شنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۱ - ۰۹:۳۷
کد خبر: 62106

سلامت نیوز : مطالعات جدید نشان داد: بروز شدیدترین شکل آسیب حاد کلیه در ایالات متحده آمریکا به طور چشمگیری در طول دهه گذشته افزایش یافته است و مرگ‌ و میر مرتبط با این بیماری 2 برابر بیش از آن زمان شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ آسیب حاد کلیه به کاهش ناگهانی یا سریع در عملکرد کلیه اشاره دارد که می‌تواند پس از عفونت‌های جدی، جراحی‌های عمده یا مصرف برخی داروها رخ دهد.

آسیب حاد کلیه یکی از شایعترین عارضه های جدی منجر به بستری بیماران شده است. شدید‌ترین شکل آسیب حاد کلیه به دیالیز نیاز دارد.

محققان داده‌های ملی سال‌های 2000 تا 2009 را مورد بررسی قرار دادند و دریافتند که بروز آسیب حاد کلیوی که به دیالیز نیاز دارد به طور متوسط  حدود 10 درصد در یک سال افزایش یافته است. افراد مسن، مردان و سیاهپوستان بیشتر احتمال ابتلا به این بیماری را داشتند.

بر اساس تحقیقات منتشر شده در مجله انجمن نفرولوژی آمریکا، تعداد مرگ و میر مرتبط با دیالیز آسیب حاد کلیه از 18هزار در سال 2000 به حدود 39 هزار در سال 2009 افزایش یافته است.

محققان گفتند: بروز نیاز به دیالیز در آسیب حاد کلیه در حال حاضر بیشتر از بروز نارسایی کلیوی است که نیازمند دیالیز یا پیوند است.

آنها افزودند که بسیاری از بحث و گفتگوها در مورد اپیدمی بیماری کلیوی در دهه گذشته بیشتر به بیماری مزمن کلیوی و مرحله نهایی بیماری کلیوی متمرکز شده است.

دکتر چی یوان از دانشگاه کالیفرنیا، سان فرانسیسکو و نویسنده این تحقیقات گفت: ما می خواهیم به این نکته اشاره کنیم که آسیب حاد کلیه به همان اندازه مهم است.

محققان همچنین افزودند که تحقیقات بیشتری لازم است تا با دقت دلایل افزایش شدید در بروز نیاز به دیالیز در آسیب حاد کلیه را کشف کند.

دیالیز(تراکافت) فرآیندی است که در آن ترکیب مواد حل شونده در یک محلول با در معرض قرار گرفتن با محلول دیگر که از طریق غشای نیمه تراوا از هم جدا شده‌اند، تغییر می‌کند. مولکولهای آب و مواد با وزن مولکولی کم می‌توانند از منافذ غشا عبور کرده ولی مواد با وزن مولکولی زیاد مانند پروتئینها نمی‌توانند عبور کنند. دیالیز در تصفیه خون بیماران دچار نارسایی کلیه استفاده می‌شود.

دیالیز(تراکافت) در مبتلایان به نارسایی حاد کلیه وقتی سطح نیتروژن اوره در سرم خون (BUN) به 100 - 70 میلی‌گرم در دسی‌لیتر می‌رسد. یا هنگامی که کلیرانس کراتینین به کمتر از 20 - 15 میلی‌لیتر در دقیقه کاهش می‌یابد، شروع می‌شود. به مجموعه نشانه‌ها و علایمی که به علت آثار سمی افزایش مواد نیتروژنی و دیگر مواد زاید در خون ایجاد می‌شود، سندرم اورمی‌ گویند.

وضعیت عقلانی و روانی این بیماران تغییر می‌کند و عاقبت دچار گیجی شده و نهایتاً به اغما می‌روند. سندرم اورمی هنگامی قابل پیش بینی است که کلیرانس کراتینین از 10 میلی‌لیتر در دقیقه به ازای 1٫73 متر مربع سطح بدن کمتر شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha