سلامت نیوز: معاون محیط زیست انسانی سازمان محیط زیست از پلمپ و تعطیلی 40 واحد صنعتی و معدنی آلاینده در چند روز گذشته و به دلیل قرارگیری در وضعیت هشدار خبر داد.
به گزارش سلامت نیوز به نقل از پانا، علی محمد شاعری اظهار داشت: واحدهای سیمان سازی، ریخته گری و آسفالت سازی از عمده صنایعی بودند که در این مدت به علت آلایندگی بالا با هماهنگی دستگاه قضایی پلمب شدند.

به گفته وی، البته کارخانه سیمان تهران نیز در این مدت تنها مجاز به استفاده از 40 درصد فعالیت و پالایشگاه تهران هم موظف به فعالیت بر طبق ضوابط بوده است.

شاعری اظهار داشت: این روند تا زمانی که آلودگی هوای پایتخت در شرایط هشدار است ادامه دارد.

قائم مقام سازمان محیط زیست با اشاره به اینکه البته در شرایط غیر هشدار صنایع و واحدهای آلاینده مشمول اخطارهای زیست محیطی می‌شوند تصریح کرد: اما قانون برای تخلفات واحدهای آلاینده تنها جریمه‌ای معادل یک درصد درآمد حاصل از فروش محصولات آنها در نظر گرفته که به هیچ وجه بازدارنده نیست.

به اعتقاد وی، تنها راهکار دائمی و اصولی برای کاهش آلاینده‌ها در تهران و کلانشهرها تشکیل دادگاه ویژه رسیدگی به جرائم زیست محیطی است تا بتواندخارج از نوبت به تخلفات واحدهای تولیدی، صنعتی، معدنی، عمرانی، خودرو سازان و سایر بخش‌ها رسیدگی کند.

شاعری تأکید کرد: در حال حاضر روند رسیدگی، صدور حکم و توقف واحد‌های آلاینده بسیار طولانی و راه‌های فرار این واحدها از قانون بسیار زیاد است.

سازمان محیط زیست آب پاشی معابر را در کاهش آلاینده‌ها موثر نمی‌داند

قائم مقام سازمان محیط زیست در خصوص رویکرد سازمان محیط زیست نسبت به اعتراض معاون استانداری تهران مبنی بر اینکه شهرداری آب پاشی معابر که از مصوبات کمیته کاهش آلودگی هواست را اجرا نکرده است گفت: سازمان محیط زیست آب پاشی معابر را در کاهش آلاینده‌ها موثر نمی‌داند و بهتر است به جای آن مسئولان شهری در شرایط هشدار استخراج معادن و بهره‌وری از شن و ماسه و فعالیت‌های عمرانی تخریب و نوسازی را کنترل کنند.

به گفته وی، در حال حاضر تجربه‌های موفقی در زمینه کنترل ذرات معلق حاصل از اینگونه فعالیت‌ها در کشور‌های چین و روسیه با استفاده از تکنولوژی‌های روز وجود دارد که مسئولان شهری باید از آنها الگو بگیرند.

سهم حمل و نقل عمومی در کشور با استانداردهای جهانی فاصله دارد

شاعری با بیان اینکه استفاده از حمل و نقل عمومی در کشور ما هنوز 25 درصد با استاندارد جهانی فاصله دارد تصریح کرد: از رده خارج کردن اتوبوس‌ها و مینی‌بوس های دودزا و افزایش سهم حمل و نقل عمومی از دیگر اقداماتی است که شهرداری در این روزها می‌تواند برای کاهش آلودگی هوا انجام دهد.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha