كارشناس بهداشت آب، مركز بهداشت استان اصفهان گفت: میزان كلر آب استخر، باید بین 1 تا 5/3 میلی گرم در لیتر باشد و طبق ماده 48 آیین نامه مقررات بهداشتی استخرهای شنا، نصب دستگاه كلریناتور و سیستم تصفیه آب در استخرهای شنا الزامی است.

زهرا موسویان در گفت وگو با ایسنا، افزود: كیفیت آب مصرفی استخرها یكی از موارد مهمی است كه باید بدان توجه شود، چرا كه بیشتر استخرها از آب شهری استفاده می‌كنند اما تعدادی به علت به صرفه بودن از نظر اقتصادی، از آب چاه استفاده می‌كنند ولی در مجموع باید آب مصرفی استخرها كلرزنی شود.

وی با بیان این كه بر اساس بررسی‌ها و آزمایشات مربوط به كنترل كیفی آب، وضعیت بهداشت استخرهای اصفهان نسبتا مطلوب است، تصریح كرد: كارشناسان بهداشتی با مراجعه به استخرها جهت آزمایشات شیمیایی و باكتریولوژیك نمونه برداری می‌كنند كه از این طریق pH و كلر آب چك می‌شود و اگر مورد خاصی مشاهده شود تذكر لازم داده خواهد شد و مطابقت آیین نامه ماده 13، با مسئولان استخر مربوطه برخورد می‌شود. همچنین از جمله مشكلاتی كه از نظر بهداشتی در استخرها مشاهده شده، كلرزنی به روش دستی می‌باشد.

وی خاطرنشان كرد: در صورت عدم رعایت بهداشت، بیماری‌هایی از طریق استخر به افراد منتقل می‌شود كه از آن جمله می‌توان به بیماری‌های روده‌ای مثل اسهال، شبه حصبه، ناراحتی‌های معده و نیز عفونت‌های گوش، چشم و بینی، بیماریهای پوستی مقاربتی و تنفسی اشاره كرد.

موسویان ضمن تاكید بر رعایت بهداشت فردی و نظافت عمومی گفت: استفاده از سرویس‌های بهداشتی قبل از ورود كودكان به استخر اجباری است. همچنین شناگران قبل از ورود به استخر باید حتما دوش گرفته و بعد از خروج از آن نیز بدن خود را شستشو دهند تا از ابتلای احتمالی به آلودگی‌ها پیشگیری شود. از طرفی از ورود شناگران به استخر در صورت ابتلا به سرماخوردگی و یا هر نوع بیماری عفونی یا پوستی تا رسیدن به سلامت كامل باید خودداری شود.

موسویان افزود: شناگران قبل از ورود به استخر حتما باید حداقل به مدت 30 ثانیه پاها را در حوضچه ضدعفونی قرار دهند،از طرفی از لیف زدن، اصلاح صورت، استفاده از كرم و ماسك‌های زیبایی و جویدن آدامس و نیز مصرف خوراكی هنگام استفاده از استخر باید خودداری شود.

وی گفت: استخرها به چند گروه تقسیم می‌شوند، استخرهای پر و خالی شونده، استخرهایی با گردش آب و نیز استخرهایی با جریان مداوم آب كه از میان این 3 گروه استخر با گردش آب هم از نظر بهداشتی مورد تایید است و هم از لحاظ اقتصادی به صرفه می‌باشد.

وی بررسی بهداشت و كیفیت آب را از نظر میكروبی و شیمیایی بسیار مهم قلمداد كرد و ابراز داشت: چون افراد به طور همزمان از استخر استفاده می‌كنند و امكان انتقال بیماری وجود دارد به طوری كه شاید فرد مقداری از آب استخر را ببلعد، بررسی كیفیت آب از نظر میكروبی مهم است. همچنین از آنجا كه مخلوط شدن آب استخرها با مواد آرایشی و ترشحات بدن مثل عرق می‌تواند خطراتی داشته باشد، از نظر شیمیایی تصفیه آب استخر و گندزدایی مهم است.

وی میزان pH را از خصوصیات مهم شیمیایی آب استخرها ذكر و تصریح كرد: pH مناسب آب استخر، 2/7 تا 8 است كه بالاتر یا پایین تر بودن آن مشكلات پوستی و چشمی به وجود می‌آورد. لذا از متصدیان استخرها خواسته شده كه pH و كلر آب را 3 بار در روز چك و در یك فرم ثبت نمایند.

موسویان ضمن آن كه شفافیت را از ملاك‌های ظاهری و مهم آب استخر دانست، درباره درجه حرارت آب گفت: درجه حرارت ایده‌آل برای آب استخرها باید 26تا 28 درجه سانتی گراد باشد. به بیان دیگر، دمای هوای استخر باید 3 درجه گرم تر از دمای آب آن باشد.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha