پنجشنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۱ - ۱۱:۲۴
کد خبر: 62024

سلامت نیوز : رییس مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت با بیان اینکه زنان نسبت به این بیماری آسیب پذیرتر هستند، افزود: ابتلای زنان به HIV موجب افزایش آمار نوزادان متولد شده آلوده به HIV می گردد، که این امر موجب افزایش آمار این بیماری در دنیا می گردد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل ازایسنا ؛، دکتر محمد مهدی گویا در همایش دانشجویی «پیشگیری از آسیب های اجتماعی با تاکید بر ایدز و اعتیاد»، اظهار داشت: در سال 2011 حدود 2.5 میلیون بیمار جدید مبتلا به HIV در جهان شناسایی شدند و در این سال یک میلیون و 700 هزار نفر بر اثر این بیماری جان باختند.

دکتر گویا با بیان اینکه در حال حاضر 95 درصد مبتلایان به HIV در کشورهای در حال توسعه می باشند، اظهار داشت: در حال حاضر کاهش آمارهای ابتلا به HIVدر کشورهای در حال توسعه به علت کمک‌های دارویی است که سازمان ملل در اختیار این کشورها قرار می دهد.

به گفته دکتر گویا، با توجه به بحران اقتصادی به وجود آمده در سطح دنیا و با قطع کمک های دارویی به این کشورها، اگر فکر اساسی در خصوص مقابله با این بیماری صورت نگیرد، شاهد افزایش آمار موارد آلوده به HIV خواهیم بود.

وی با بیان اینکه هنوز نمی توان مدعی کنترل کامل HIV در دنیا شد، افزود: زیرا خبرهای بدی مبنی بر تمرکز این بیماری از زیر صحرای آفریقا به آسیای میانه و کشورهای خاورمیانه وجود دارد، به طوری که بیشترین سرعت افزایش این بیماری در این دو منطقه مشاهده شده است.

وی افزود: بیشترین کاهش موارد HIV در کشورهایی بوده که بیشترین میزان مصرف دارو را داشته اند که این نکته مثبتی در زمینه این بیماری نیست.

وی گفت: این خطر وجود دارد که با کمبود این داروها در این گونه کشورها آمار ابتلا به HIV به یکباره افزایش یابد.

دکتر گویا مصرف بی رویه داروهای HIV را معضل دیگری در زمینه این بیماری عنوان کرد و بیان داشت: مصرف بی رویه داروهای HIV موجب شده که ویروس HIV به بسیاری از این داروها پاسخ ندهد و افراد مجبور شوند از داروهای جدیدتری با قیمت‌های بالاتری استفاده کنند.

دکتر گویا در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر بیماری ایدز به عنوان یک مشکل بهداشتی مطرح نمی باشد، اظهار داشت: در حال حاضر باید به این بیماری به عنوان یک مشکل فرا بهداشتی توجه گردد و تمامی نهادها برای مقابله با این بیماری خود را مسئول بدانند.

وی در ادامه با بیان اینکه زنان نسبت به این بیماری آسیب پذیرتر هستند، افزود: ابتلای زنان به HIV موجب افزایش آمار نوزادان متولد شده آلوده به HIV می گردد، که این امر موجب افزایش آمار این بیماری در دنیا می گردد.

به گفته دکتر گویا، علاوه بر قشر جوان، این بیماری نوجوانان را نیز به عنوان قشر در معرض خطر تهدید می کند که در این زمینه آموزش و پرورش کشور باید هوشیارانه عمل کند.

دکتر گویا معضل جدی در خصوص کنترل این بیماری را مصرف محرک‌های آمفتامین عنوان کرد و اظهار داشت: مصرف این آمفتامین ها موجب ایجاد جنون جنسی در شخص خواهد شد که این امر موجب افزایش آمار ابتلا به HIV می باشد.

به گفته وی، در حال حاضر بهترین روش‌های درمانی روز دنیا در کشور به صورت رایگان در اختیار بیماران آلوده به HIV قرار می گیرد.

وی گفت: باید برنامه های پاسخ دهی خود را نسبت به این بیماری با فعال کردن بخش خصوصی، افزایش اقدامات مدیریتی بهتر جهت افزایش کارایی، برنامه پایش و ارزیابی سیستماتیک عملکردها و به کارگیری روشهای علمی تر تشخیصی نسبت به این بیماری تشدید کنیم.

رییس مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت، در ادامه با اشاره به راه اندازی اولین کلینیک بیماری های رفتاری کشور در استان کرمانشاه اظهار داشت: شناسایی تعداد 3118 نفر بیمار آلوده به HIV استان نشان دهنده این نیست که این استان نسبت به سایر استان‌ها دارای تعداد بیشتری بیمار آلوده به HIV می‌باشد، بلکه نشان دهنده این است که در استان کرمانشاه خیلی خوب در زمینه این بیماری کار شده و شناسایی بیماران در این استان به نحو مطلوبی صورت گرفته است.

به گفته دکتر گویا، بسیاری از استانها در این زمینه از استان کرمانشاه عقب هستند که آنها هم باید تلاش خود را در زمینه شناسایی بیماران آلوده به HIV انجام دهند و اقدامات لازم را در زمینه آموزش و پیشگیری از این بیماری گسترش دهند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر 20 درصد مبتلایان به HIV در استان کرمانشاه را زنان تشکیل می دهند، اظهار داشت: باید دسترسی به زنان در معرض خطر افزایش یابد تا بتوانیم کنترل HIV را در قشر زنان نیز پیگیری کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha