جمعه ۱۷ آذر ۱۳۹۱ - ۱۳:۱۷
کد خبر: 62091
سلامت نیوز: اهمیت کم حوادث زیست محیطی زمانی آشکار می شود که حتی یک تلفن سه رقمی هم جهت اطلاع رسانی در این سازمان وجود ندارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر،  گاهی صدای ترمزی می شنوید و شاهد تصادفی هستید؛ اولین شماره ای که می گیرید سه رقمی است، گاهی مسافری از راه دور دارید و باید به محض ورود به استقبالش بروید؛ اولین شماره ای که می گیرید سه رقمی است، گاهی نیازمند پرسیدن تلفن ارگانی هستید؛ اولین شماره ای که می گیرید سه رقمی است، برای دانستن ساعت و تلگراف و رزرو مکالمه های تلفنی بین شهری هم اولین شماره ای که می گیرید سه رقمی است. در تهران اگر تاکسی تلفنی هم لازم باشد، شماره آن سه رقمی است! برای ما هر کجای ایران که باشیم ۱۱۰، ۱۱۵، ۱۱۷، ۱۱۸، ۱۱۹، ۱۲۵ اعداد خاصی هستند که به تلفن های ضروری یا شماره مراکز خدماتی مهم معروفند. اما…

الو…! محیط زیست؟!


وقتی حیوانات کشته می شوند، درختان قطع می شوند، آبها آلوده می شوند، خرید و فروش و یا نگهداری غیر قانونی حیوانات رخ می دهد و شما خبردار می شوید؛ بسته به شهر محل زندگیتان باید با چنین شماره هایی تماس بگیرید: ۷۷۳۵۹۵۶۴/ ۷۷۳۵۵۷۸۱/ ۲۳۱۷۱۵۸/ ۲۳۱۷۷۸۹/ ۴۶۱۳۰۶۴/ ۵۵۲۴۴۶۱ / ۳۳۳۲۲۸۶/ ۳۳۳۱۸۰۴/ ۵۵۲۴۴۶۱ این شماره ها به برخی ادارات کل سازمان حفاظت محیط زیست مربوط می شود و اگر در مرکز استان نباشید 'گرفتن شماره لازم از اینها هم سخت تر خواهد بود. شماره ای که قاعدتا اگر پیگیر حرفه ای تخلفات باشید باید برخی از آنها را حفظ کنید و این کار اصلا آسان نیست!

رییس دیده بان حقوق حیوانات در این باره به خبرنگار مهر می گوید: از آغاز به کار یگان امداد و نجات حیوانات، روزانه پاسخگوی چندین تماس تلفنی از تخلفات زیست محیطی مربوط به حیوانات هستیم. یکی گزارش فروش مرغ حق می دهد، دیگری از پای شکسته لک لکی در اهواز می گوید، یکی از شکارچی غیر مجازی می گوید که پسر خاله فلانی است و می گویند در مناطق ممنوعه شکار می کند و دیگری از قیچی شدن پر و بال قوی زیبایی می گوید که در خانه ای روستایی اسیر است.

به گفته شهرام امیری شریفی ، فقط در تهران هفته ای لا اقل یک گزارش تخلف جدی در زمینه فروش حیوانات حمایت شده و قاچاق حیوانات ممنوعه وجود دارد.

شریفی در ادامه می گوید: جهت همراهی با مسوولان و کاهش باری اندک از دوش زحمتکشان عرصه های طبیعی، تمام این تماس ها به سازمان های مربوطه منتقل، مستند و پیگیری می شوند اما در این راه برای ما نیز یافتن برخی شماره ها بسیار سخت است!

به گفته او، بسیاری از علاقمندان به حیوانات در چند سال اخیر به دلیل خاص بودن شماره های یگان امداد و نجات دیده بان حقوق حیوانات  (09334, 09333 , 09332 , 09331) به راحتی این شماره را به خاطر سپرده اند تا جایی که تنها در ۱۵ روز آخر سال ۱۳۹۰ در تهران فروش بالغ بر ۶۵۰ سمندر لرستانی را به این شماره ها گزارش کردند (از این تعداد لااقل ۵۴۸ عدد ضبط شده است.)

پیام شهابی  فعال حقوق حیوانات نیز معتقد است: آمارگزارش ها گویای نیاز جدی به داشتن تلفنی رند و کم رقم و البته ملی است. برای گروه های فعال زیست محیطی پرداخت هزینه میلیونی تلفن پنج رقمی یا چهار رقمی مقدور نیست و اگر هم باشد، این شماره ها صرفا به صورت استانی واگذار می شوند اما برای سازمانی چون محیط زیست داشتن شماره سه رقمی ملی (شماره ملی مثل ۱۱۰ در تمام شهرها ثابت و قابل شماره گیری است.) هزینه ای در حد یک توافق با چند امضا خواهد داشت.

 با توجه به تجربه موفق اعلام شماره های رند امداد و نجات و بازخورد چند سال اخیر در زمینه پیگیری تخلف های زیست محیطی مرتبط با حیوانات، به نظر می رسد در نظر گرفتن شماره ملی ۳ رقمی به همراه یک مرکز پیام قوی توسط سازمان حفاظت محیط زیست، مستند کردن گزارش های تخلف، پیگیری آنها برای گزارش دهندگان و برنامه ریزی آماری، اولویت بندی، پیگیری و بازرسی برای مدیران سازمان را ممکن می کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha