سلامت نیوز : هنگام فعالیت ماهیچه‌های مبتلایان به دیابت، قند یا گلوکز بیشتری از جریان خون می‌گیرند. به علاوه در این شرایط انسولین بهترین اثر را در آن‌ها دارد و در نتیجه قند بهتری وارد سلول‌های ماهیچه‌های آن‌ها می‌شود. بنابراین علاوه بر رعایت رژیم غذایی خاص و مصرف منظم و صحیح داروهای تجویز شده، ورزش یکی از روش‌های مفید و بی‌ضرر در پیش‌گیری و درمان دیابت محسوب می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سینا ؛ متخصصان در رابطه با ورزش کردن دیابتی‌ها معتقدند که اگر بیماران مدت طولانی است که ورزش نکرده‌اند، بهتر است در مورد نوع و میزان فعالیت بدنی خود با پزشک مربوطه مشورت کنند. با این حال ورزش‌های هوازی، بهترین ورزشی است که مبتلایان به دیابت می‌توانند آن را انجام دهند.

ورزش‌های هوازی، نرمش‌ها و حرکاتی هستند که تعداد زیادی از عضلات را تحت تاثیر قرار داده و باعث افزایش ضربان قلب می‌شوند. انجام این حرکات ورزشی به مدت ۳۰ دقیقه و در چند روز فواید بسیار برای آن‌ها دارد. مبتلایان به دیابت بهتر است به تدریج مدت زمان ورزش کردن خود را افزایش داده تا در ‌‌نهایت این مدت زمان به ۱۵۰ تا ۲۰۰ دقیقه در هفته برسد.

پیاده روی و دویدن، پله نوردی، شنا، رفتن به کلاس‌های ایروبیک، دوچرخه سواری، بسکتبال، والیبال و اسکیت از جمله ورزش‌های هوازی محسوب می‌شوند.

لازم به ذکر است، مشورت با پرشک معالج، انتخاب ورزش مورد علاقه، آماده کردن وسایل ورزشی مناسب، مصرف یک میان وعده سبک مثل یک عدد میوه، بررسی میزان قند خون قبل از ورزش از مهم‌ترین اقدامات لازم قبل از شروع ورزش است.

در صورتی که قند خون مبتلایان قبل از ورزش، زیر ۱۰۰میلی گرم در دسی لیتر بود، بیماران باید یک میان وعده سبک مصرف کنند و هنگامی که این رقم به بیش از ۲۵۰میلی گرم بود، ورزش سنگین نکنند چرا که فعالیت ورزشی در این حالت سبب افزایش قند خون می‌شود.
لازم به ذکر است نتیجه این بررسی پیرامون ورزش کردن در دیابتی‌ها توسط پژوهشکده غدد ومتابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران به چاپ رسیده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha