افزایش مصرف فست فودها و غذاهای فراوری شده، افزایش مصرف تنقلات، دور شدن از مصرف غذاهای گیاهی و در مجموع تغییر شیوه زندگی از مهمترین علل شیوع چاقی است.

تغییر سبک زندگی بهترین روش پیشگیری و درمان چاقی
سلامت نیوز : یک کارشناس تغذیه و رژیم درمانی معتقد است تغییر سبک زندگی بهترین روش پیشگیری و درمان چاقی است.

فرح روشن پور در گفت‌وگو با (ایسنا)، از چاقی به عنوان عمده‌ترین و مهم‌ترین بیماری غیرواگیر جهان در قرن اخیر یاد کرد و اظهار داشت: در کشور ما در حال حاضر 50 درصد زنان و 40 درصد مردان مبتلا به چاقی و اضافه وزن هستند.

وی مهمترین علت شایع شدن چاقی را نامناسب بودن وضعیت تغذیه عنوان و تصریح کرد: افزایش مصرف فست فودها و غذاهای فراوری شده، افزایش مصرف تنقلات، دور شدن از مصرف غذاهای گیاهی و در مجموع تغییر شیوه زندگی از مهمترین علل شیوع چاقی است.

روشن پور کم تحرکی و بی تحرکی را یکی دیگر از علل شیوع چاقی دانست و اذعان داشت: رواج شهرنشینی و به دنبال آن آپارتمان نشینی نقش مهمی در تشدید این مسئله داشته است.این کارشناس ارشد رژیم درمانی در ادامه تغییر سبک زندگی و استفاده بیش از حد از وسایل نقلیه را یکی دیگر از عوامل تشدید کننده چاقی عنوان کرد.

وی افزایش زندگی انفرادی را یکی دیگر از علل شیوع چاقی عنوان کرد و افزود: زندگی انفرادی می تواند نقش موثری در بی‌تحرکی و کم تحرکی افراد داشته باشد چرا که افراد انگیزه تحرک را از دست می دهند.

روشن پور در ادامه گفت: چاقی و اضافه وزن سبب بروز بیماری‌های دیابت، فشار خون، چربی خون و غیره می‌شود و احتمال بروز سکته‌های قلبی و مغزی را افزایش می‌دهد.وی افزود: ابتلا به بیماری‌های تنفسی و تنگی نفس، اختلال در سیستم تولیدمثل، افسردگی، کاهش اعتماد به نفس و ... از جمله دیگر مشکلاتی است که چاقی و اضافه وزن بروز آنها را تشدید می‌کند.

این کارشناس ارشد رژیم درمانی در ادامه با اشاره به اینکه درمان های متعددی برای چاقی وجود دارد، اذعان داشت: جراحی، استفاده از روش های لیزر درمانی، بالون‌های معده، حلقه‌های معده و غیره از جمله این روش‌ها هستند، اما هر کدام از این روش‌ها معایبی به همراه دارند و استفاده از آنها در درجه‌های بعدی اهمیت قرار می گیرند.

وی افزود: روش جراحی هزینه‌های زیادی دارد ضمن اینکه طول دوره درمان نیز در این روش زیاد است.روشن پور ادامه داد: در روش جراحی چربی‌های مربوط به زیبایی بدن از بین می رود و چون در این روش چربی‌های روی سلول‌ها که باعث بروز بیماری‌ها می‌شوند از بین نمی‌رود، پس نمی‌تواند در پیشگیری از بیماری‌ها موثر باشد.

وی در ادامه تغییر سبک زندگی را بهترین روش پیشگیری و درمان چاقی دانست و گفت: رعایت اصول تغذیه‌ای در کنار فعالیت‌های بدنی روزانه می‌تواند نقش موثری در این زمینه داشته باشد.روشن پور توصیه کرد: استفاده از مواد غذایی فیبردار مانند میوه و سبزیجات را در برنامه غذایی خود بگنجانند چرا که این مواد ارزش غذایی زیادی دارند.

وی ادامه داد: بهتر است استفاده از مواد غذایی سرخ کردنی در بین افراد کمتر شود و مصرف انواع سس ها نیز به حداقل برسد، چرا که این مواد سلامتی فرد را به مخاطره می اندازند.روشن پور مصرف روزانه 4 تا 8 لیوان آب را به همگان توصیه کرد و ابراز داشت: آب در کاهش استرس، متعادل کردن اشتها و دفع سموم بدن نقش مهم و اساسی دارد.وی همچنین مصرف زیاد آب را برای کاهش وزن مناسب ارزیابی کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha