سلامت نیوز: به گفته یک دندانپزشک، اگر جرم‌گیری به درستی انجام شود، هیچ ضرری برای دندان نداشته و حتی عدم انجام آن منجر به از دست رفتن کل دندان می‌شود.

دکتر محمد فراهانی استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در گفت‌وگو با ایسنا، در این رابطه افزود: جرم دندان محصول فعالیت میکروب‌های دهان است که اگر زود به زود از روی دندان پاک نشوند در زیر لثه جمع شده و باعث بیماری‌های لثه می‌شوند.

وی ادامه داد: جرم لثه‌ها باعث تخریب لثه و بیماری پیوره می‌شود که در نتیجه آن کل دندان فرد از دست می‌رود.

به گفته فراهانی، فاصله جرم‌گیری‌ها بر حسب سن، نوع بهداشت فرد و یکسری تفاوت‌های ژنتیکی مانند مدل بزاق دهان و میزان فعالیت‌های میکروب‌ها متفاوت است.

این دندانپزشک ادامه داد: با بالا رفتن سن فرد، زمان و فاصله جرم‌گیری‌ها کوتاه‌تر شده و افراد بالای 50 سال باید حداقل شش ماه و حداکثر سالی یک بار جرم‌گیری کنند.

وی با بیان اینکه با افزایش سن، نوع میکروب‌های دهان فرد تغییر پیدا می‌کند، افزود: این میکروب‌ها باعث تشکیل جرم بیشتر برای روی دندان می‌شود اما هر چقدر تعداد مسواک زدن فرد بیشتر و زمان آن طولانی‌تر باشد جرم کمتری بر روی دندان‌هایش تشکیل شده و فاصله جرم‌گیری‌ها طولانی‌تر می‌شود.

فراهانی در خصوص روش‌های جرم‌گیری، اظهار کرد: جرم‌گیری به دو صورت دستی و اوساسونیک انجام می‌شود که در روش دستی از قلم‌های مخصوص و در روش دوم از امواج اوساسونیک با استفاده از دستگاه‌های خاص انجام می‌شود.

وی در پایان تاکید کرد: همه افراد باید با افزایش سن و پس از 30 سالگی، حداقل شش ماه و حداکثر سالی یک بار دندان‌هایشان را جرم‌گیری کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha