دانشمندان سوئیسی اخیرا اعلام كردند كه پرورش گیاهان غنی از آهن می‌تواند بهترین راه برای مبارزه با مشكل فقر آهن در سراسر جهان باشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، این دانشمندان می‌گویند كه به كمك دانش مهندسی ژنتیك و نیز تغذیه انتخابی و خاص چنین گیاهانی، می‌توان گام‌های بلندی در راستای مقابله با این مشكل برداشت كه امروزه 2 میلیارد نفر را در سراسر دنیا گرفتار كرده است.

نتایج این پژوهش در مجله پزشكی لانست به چاپ رسیده است.

طبق آمار منتشر شده از سوی سازمان جهانی بهداشت، از هر كودك زیر 5 سال یك كودك و نیز یك پنجم از تمام زنان در كشورهای در حال توسعه مبتلا به كم خونی ناشی از كمبود آهن در رژیم های غذایی‌شان هستند.

محققان در انستیتو فدرال فناوری سوئیس در زوریخ در این باره اظهار داشتند كه درصد بالای فقر آهن در كشورهای در حال توسعه خسارات بهداشتی و اقتصادی مهمی را به این كشورها وارد كرده است كه از جمله آنها می‌توان به نتایج نامطلوب بارداری‌ها، كارآیی نامطلوب در مدرسه و كاهش توان تولید مثلی اشاره كرد.

مشكل فقرآهن همچنین دامن‌گیر كشورهای پیشرفته مانند انگلیس شده است. به طوری كه در این كشور 21 درصد از زنان و دختران با مشكل فقر آهن دست به گریبان هستند.

به دلیل فراگیر بودن این مشكل، محققان همواره تعداد زیادی از راه‌كارهای مختلف را با هدف مقابله جهانی با فقر آهن در مواد غذایی ارزیابی كرده‌اند.

این محققان می‌گویند؛ گوشت غنی از آهن برای بسیاری از مردم كشورهای در حال توسعه بسیار گران قیمت است. همچنین توزیع مصرف مكملهای حاوی آهن در قالب قرص در بین تمام كشورهای نیازمند كار دشواری است و بسیاری از افراد از مصرف این قرص‌های مكمل غفلت می‌كنند.

لذا گزینه آخر برای محققان، تولید گیاهانی است كه به لحاظ ژنتیكی از آهن سرشار باشند.

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha