سلامت نیوز : رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: سپتامبر امسال نیز افزایش دمای ۱۴ /. درجه سلسیوس نسبت به سال گذشته را برای میانگین دمای کره زمین به ثبت رسانده است و برای چندمین سال متوالی زمین با ازدیاد دما مواجه است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایلنا ؛ محمد جواد محمدی‌زاده، شب گذشته در هجدهمین اجلاس تغییرات آب و هوایی در دوحه گفت: تغییرات آب و هوا یک مسئله جهانی است که اراده یکپارچه سیاسی و اقدامات متناسب بر مبنای معیارهای عادلانه را می‌طلبد. بنابراین مسئولیت تاریخی کشورهای توسعه یافته در کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و استفاده عادلانه از فضای جو جهانی باید در نظر گرفته شود.

وی گفت: با این حال ما در نقطه عطف ۲ دهه از مذاکرات قرار داریم و جامعه جهانی منتظر اقدامات ملموس و جامع، این اجلاس است.

معاون رئیس جمهور با اشاره به کنفرانس‌های دوحه و دوربان تصریح کرد: اصول کنوانسیون باید راهنمای مذاکرات دوربان پلت فرم بوده و از مذاکره مجدد آن پرهیز شود و همچنین دوربان پلت فرم به عنوان یک ابتکار تحت کنوانسیون، باید مطابق با اصول مسئولیت مشترک اما متفاوت مطابق با ماده ۳ کنوانسیون باشد.

محمدی‌زاده افزود: مذاکرات باید مبتنی بر رویکردهای جامع باشد و نتایج توافق شده قبلی، به ویژه ۵ رکن برنامه اقدام بالی و توافقات کانکون و دوربان را به طور کامل در برگیرد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: انتقال فناوری به کشورهای در حال توسعه نباید مشروط باشد. به عنوان مثال موضوع IPR، باید بدون هیچ تبعیضی در میان کشورهای در حال توسعه صورت پذیرد.

وی ادامه داد: ایران کشوری است که به شدت نسبت به تغییر آب و هوا به‌خصوص در بخش‌های منابع آب، کشاورزی، جنگل، تنوع زیستی و سلامت انسان‌ها آسیب پذیر است. خشکسالی‌های ممتد، موج‌های گرمایی، نوسانات دما و بارش و سیل‌های مخرب، امنیت غذایی را تهدید می‌کنند که مهاجرت‌های گسترده مردم را ایجاد کرده است.

محمدی‌زاده افزود: ما نیز قدم‌های مهمی را برای سازگاری با تغییر آب وهوا در سطح قانونگذاری به منظور ارتقاء ‌بهره‌وری از منابع طبیعی خودمان توسط مدیریت یکپارچه این منابع، افزایش ترسیب کربن در نواحی بیابانی، کاهش فرسایش خاک، کاهش مصرف کودهای شیمیایی و افزایش پوشش گیاهی و جنگلی برداشته‌ایم.

معاون رئیس جمهور ادامه داد: در مورد کاهش انتشار، انتشار گازهای گلخانه‌ای از بخش کشاورزی و جنگل در ایران در مقایسه با انتشارات جهانی در این بخش‌ها نسبتاً پایین بوده که به ترتیب ۹ درصد و ۲ درصد بوده است همچنین، مصرف انرژی در بخش کشاورزی با جایگزینی سوخت‌های سنگین توسط انرژی‌های پاک نظیر گاز طبیعی و برق اصلاح شده و بهبود یافته است.

وی افزود: تمام کشورهای در حال توسعه شامل ایران مایلند که انتشار گازهای گلخانه‌ای خود را کاهش دهند، به شرط اینکه از لحاظ مالی و فنی توسط اعضای کشورهای توسعه یافته بر مبنای اصول کنوانسیون و پروتکل و تصمیمات COP در سال‌های اخیر مورد حمایت قرار بگیرند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست اضافه کرد: می‌دانیم که سپتامبر امسال نیز افزایش دمای ۱۴ /. درجه سلسیوس نسبت به سال گذشته را برای میانگین دمای کره زمین به ثبت رسانده است و برای چندمین سال متوالی زمین با ازدیاد دما مواجه است. با تداوم این روند در کمتر از ۲۰ سال آینده ما بیش از ۲ درجه سلسیوس افزایش دما را شاهد خواهیم بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha