دوشنبه ۲۲ مرداد ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 6206

نتایج بررسی های محققان آمریکایی نشان می دهد یک جهش ژنی که باعث می شود زنجیره دو رشته DNA همانند رشته های اسپاگتی از هم باز شوند، پایه بروز نوع نادری از سرطان است که به "سندروم بلوم" معروف است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل ازمهر، پژوهشگران دانشگاه "دیویس" کالیفرنیا که نتایج یافته های خود را در مجله "سل" منتشر کرده اند، کشف کردند که علت بروز سرطان نادر "سندروم بلوم" نوعی جهش ژنی است که رشته های زنجیره ای DNA را از هم باز می کند.

هر سلول از دو کپی هویتی کروموزمی برخوردار است. هنگامی که DNA آسیب می بیند، برای ترمیم از روی کروموزم دوقلوی خود رونویسی می کند. سپس رشته آسیب دیده با تشکیل ساختاری که "اتصال هالیدی" نام دارد، در رشته سالم تنیده می شود.

بنابراین گزارش، در ارگانیسم های سالم، این فرایند بدون مشکل انجام می شود و کروموزم های همراه کاملا جدا می شوند.

این درحالی است که در بیماران مبتلا به سندروم بلوم جهش یک ژن که Blm نام دارد و مسئول تنظیم کردن این فرایند است، باعث می شود این عملکرد به خوبی انجام نشود و به این ترتیب کروموزم ها در مکان های اشتباه قرار گیرند.

در نتیجه هنگامی که دو کروموزم از هم جدا می شوند، رشته های DNA که این کروموزم ها را شکل می دهند، در عوض اینکه به صورت زنجیره در هم تنیده شوند، به طور موازی در کنار هم قرار می گیرند.

اولین علائم سندروم نادر بلوم در 20 سالگی ظاهر می شود.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha