سلامت نیوز : زمانی كه ایدز از طریق فرآورده‌های خونی آلوده وارد ایران شد، هیچ‌كس فكر نمی‌كرد كه این بیماری خاموش به‌راحتی بتواند گسترش پیدا كند و هر روز بیش‌تر از روز قبل به جمع قربانیان آن افزوده شود. نخستین الگوی ابتلا به ایدز در ایران فرآورده‌های خونی آلوده بود كه بیش‌از هر كس باعث ابتلای بیماران هموفیلی به این بیماری شد، اما زمان كمی بعداز این اتفاق تلخ الگوی ابتلا به ایدز در ایران تغییر یافت و ابتلا از طریق سرنگ آلوده به جایگاه نخست دست یافت.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ملت آنلاین ؛ بیش‌تر كسانی كه به این بیماری مبتلا می‌شدند، معتادانی بودند كه از سرنگ مشترك استفاده می‌كردند، همین امر باعث شد تا وزارت بهداشت و درمان به همراه ستاد مبارزه با مواد مخدر به فكر افتاده و با قرار دادن سرنگ رایگان در اختیار معتادان تزریقی مانع از رشد این بیماری شوند، تمام این اتفاقات اما در سایه غفلت مردم و مسئولان رخ داد، تا آن زمان هیچ‌كس به این فكر نمی‌كرد كه باید اطلاع‌رسانی در زمینه راه‌های مختلف ابتلا به این بیماری صورت گیرد، كارشناسان هشدار می‌دادند و معتقد بودند كه باید آموزش جلوگیری از ابتلا به ایدز از مدارس آغاز شود و مسئولان هر بار به بهانه‌ای مانع از این اتفاق می‌شدند و ایدز آرام آرام در جامعه پیش می‌رفت و این‌بار سومین الگوی ابتلا به ایدز در ایران به مرز هشدار رسید، روابط جنسی شد نخستین عامل ابتلا به ایدز.


اتفاقی كه شاید اگر كمی آن را جدی می‌گرفتیم می‌توانستیم مانع از بروز اتفاق امروز آن باشیم. این در حالی است كه هر سال آمار مبتلایان به این بیماری از طریق الگوی سوم افزایش یافته و نگرانی كارشناسان نیز نمی‌تواند مانعی برای آن باشد. در كنار تمام این اتفاقات قرار گرفتن یكی از اصلی‌ترین وسایل بهداشتی كه مانع از ابتلا به ایدز از طریق روابط جنسی می‌شود در لیست كالاهای لوكس قرار می‌گیرد... اتفاقی كه باعث بهت بسیاری از كارشناسان این حوزه شده است. ایدز حالا به بمب ساعتی تبدیل شده و یكی از خنثی‌كننده‌های آن كالای لوكس است.

سال‌هاست كه موضوع انتقال بیماری ایدز از طریق روابط جنسی كنترل نشده از سوی مسئولان و كارشناسان عنوان می‌شود و دیگر نمی‌توان ادعا كرد كه مردم از این موضوع اطلاعی ندارند چراكه در كتاب‌های درسی هم به عنوان یكی از موضوعات پر اهمیت در حوزه بهداشت و سلامت به آن اشاره می‌شود. اما با وجود همه تلاش‌هایی كه در زمینه‌های مختلف فرهنگی و اجتماعی برای بازداری از ارتباطات كنترل نشده مطرح می‌شود هنوز هم شاهد رشد چشمگیر ابتلا به بیماری ایدز از راه ارتباط جنسی هستیم.

به‌طوری كه به گفته رئیس كمیسیون بهداشت و درمان مجلس این موضوع اخیرا به یكی از اولویت‌های بررسی كمیسیون تبدیل شده است. آخرین آماری كه وزارت بهداشت از مبتلایان به بیماری ایدز در كشور ارایه داده است نشان می‌دهد كه 24 هزار و 290 نفر به این بیماری مبتلا هستند كه 8/90 آنان مرد و 2/9 درصد زن هستند. مبتلایانی كه بین گروه سنی 25 تا 34 قرار دارند بیش‌ترین افرادی هستند كه احتمال ابتلای دیگران را با خود به همراه دارند.

در گزارش وزارت بهداشت آمده است علل ابتلا به HIV در بین كل مواردی كه از سال 1365 تاكنون در كشور به عنوان مبتلا به ثبت رسیده‌اند به ترتیب تزریق با وسایل مشترك در مصرف‌كنندگان مواد(69/6 درصد)، رابطه جنسی (5/10 درصد)، دریافت خون و فرآورده‌های خونی(1درصد) و انتقال از مادر به كودك(1درصد) بوده است. راه انتقال در 9/17درصد از این گروه نامشخص مانده است.

در مقایسه این آمار با مواردی كه ابتلا آنان در سال 1390 گزارش شده است، اعتیاد تزریقی 5/62 درصد، برقراری روابط جنسی2/21درصد و انتقال از مادر مبتلا به كودك 9/3 را تشكیل داده است. در 4/12درصد از موارد شناسایی شده در این سال راه انتقال نامشخص بوده و هیچ مورد جدید ابتلا از راه خون و فرآورده‌های خونی گزارش نشده است.  در میان نگرانی‌ها از عوامل موثر در ابتلای به ایدز انتقال جنسی در درجه مهمی قرار گرفته است به‌طوری كه موج تازه این بیماری را خبرساز كرده است.

یكی از راه‌های جلوگیری از انتقال ایدز از راه جنسی استفاده از وسایل بهداشتی حفاظت‌كننده است این درحالی است كه این نوع وسایل كنترل‌كننده به عنوان یكی از كالاهای لوكس شناخته شده و قرار است از واردات آن جلوگیری به عمل‌آید. حسینعلی شهریاری عضو كمیسیون بهداشت و درمان مجلس در این رابطه به«ملت ما» می‌گوید: متاسفانه اخیرا افرادی در بانك مركزی با بی‌اطلاعی از موضوعات بهداشت و درمان اقدام به اولویت‌بندی ضروریاتی كرده‌اند كه هیچ آگاهی از اولویت‌ها ندارند.

او می‌افزاید: موضوعات بهداشت و درمان نیازمند كار كارشناسی است و باید با نظارت وزارت بهداشت انجام شود. او در رابطه با محدود شدن عرضه محصولات محافظت بهداشتی در روابط جنسی می‌گوید: زمانی كه صحت و سقم این موضوع را از مسئولان وزارت بهداشت جویا شدیم آنها تكذیب كردند اما گویا در لیست ارایه شده از سوی بانك مركزی «محافظ بهداشتی» در زمره كالاهای لوكس قلمداد شده است. رئیس كمیسیون بهداشت و درمان با اشاره به این‌كه این موضوع قابل پیگیری است می‌افزاید:

وزارت بهداشت باید به‌طور صحیح پیگیر این موضوع باشد چراكه اینها تصمیمات ناپخته‌ای است كه در مسائل اجرایی خدشه وارد می‌كند. شهریاری با بیان این‌كه تصمیمات بانك مركزی خارج از حوزه اجرایی دولت نیست می‌افزاید: نگرانی در رابطه با بیماری ایدز به یكی از موضوعات مهم در حوزه سلامت تبدیل شده است و لازم است در تصمیم‌گیری‌ها تجدید نظر شده تا در امور اجرایی دچار مشكل نشویم.

آمار ارایه شده بیانگر وضع واقعی بیماران نیست

وزارت بهداشت طبق یك روال معمول هر 3 ماه یك‌بار آخرین آمار موارد شناسایی و ثبت شده مبتلا به HIV را اعلام می‌كند اما آخرین آماری كه اعلام كرده مربوط به آمار ثبت شده تا پایان سال 90 است. مینو محرز، عضو كمیته كشوری ایدز و رئیس مركز تحقیقات ایدز وزارت بهداشت می‌گوید كه این آمار رسمی بیانگر وضع واقعی این بیماری در كشور نیست و جز 23 هزار بیمار شناخته شده، حدود 100 هزار مبتلای ناشناخته داریم. او می‌افزاید:

از بین بیماران مراجعه‌كننده به بنده نیز 99 درصد موارد جدید از طریق رابطه جنسی مبتلا شده‌اند. محرز ادامه می‌دهد: ‌مسئله دیگر این است كه آمار وزارت بهداشت فقط موارد شناسایی شده عفونت HIV/AIDS را نشان می‌دهد و به علت آگاهی كم مردم درباره این بیماری و روش‌های پیشگیری و درمان آن و با توجه به این‌كه سیستم شناسایی فعال این بیماری به‌ویژه در بین روسپی‌ها نداریم آمار اعلام شده از سوی وزارت بهداشت بیانگر وضع واقعی این بیمای در كشور نیست. او تاكید می‌كند:

از بین بیمارانی كه به بنده مراجعه می‌كنند، اگر نگویم 100درصد، ‌99 درصد از طریق رابطه جنسی به این بیماری مبتلا شده‌اند و واقعاً اگر مسئولان نسبت به گسترش شیوع جنسی ایدز حساس نشوند و اطلاع‌رسانی و برنامه‌ریزی كافی نداشته باشند، آینده نگران‌كننده‌ای خواهیم داشت. عضو كمیته كشوری كنترل ایدز وزارت بهداشت می‌افزاید: بر اساس فرمول‌های سازمان بهداشت جهانی و با توجه به موارد شناسایی شده و رشد این بیماری، می‌توان گفت بین 100 تا 120 هزار مورد ابتلا به ویروس ایدز در كشور ما رخ داده یعنی اكنون بین 80 تا 100 هزار فرد مبتلا به این ویروس و ناقل آن بدون این‌كه حتی خودشان بدانند، به این عفونت مبتلا هستند و می‌توانند عامل انتقال آن به دیگران باشند.

رشد 20درصدی ابتلا به ایدز در كشور

رئیس اداره ایدز وزارت بهداشت هم با اشاره به افزایش ابتلا به HIV در زنان كشور می‌گوید: ‌هزار فرد مبتلا به HIV در كشور از بیماری خود خبر ندارند و از حدود یكسال پیش با رشد 20درصدی ابتلای جنسی ایدز در كشور مواجه هستیم. اما در میان همه اما و اگر‌ها در بررسی دلایل افزایش این بیماری در كشور موضوع تصمیماتی است كه به مشكلات دامن می‌زند. این‌كه وسایل پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های مقاربتی به عنوان كالاهای لوكس عنوان می‌شود باید گفت موضوع مهم‌تری از سلامت جامعه وجود دارد كه چنین كالاها و ابزارهای اساسی، غیر ضروری خوانده می‌شوند.

موارد جنسی ایدز 10 برابر شد

شاید تا سال‌های گذشته انتقال بیماری ایدز از طریق خون آلوده و اعتیادتزریقی مهم‌ترین دغدغه بود اما با كمرنگ شدن عوامل مذكور حالا دغدغه روابط جنسی و انتقال ایدز مطرح است. مسعود مردانی، عضو كمیته كشوری ایدز نیز در این باره می‌گوید: واقعیت این است كه بروز موارد جنسی ایدز طی 15 سال گذشته 10 برابر شده و از 2 درصد به حدود 20 درصد رسیده است و اگر مواردی كه علت ابتلا ناشناخته است را هم عامل جنسی بدانیم این میزان بیش‌تر هم می‌شود‌. این فوق تخصص بیماری‌های عفونی ادامه می‌دهد: واقعیت این است كه بروز ایدز به طرف عامل جنسی تغییر كرده است و وزن این عامل بیش‌تر از گذشته شده است، كه یك علت آن ناآگاهی مردم از این عامل مهم و لزوم آموزش عمومی در این زمینه آشكار است. او اضافه می‌كند:

آمار رسمی وزارت بهداشت وجود حدود 24 هزار موارد ثبت شده ابتلا به HIV را نشان می‌دهد كه از این تعداد برخی فوت كرده و برخی وارد فاز بیماری شده‌اند اما سازمان بهداشت جهانی برای تخمین میزان واقعی فرمول 4 یا 5 برابر كردن آمار ثبت شده را اعلام كرده كه بر اساس آن می‌توان حدس زد كه حدود 100 هزار فرد آلوده به ویروس ایدز در كشور داریم كه بیش از 75 هزار نفر آنها یا از بیماری خود خبر ندارند یا آن را پنهان می‌كنند و می‌توانند این بیماری را به دیگران انتقال و گسترش دهند.

مردانی می‌گوید: البته برخی‌ها آمار مبتلایان به این ویروس را در ایران بیش از این میزان و تا 300 هزار نفر اعلام می‌كنند كه به نظر می‌رسد كه غلو است و صحت ندارد و افرادی هم كه از بروز 90 درصدی موارد جدید از طریق رابطه جنسی سخن می‌گویند نیز احتمالاً فقط مطب خود را می‌بینند و نمی‌توان این آمار را به كل كشور تعمیم داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha