جمعه ۱۷ آذر ۱۳۹۱ - ۱۰:۴۴
کد خبر: 62073
سلامت نیوز: استفاده از یک رژیم غذایی طبیعی برای حذف مواد سمی از بدن شما، ممکن‌است ایده خوبی به نظر بیاید. چه چیزی می‌تواند از خوردن غذاهای طبیعی و سالم و اجتناب از غذاهای آماده و فرآوری شده، بهتر باشد؟

مطمئنا این فکرها جالب و خوشایندند، اما چیزی بیش از مطالعه آنها نیز وجود دارد. همچنین علاقه روزافزون مردم  به بهبود شیوه زندگی، موجب گرایش آنها به موضوع سموم و بهترین راه پاک کردن آنها از بدن شده‌است. از طرفی گروهی با دامن زدن به سردرگمی‌های مردم ، از طریق نویسنده‌های کتب رژیم و تولیدکنندگان مکمل‌ها و محصولات سم‌زدا،  در این زمینه، یک کاسبی بزرگ برای خود به راه انداخته اند. مدعیان  رژیم‌های غذایی سم‌زدای کبد به روش طبیعی، دانش اندکی در باره حرف های خود دارند. علاوه براین، رژیم‌های پاکسازی کبد محدودیت بسیاری دارند و در صورت استفاده بی رویه، موجب بروز آسیب‌های جدی می‌شوند.

چه ایده ای پشت رژیم‌های سم‌زدا وجود دارد؟


ایده رژیم‌های سم‌زدا از نگرانی های ناشی از سمومی بوجود آمده است که به طور مداوم در حال بمباران کردن بدن ما هستند. سموم، مواد شیمیایی هستند که اثرات مضر متعددی روی بدن دارند. در حالی که برخی سموم مانند حشره‌کش ها و یا دوده، اثرات سوء بارزتری دارند، برخی از مردم حتی موادی که  ظاهرا طبیعی هستند را هم سمی به حساب می‌آورند. این مواد ممکن است از منابع مختلفی آمده‌باشند مانند:

- الکل

- کافئین

- داروها

- آفت کش ها یا مواد شیمیایی دیگری که برای رشد و یا تهیه غذاها استفاده می‌شوند

- دود یا سایر مواد موجود در هوا

- موادی مانند شیرین کننده های مصنوعی اضافه شده به غذاها

- قند

- آب ناخالص

این باور وجود دارد که بدن این سموم را در دستگاه گوارش، غدد لنفاوی، معده و روده، همچنین در پوست و مو ، نگه می دارد. پس از آن، این سموم می‌توانند مشکلاتی نظیر خستگی، سردرد، تهوع و طیف گسترده‌ای از بیماری‌های مزمن را بوجود آورند.

رژیم غذایی سم‌زدا چیست؟

این رژیم‌ها برای این طراحی شده اند که کمک کنند تا بدن از شر سموم خود رهایی یابد. در حین تلاش برای اعمال این رژیم، شما به طور موقت مصرف انواع خاصی از غذاها را ترک می‌کنید. این کار روزه گرفتن یا تصفیه نامیده می‌شود. سپس شما تدریجا دوباره این غذاها را مصرف می‌نمایید. به طور مثال، شما ممکن است با یک رژیم غذایی مبتنی بر مایعات، برای یک یا دو روز شروع کنید. پس ازآن تا چهار یا پنج روز از برنج قهوه ای، میوه و سبزیجات بخار پز استفاده کنید. در نهایت از سایر غذاهای مجاز، به جز گوشت قرمز، گندم، قند، تخم مرغ، غذا های آماده و یا تنقلات مصرف کنید.

به طور کلی، به مواد غذایی ارگانیک، نوشیدنی ها و مقدار زیادی آب ، برای یک رژیم سم‌زدای طبیعی نیاز دارید. مصرف الکل، کافئین، تنباکو، داروها، غذاهای آماده و فرآوری شده و مکمل ها در این ایام مجاز نیست.

در برخی موارد، رژیم‌های پاکسازی شامل تغییراتی در شیوه زندگی افراد نیز می‌شوند. این تغییرات همچنین به منظور تقویت پاکسازی سموم از بدن به کار برده می‌شوند. رفتن به سونا و انجام ورزش روزانه، راه دیگری برای پاکسازی بدن از مواد خاص سمی ، جهت افزایش تعریق توصیه می شود.

در زیر نمونه هایی از رژیم‌های غذایی محبوب مردم آورده شده است:


- پاکسازی بزرگ بدن با رژیم غذایی لیموناد

- سوزاندن چربی ها

- رژیم غذایی پاک کننده کبد

- رژیم غذایی سم‌زدای "مارتا واین یارد"

- رژیم مواد غذایی خام

در برخی موارد، مردم از محصولات پاک کننده و یا گیاهان دارویی برای پاکسازی کبد و کمک به کارکرد موثرتر این عضو، استفاده می‌کنند. یا شما ممکن است به آبیاری روده بزرگ برای تمیز کردن آن بپردازید. این کار مستلزم استفاده از تنقیه و یا داشتن یک پزشک متخصص آموزش دیده جهت پاک کردن روده بزرگ با حدودا 20 گالن آب که از طریق یک لوله به داخل مقعد فرستاده می شود ، انجام می‌شود.

مزایای یک رژیم غذایی سم‌زدا چیست؟


حامیان این روش معتقدند که گاهی اوقات پاکسازی بدن با رژیم غذایی طبیعی سم‌زدای کبد، می‌تواند بدن را از سمومی که با آنها ساخته شده است رهایی دهد. آنها همچنین اظهار می‌کنند که رژیم سم‌زدا به کاهش وزن کمک می کند. ادعای دیگری نیز مانند انرژی بیشتر بدن و روشن تر شدن ذهن برای اجتناب از بیماری‌های مزمن و حتی درمان برخی بیماری‌های مزمن وجود دارد.

علائم بیماری ممکن است با یک رژیم غذایی سم‌زدا بهبود یابند، اما هیچ مدرکی وجود ندارد که این بهبودی به علت پاکسازی بدن از سموم باشد. در عوض این بهبودی ممکن است به علت خوردن یا نخوردن برخی مواد غذایی در این رژیم‌ها باشد، مانند:

- آب بیشتر

- الکل و کافئین کمتر

- چربی و پروتئین حیوانی کمتر

- غذاهای آماده و فرآوری شده کمتر

- غذاهای سالم، کامل و گیاهی بیشتر

همانطور که همه می دانیم رژیم غذایی مناسب و متعادل ممکن است بیشتر از یک رژیم سم‌زدا مفید واقع شود. بی گمان استفاده از بهترین رژیم غذایی سم‌زدا و مصرف میوه و سبزیجات بیشتر و کاهش مصرف غذاهای آماده و فرآوری شده و غذاهای چرب راه مناسبی است.

مشکل رژیم غذایی سم‌زدا چیست؟


یک مشکل این است که بیشتر رژیم‌های سم‌زدا چنان محدود کننده اند که شما نمی توانید برای مدت طولانی آن را حفظ کنید. (بیشتر آنها برای استفاده یکی دو هفته ای طراحی شده اند). همچنین هر گونه کاهش وزنی به علت کاهش آب بدن و حجم عضلات است. هنگامی که شما این رژیم را قطع می نمایید به سرعت به وزن سابق خود باز می گردید. بدتر از آن، به ویژه در صورت استفاده طولانی مدت از این رژیم‌های سم‌زدا، می‌تواند باعث آسیب رسیدن جدی به بدن شود.

چگونه بدن به طور طبیعی سم‌زدایی می کند؟

یک خبر خوش این است که بدن شما روند طبیعی سم‌زدایی خود را داراست که به خوبی کار می کند. کبد و کلیه ها عمل پردازش مواد شیمیایی و دفع آن ها از طریق تعریق، ادرار و مدفوع را بسیار خوب انجام می دهند. برای مثال، باکتری های طبیعی روده بزرگ، ضایعات مواد غذایی را سم‌زدایی می‌کنند و ترشحات مخاطی آن، از ورود مجدد سموم و باکتری ها به بدن جلوگیری می کند. کبد مواد شیمیایی خود و سایر مواد شیمیایی را با هم ترکیب می کند و ترکیبات محلول در آب را بوجود می آورد که قابل دفع از کلیه به صورت ادرار است. و همچنین مواد شیمیایی دیگری نیز از طریق پوست و ریه ها دفع می گردند.

آیا هنگام اعمال رژیم غذایی سم‌زدا ، باید اقدامات احتیاطی صورت گیرد؟


اگر شما می خواهید یک رژیم طبیعی سم‌زدای کبد را امتحان کنید، یقینا باید با پزشک خود مشورت کنید. از این رژیم غذایی ، بیش از یک دوره کوتاه استفاده نکنید. همین روند را برای استفاده از هرگونه مکمل که دارای یک اثر ملین کننده یا داروهای مسهل است، انجام دهید، به خصوص اگر این داروها مسهل های تحریک کننده باشند. اثرات جانبی مانند کم شدن آب بدن، عدم تعادل مواد معدنی بدن، مشکلات سیستم هاضمه اگر به مدت طولانی استفاده شود، بروز می کند. در ادامه به برخی از موارد که شما باید در مورد پاکسازی طبیعی کبد بدانید، می‌پردازیم:

- با گذشت زمان، روزه می‌تواند سوخت و ساز بدن را کند سازد و این امر ثابت نگه داشتن وزن را دشوارتر می نماید.

- اگر شما روزه می گیرید، اطمینان حاصل کنید که تمام مواد مغذی مورد نیاز بدن خود را دریافت می‌کنید این شامل پروتئین موجود در حبوبات، شیر، تخم مرغ، ماست و گوشت بدون چربی است.

- روزه می‌تواند گاهی باعث پرخوری گردد. اگر بیش از حد از این روش استفاده کنید، منجر به اختلالات غذا خوردن، مشکلات سلامتی و سایر مشکلات بهداشتی خواهید شد.

برخی از مردم ، بیشتر در معرض خطر رژیم‌های طبیعی پاکسازی کبد هستند، افراد زیرلازم است از این گونه رژیم‌ها پرهیز کنند :

- افراد دیابتی

- افرادی که قند خون پایینی دارند

- افرادی که در غذا خوردن اختلالاتی دارند

- بیماران قلبی عروقی

- افرادی که بیماری مزمن دارند، مگر اینکه با مشورت پزشک خود اقدام به استفاده از این رژیم‌ها کنند.

همچنین رژیم غذایی سم‌زدا برای کودکان، نوجوانان، سالمندان ویا بانوان باردار یا دوران شیردهی به هیچ عنوان مناسب نیست.

منبع: مجله پزشکی مادر   

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha