پنجشنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۱ - ۱۰:۱۳
کد خبر: 62014
سلامت نیوز : با وجود آنكه علی‌محمد شاعری، قائم‌مقام سازمان حفاظت محیط زیست روز گذشته نسبت به اغراق دولت در حجم آلودگی هوای تهران و پیامد آن كه به تعطیلی 40 كارخانه و واحد صنعتی منجر شد، اعتراض كرد اما ظاهرا دولت، آلودگی هوا را آنقدر جدی گرفته بود كه روز گذشته، نشست هیات دولت هم به دلیل «آلودگی هوا» منتفی شد و اعضای هیات دولت احتمالا روز گذشته، یا به توصیه تنها بانوی وزیر كه اتفاقا متولی بهداشت و سلامت جامعه هم هست، عمل كردند و از تهران خارج شدند یا در خانه ماندند و به صله رحم پرداختند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از اعتماد ؛ اما امروز و در حالی كه پدیده وارونگی هوا كه معمولا نیمه‌های دی سراغ تهران می‌آمد امسال و به یمن شماره‌گذاری روزانه 1500 خودرو در شهر تهران و البته كاهش شش الی 22 میلیونی قیمت خودرو ظرف روزهای گذشته، یك ماه زودتر میهمان ناخوانده شده، مسوولان بهداشت و درمان بر خلاف شاعری، خطر این ورود زودهنگام را اتفاقا بسیار جدی گرفته‌اند زیرا شواهد هم برایشان گواه آن است كه دیگر با افزایش محدوده زوج و فرد و ممنوعیت فروش طرح ترافیك روزانه یا حتی تعطیلی شهر آن هم برای یك یا دو روز، نمی‌توان آلودگی را از دامان هوای تهران پاك كرد زیرا در بطن ماجرا باید دنبال دلیل دیگری گشت و دلیل چه واضح‌تر از اینكه، مردم تهران، حتی برای سلامت خودشان هم دل‌شان نمی‌تپد.

استان‌های گرفتار

تعطیلی و انباشت آلودگی فقط گریبان تهران را نگرفت. ظرف دو روز گذشته حجم آلاینده‌ها در شهرهای كرج و اصفهان و اراك در آن حد افزایش یافت كه متولیان شهر، ناچار به تعطیلی مراكزی همچون مدارس و دانشگاه و ادارات شدند كه حضور كمتر اتباع‌شان می‌توانست در كاهش آلودگی هوا اندك تاثیری داشته باشد.

شهروندان حسرت به دل اكسیژن‌تراپی نمانند

یك مزیت بزرگ آلودگی هوا این است كه شهروندان شهری كه به درد آلودگی هوا گرفتار شده، حداقل می‌توانند به سایر همتایان خود فخر بفروشند كه برخی اتفاقات را تجربه كرده‌اند كه سایر شهرنشین‌ها فرصت تجربه آن را ندارند. اكسیژن‌تراپی هم یكی از این تجربه‌هاست كه احتمالا شهروندان اروپانشین و اسكاندیناوی‌نشین هیچ‌گاه فرصت چشیدن طعمش را نخواهند داشت اما تهرانی‌ها علاوه بر آنكه این فرصت را به تداوم و در تمام سال‌های عمرشان دارند، دیگر حسرتش را هم با خود به گور نمی‌برند.

بنا بر اعلام معاون عملیات فوریت‌های پژشكی اورژانس تهران، فقط ظرف سه روز گذشته، بیش از صد نفر از شهروندان تهرانی برای اكسیژن‌تراپی به پایگاه‌های اورژانس مستقر در میدان‌های اصلی سطح شهر مراجعه كرده و تحت درمان قرار گرفتند. این رقم را البته باید از افزایش 30 درصدی مراجعات به مراكز درمان تخصصی و عمومی ظرف این سه روز كاست در عین آنكه در شهرهایی كه سرنوشت مشتركی با تهران داشتند هم وضعیت مراجعات چندان متفاوت نبوده چنان كه مسوولان اورژانس اصفهان هم اعلام كرده‌اند كه مراجعات به مراكز درمانی برای دریافت خدمات مرتبط با درمان عوارض ناشی از آلودگی ظرف سه روز گذشته در این شهر 20 درصد افزایش داشته است.

خبری خوش در پایان یك شب سرد

مهندس عبدالرضا امیدوارشهری، مدیركل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی كشور روز گذشته وعده داد كه از اواخر چهارشنبه و در روز پنجشنبه، افزایش سرعت وزش باد و كاهش پایداری جوی و نیز بارش در شهرهای صنعتی واقع در نیمه‌شمالی كشور به ویژه تهران و كرج، از چگالی آلاینده‌های هوا كاسته، كیفیت هوا بهبود یافته و دید افقی افزایش یابد. با این حال، دكتر یوسف رشیدی، مدیرعامل شركت كنترل كیفیت هوای تهران، ظهر روز چهارشنبه همچنان یادآوری كرد كه شاخص كیفیت هوای پایتخت همچنان در شرایط «هشدار» است و اطلاعات رسیده از ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوا نشان می‌دهد میانگین غلظت آلاینده ذرات معلق كمتر از 5/2 میكرون با 163 PSI همچنان در شرایط هشدار بوده و تمامی ایستگاه‌های سطح شهر نیز به لحاظ این آلاینده در شرایط هشدار هستند كه بیشترین آلودگی از منطقه 11 و 20 گزارش شده است.

فراكسیون و سازمان در مذاكره

روز گذشته كمال‌الدین پیرموذن، عضو هیات رییسه فراكسیون محیط زیست از جلسه مشترك با مسوولان سازمان حفاظت محیط زیست خبر داد و به گفته وی، نتیجه این جلسه به مقصر شناختن دولت ختم شد زیرا بنا بر اجماع حضار این جلسه؛ دولت بر اجرای تعهداتش درباره رفع آلودگی هوا عمل نكرده و حذف بنزن از بنزین تولید داخلی نتیجه‌یی جز ورود سم سرطان‌زا به شهر و ریه شهروندان نداشته چنان كه بنا بر گزارش مراجع ذیصلاح، سالانه نزدیك به پنج هزار نفر بر اثر آلودگی‌ها می‌میرند. محمدحسن آصفری، به نمایندگی از مردم اراك هم روز گذشته با اعتراضی كه سوی مستقیم به عملكرد اعضای هیات دولت داشت، گفت: «شهرستان اراك به دلیل بی‌تدبیری وزارتخانه‌های نفت و نیرو و به جهت آنكه نیروگاه‌های این شهر هنوز با سوخت مازوت كار می‌كنند و روزانه، 200 تن مواد آلاینده را به حلق شهر می‌فرستند، از 365 روز سال، 255 روز دچار آلودگی هواست.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha