استفاده‌از دست چپ برای انجام‌كارهای‌اصلی كه به‌اصطلاح به‌آن چپ دستی می‌گویند و مشكلات چپ دستها سبب شد كه در سال ‪ ۱۹۷۶‬سازمان جهانی چپ دستان شكل گیرد و روز ‪ ۱۳‬آگوست برابر با ‪ ۲۲‬مرداد را روز جهانی چپ‌دست‌ها اعلام كند.

در سی سال گذشته از این روز برای بالابردن سطح آگاهی عموم نسبت به موضوع چپ‌دستی در جهان استفاده شده است و در جهانی كه راست دست‌ها در آن اكثریت چشمگیری دارند، چپ دست‌ها برای حفظ انجمن خود باشگاه‌ها و فروشگاه‌ها و حتی سایت‌های خاص را در اینترنت راه اندازی كردند.

از جمله نشانه‌های چپ‌دستی یا راست دستی را می‌توان بلند كردن دست در كلاس، پرتاب كردن‌توپ، مسواك زدن، شانه كردن، چكش زدن، آب دادن پای‌گیاه و دوختن نام برد.

"لیلا فرهاد زاده" كه‌خود یك چپ دست است ، درباره مشكلات چپ دستان می‌گوید:
در روبوسی‌كردن انتخاب گونه اول برای بوسیدن بین چپ دست‌ها و راست‌دست‌ها فرق دارد و همین امر سبب تصادم بینی‌ها می‌شود.

وی افزود : در مهمانی‌ها هم برخی چپ دست‌ها كارد وچنگال را به‌ترتیب دیگری در دست می‌گیرند كه این باعث اذیت بغل دستی می‌شود ، بنابراین باید یك چپ دست هنگام‌نوشتن و غذاخوردن اطرافش خلوت باشدو بعضا نیز اشتباها از لیوان پهلو دستیشان نوشیدنی می‌خورند.

"محمد رضا سیف‌الدین "كه دانشجوی رشته معماری است نیز می‌گوید : تمام امكانات لازم برای‌این رشته تحصیلی بر اساس و الگوی راست دستی تهیه شده‌است، كه این موضوع در دوربین‌های عكسبرداری هم دیده می‌شود.

وی‌افزود : تهیه امكانات و تجهیزات مخصوص چپ دستان درمقایسه باراست دستان بسیار گران و نایاب است كه این تبعیض بسیار سنگینی است .

وی اظهار داشت :به دلیل اینكه تعداد چپ دستها در مراكز دانشگاهی‌كم‌است، مسئولان توجهی به تهیه امكانات برای آنها نمی‌كنند.

وی عنوان كرد : چپ دستان نیز نمی‌توانند به دلیل نبود قیچی مخصوص چپ دستان از قیچی معمولی برای موارد مورد نیاز استفاده كنند.

بگفته دكتر " مجتبی فاضل " نحوه استفاده ازاستریل اطاق‌های عمل و گرفتن برخی از تجهیزات پزشكی با الگوی راست دستی تهیه شده است و برای چپ دستها در ابتدا سخت است.

این پزشك چپ دست بااشاره به اینكه چپ دستها در مدارس بخصوص در كنكور به دلیل نبودن صندلی مخصوص دست چپ همیشه با خود و همكلاسی‌هایشان دچارمشكل می- شوند ، گفت :نبودمیز تحریر و كارویامیزمطب مخصوص هم به نوعی دیگر مشكل- ساز شده است.

وی با بیان این كه تقلب از روی دست چپ دستها بسیار آسان است عنوان كرد:
در بین برخی از فرهنگ‌ها نیز دست دادن دست چپی‌ها و خوردن غذا با دست چپ را نوعی بی‌احترامی می‌دانند.

دكتر "رسول عابدی" عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان در این‌باره گفت : در قدیم چپ دستی را عیب و علت می‌دانستند، زمانی یك مرد ژاپنی حق داشت زن چپ دستش را طلاق بدهد، اسكیموها فكر می‌كردند كه چپ دست‌ها جادوگرند، در زبان لاتینی چپ را ‪ sinister‬می‌گویند كه به معنی شوم و نحس و بد یمن است.

وی‌افزود : در زبان فرانسوی برای دو واژه چپ و ناشی یك كلمه ‪ gauche‬بكار می‌رود و در زبان آلمانی كلمه ‪ linkisch‬به معنی چپ‌دست و آدم ناجور است و در همین فارسی خودمان هنوز بسیاری از مردم راست را درست می‌پندارند و چپ را بد و نادرست می‌دانند و اصطلاحاتی مانند چشم چپ بودن، خواب زن چپ بودن، با كسی چپ افتادن و ... نمونه‌هایی از این طرز تلقی است.

وی گفت : وسایل مختلف از وسائل آشپزخانه و قیچی وقلم خودنویس گرفته تا صفحه اعداد روی ‪ keyboard‬بر اساس الگوی راست دستی تهیه و طراحی شده است.

دكتر "ماشا ا...كیانرسی" متخصص اعصاب نیز در این‌باره گفت : چپ دستی زمینه ارثی دارد و تا حد زیادی ناشی از فعالیت بیشتر سمت راست مغز است و در یك بررسی، مشاهده گردید كه حدود ‪ ۵‬تا ‪ ۸‬درصد از جنین‌ها در رحم مادر، طرف چپشان را بیشتر حركت می‌دادند.

وی افزود: در خانواده‌هایی كه‌حتی یك والد(بخصوص مادر) چپ‌دست است، احتمال بروز چپ دستی بیشتر است.

وی افزود : محققان مغزرا به دونیم كره تقسیم كردند، كه این دو از چندین نقطه به هم اتصال و وابستگی پیچیده‌ای دارند و اطلاعات در حال عبور از این نواحی هستند.

وی گفت : نیم كره راست مغز مركز پردازش چیزهای بصری و دیداری ، فضایی، حس و ادراك مستقیم، موزیك ، هنر ، قوه نبوغ است ، در حالی كه‌نیم كره سمت چپ مركز پردازش و كنترل زبان ، استدلال و برهان و كلام و سخنگویی است.

وی تصریح كرد : هریك از این‌دو نیم كره قسمت مخالف بدن را كنترل می‌كنند ، یعنی نیم كره راست دست چپ و نیم كره چپ دست راست را كنترل می‌كند ، كه این مسئله باعث تقویت قسمت‌های كنترل شده از هر دو نیم كره می‌شود.

كیانرسی افزود : با این حال، چپ‌دستی به طور كامل ارثی یا ژنتیكی نیست، بلكه‌عوامل محیطی رشد و نمو و حتی شرائط اجتماعی و فرهنگی نیز در آن دخالت دارد.

وی گفت : كسانی كه با دست راست كار می‌كنند معلوم نیست كه از بدو تولد راست‌دست بوده‌اند یابعدا و به اقتضای شرائط و عوامل محیطی راست‌دست شده‌اند.

وی اظهار داشت : تشخیص چپ‌دستی و راست‌دستی در افراد و این كه كسی واقعا چپ‌دست یاراست دست است چندان آسان نیست ونمی‌توان این دوگروه را با اطمینان از هم جدا نمود و به همین دلیل برآورد نسبت این دو گروه در جامعه مشكل است.

وی با اشاره به این كه گفته می‌شود حدود ‪ ۱۰‬تا ‪ ۱۵‬درصد از مردم چپ دست هستند،افزود: درصد بسیار كوچكی هم‌هستند كه چپ و راست برایشان‌فرقی نمی‌كند.

وی تصریح كرد: امروزه در جوامع متمدن پذیرفته‌اند كه چپ دستی مطلقا عیب نیست و نباید كودك را مجبور كرد تا با دست راست بنویسد.

نكته قابلت توجه این است كه تنی‌چند از هنرمندان طراز اول جهان كه دستی معجزه‌گر داشته‌اند، از جمله" میكل آنژ"، " لئونارد داوینچی"،" رامبران" و "پیكاسو" چپ‌دست بوده‌اند.

"باخ"،" بتهوون"،" انیشتن"،" اسحاق نیوتن" ،" مونتسكیو"، "ابن خلدون" ، "جبران خلیل جبران" ،" شكسپیر" ،" چارلی چاپلین" و "فرد آستر" و بسیاری دیگر نیز در زمره چپ دستها یاد شده‌اند.

می‌گویند چپ‌دست‌ها با هوش‌ترند ولی هنوز شواهد علمی‌كافی برای‌آن وجود ندارد و گفته می‌شود بسیاری از مدیران شركتهای رایانه‌ای از جمله ‪ Bill Gates‬آقای كامپیوتر هم چپ دست است.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha