کشاند. با اطلاع‌یافتن مردم، وحشت از حضور پلنگ آغاز می‌شود و به ناچار برای نجات به محیط‌بانی دماوند اطلاع داده می‌شود. رئیس محیط‌بانی این شهرستان برای بازدید محل اعزام می‌شود تا شرایط را بررسی کرده و درخواست کمک خود را به سازمان اطلاع دهد. اما در لحظه‌ای که این محیط‌بان به دنبال پیدا کردن محل اختفای پلنگ است، پلنگ به صورت غریزی و به خاطر ترس، پنجه‌ای به او می‌زند تا دورش کند. محیط‌بان باتجربه نیز به خاطر استرس واردآمده، اسلحه کمری خودش را بیرون می‌کشد و حیوان را می‌کشد!» این خلاصه اتفاقی است که اکنون مجلس را به ارائه توضیحاتی از سازمان محیط‌زیست واداشته. ابهامات هم در پرونده فراوان است، چرا که سازمان محیط‌زیست در ابتدا اخبار دیگری را منتشر کرده بود که با اتفاق افتاده تعارض داشت و اگر رسانه‌ها نبودند شاید خبر به این صورت پخش می‌شد: «پلنگی که به یکی از اهالی دماوند حمله کرده بود از پا درآمد‍»! مجلس براساس نگرانی‌هایی که اهالی محیط‌زیست درباره این اتفاق در رسانه‌ها منعکس کرده بودند، وارد میدان شد و حتی سیدموید حسینی‌صدر، سخنگوی فراکسیون محیط‌زیست اعلام کرد که تا پیداشدن مقصران اصلی این ماجرا به فعالیت خود ادامه می‌دهد. اما جلسه‌ای که سه‌شنبه این هفته برگزار شد عملا نتیجه خاصی در پی نداشت. با وجود آن که پیش از برگزاری جلسه، سازمان محیط‌زیست، مقصر‌بودن محیط‌بان در این پرونده را پذیرفته بود اما در این جلسه قرار شد که گزارشی آماده و به مجلس ارائه دهد که این به گفته صدر «این پلنگ چرا و توسط چه کسی کشته شده است‌.» همچنین لاهوتی که نایب رئیس فراکسیون محیط‌زیست مجلس است نیز در این باره به آرمان می‌گوید: «پیش از برگزاری این جلسه از طرف فراکسیون با معاون سازمان محیط‌زیست تماس داشتم و ایشان کوتاهی و قصور ماموران سازمان را علت اصلی مرگ این پلنگ اعلام کردند. لاهوتی با اشاره به این‌که در این تماس تلفنی بسیاری از ابعاد پنهان حادثه دماوند روشن‌تر شده نیز در جای دیگری گفته است: «به گفته این معاون در سازمان محیط‌زیست، به احتمال زیاد پلنگ زخمی بوده و ماموران با اطلاع از این موضوع برای گرفتن عکس یادگاری نزدیکش شده‌اند و پلنگ به آنها حمله کرده است.» لاهوتی که معتقد است «اگر مقصر مرگ پلنگ پیدا نشود، باید هر روز شاهد نابودی حیات‌وحش باشیم» اما می‌گوید که جلسه روز سه‌شنبه تا اعلام گزارش سازمان محیط‌زیست بی‌نتیجه است و اگر سازمان گزارشی متفاوت با آنچه که اتفاق افتاده ارائه کند باید این موضوع به‌طور رسمی‌تر و دقیق‌تر مورد بررسی قرار گیرد.

شکایت سازمان محیط‌زیست از یک خبرنگار

پلنگی که مرده نمادی ازکم‌توجهی به محیط‌زیست است. هوشنگ ضیایی از کارشناسان قدیمی حیات‌وحش کشور در گفت‌وگو با آرمان، پلنگ را دارای چنان ارزش محیط‌زیستی می‌داند که حضورش در حیات‌وحش کشور نشانه‌ای از سلامت دیگر بخش‌ها همچون زیستگاه‌ها و مراتع، گیاه‌خواران و پستانداران و دیگر گونه‌هایی است که این روزها یا به وسیله اسلحه‌های غیرقانونی شکار می‌شوند یا درختان و مراتعی که به‌دست مردم عادی و سازمان‌ها در بخش‌های مختلف کشور مورد تعرض قرار گرفته‌اند. فرشاد اسکندری، یکی دیگر از کارشناسان حیات‌وحش کشور هم معتقد است که با مرگ این پلنگ نیاز کشور به یک اورژانس حیات‌وحش واضح‌‌تر شده است. او به آرمان می‌گوید تا زمانی که برای برخورد با انواع گونه‌های حیات‌وحش گروه‌های آن‌کال و آماده وجود نداشته باشند، هر برخوردی میان حیات‌وحش و انسان‌ها می‌تواند به مرگ یکی از این دو گروه ختم شود. با این همه این تمام ماجرا نیست، سازمان محیط‌زیست که از سه‌شنبه مامور شده است گزارشی درخصوص دلیل مرگ این پلنگ ارائه کند، توپ را به زمین رسانه‌های منتقد خود انداخته و در اولین اقدام از یکی از خبرنگاران محیط‌زیستی به‌خاطر این‌که در گزارش خود درباره باردار بودن این پلنگ سوالاتی مطرح کرده به دادگاه شکایت کرده است، سال گذشته نیز مسئولان یک شرکت سدسازی به جای ارائه گزارشی درباره خسارت‌های محیط‌زیستی و میراثی سد گتوند، از رسانه‌ای شکایت کردند که ساخت این سد را رسانه‌ای کرده بود. آن دادگاه با برائت رسانه و به ضرر شرکت سدسازی پایان یافت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha