سلامت نیوز : خانواده‌های ایرانی با گذشته فرق كرده‌اند. آمار بالای طلاق و زندانیان مهریه گواهی بر این ادعاست. این در حالی است كه جامعه ایرانی یك جامعه اسلامی است و بیشتر افراد جامعه را شیعیان تشكیل می‌دهند. حجت‌الاسلام «مرتضی ادیب یزدی» از خطبای تهران و استاد حوزه علمیه معتقد است این اتفاق هدفمند بوده و در پی برنامه‌ریزی‌های از پیش تعیین شده استكبار صورت گرفته است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تهران امروز ؛ اما او به غفلت‌های داخلی نیز اشاره دارد. او در گفت‌وگو با تهران امروز می‌گوید: «متاسفانه ما هم در این زمینه كم كاری كرده‌ایم. كجا آمده‌ایم با روش‌های جذاب و غیرسنتی از آیات و روایات و سیره و روش پیامبر اكرم(ص) و حضرت امیرالمومنین(ع) برای جوان‌ها بگوییم؟» در گفت‌وگو با امام جماعت مسجد بلال، از او پرسیده‌ایم خانواده اسلامی چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟ حجت‌الاسلام ادیب یزدی پس از آنكه با سعه صدر به همه پرسش‌ها پاسخ داد از متولیان امر خواست تا به داد خانواده‌های ایرانی برسند!

حق در خانواده اسلامی چگونه تعریف شده است؟

نكته اول در بحث حقوق اعضای خانواده این است كه حق امری متقابل است و برای همه افراد خانواده اعم از زن و شوهر و فرزندان در مقابل هم وجود دارد. اصل حق، امری متقابل است و جز در این معنا پیدا نمی‌كند. نکته دیگر این است که اصولی در هر خانه و خانواده ای باید رعایت شود و آن حق انتفاع از نعمت های الهی است که به‌طور مساوی باید در خانه و خانواده رعایت شود. همان‌طور که خداوند در قرآن وعده داده است وقتی انسانی تشکیل خانواده داد، خداوند نعمت را بر سر و روی خانه‌اش می‌باراند و همه اعضای خانواده باید از آن بهره‌مند شوند. این طور نیست که یکی از اعضا بیشتر بهره بگیرد و دیگری کمتر. نکته دیگر فرزندان از نگاه والدین هستند. دختر و پسر فرقی ندارد، باید در خانه از حقوق مساوی برخوردار باشند. نباید جهت‌گیری والدین برای حمایت از پسر باشد و دختر را از حقوقش محروم کند که این امری مذمت شده است.

گاهی می‌شنویم كه فرزندان از پدر و مادرشان برای اینكه بین فرزندان خود فرق می‌گذارند، گلایه می‌كنند.

برخورد انسانی و اسلامی طلب می‌كند که پدر به عنوان برنامه‌ریز و رئیس خانه به همه فرزندان به‌طور یکسان نگاه کند. بدیهی است بچه ای که با ادب‌تر و تحصیلکرده‌تر است همواره در نظر پدر و مادر عزیزتر است اما این ارزش‌گذاری معنوی و عزتی غیرمادی است. اگر بین فرزندان تفاوت گذاشته نشود خواهیم دید که همان فرزند حرف نشنویی که تحصیل را رها کرده هم جذب خانواده خواهد شد زیرا آسوده‌ترین مأمن خود را در خانه یافته است. از نظر اسلام پدر و مادری موفق هستند که پناهگاه و آغوشی گرم برای فرزندانشان باشند. در پیش گرفتن این رفتار اسلامی بدون طراحی و تفکر امکان پذیر نیست. والدین باید با رفتاری که آن را کریمانه می‌نامیم عیوب فرزندان را بپوشانند.

این روزها معنای احترام در خانواده‌ها كمی تغییر یافته است. مثلا در گذشته فرزندان حتی پایشان را در حضور پدر و مادر دراز نمی‌كردند یا پدر و مادر در حضور فرزندان یكدیگر را با نام كوچك صدا نمی‌زدند. اما در بسیاری از خانواده‌های امروزی دیگر این موضوعات ارزش به حساب نمی‌آید. نظر اسلام در این باره چیست؟

در سبک و سیره معصومین اگر دقت کنیم، خواهیم دید که در خانه حضرت امیرالمومنین(ع) و فاطمه زهرا(س) آنچه بر روابط حاکم است احترام به یکدیگر است و همین حرمت باعث شد تا فرزندانشان تا به حدی رشد کنند که به الگوی بشریت مبدل شوند. درست است که ما نمی‌توانیم به عصمت این معصومیت دسترسی داشته باشیم اما به رفتارشان که می‌توانیم. حضرت امیر وقتی می خواستند همسرشان را صدا کنند می‌فرمودند: «ای سرور من ای مولای من ای دختر رسول خدا» و حضرت فاطمه زهرا(س) هم به وقت صدا کردن ایشان می‌فرمودند: «سرور من مولای من ای پسرعموی پیغمبر» هر دو سعی می‌كردند یکدیگر را با انتصاب به رسول خدا صدا کنند چون بالاترین شرف و افتخار است و آنها برای یکدیگر افتخار آفرینی می‌كردند. امروز چند مرد را می توان یافت که همسرش را سرور من خطاب کند؟ این لفظ نشان‌دهنده نهایت ادب و بزرگواری در مقابل مقام زن و همسر است. نتیجه این رفتارها این می‌شود که برگزیدگان فرزند آدم که در تاریخ نظیری برای آنها سراغ نداریم در همان محیط رشد می‌كنند. آنچه اهمیت دارد تا جایگزین ادبیاتی کوچه و بازاری شود که گاه از زبان زوجین می‌شنویم این است که حرمت متقابل حفظ شود، به یکدیگر انتصابات افتخار آمیز نسبت دهند، شخصیت یکدیگر را حفظ کنند، همدیگر را ملامت نکرده و از عیب‌جویی پرهیز کنند و اسرار یکدیگر را افشا نکنند. انسان‌هایی اصیل خواهند بود که در خانواده‌ای اصیل تحصیل ادب کرده باشند و این موضوع به وضوح خود را در جامعه نشان خواهد داد.

اهمیت خانواده در اسلام تا چه اندازه است؟

نهاد خانواده مقدس ترین نهاد است. در اسلام همه چیز از خانواده آغاز می‌شود و قرآن مجید می‌فرماید: «ان الله یرید ان یذهب عنکم الرجس اهل البیت و یطهرکم تطهیرا» وقتی در كتاب آسمانی ما از اهل بیت نام برده شده، یعنی برای پیامبر اكرم(ص) نیز خانواده نقطه آغاز و ترقی بوده است.

خداوند می‌فرماید که هرگونه پلیدی و زشتی را از خانواده پیغمبر برده است. یعنی نقطه آغاز و ترقی خانواده است. بنابراین خانواده که از زن و شوهر آغاز می‌شود و با آمدن فرزندان مستحکم‌تر می‌شود، بنیان جامعه است. خانواده بی‌بنیه را کوچکترین نسیم و تزلزلی خواهد شکافت. میزان طلاق در جامعه ما بسیار بالاست و این نشان می‌دهد که خانواده‌ها بنیان و ریشه ندارد. مقوایی و دروغین است. اسلام به‌دنبال استحکام خانواده است به‌دنبال کرامات انسانی و...در نگاه اسلام زن و شوهر باید جانشان را هم برای هم بدهند. در چنین خانواده‌ای است كه نه تنها نسیم اثری ندارد بلكه هیچ توفانی هم نمی‌تواند بنیان خانواده را بلرزاند. مگر خانواده سیدالشهدا دست از ایشان برداشتند؟ مگر گذاشتند تنها بماند؟ در حالی كه در مقابلشان بزرگ‌ترین توفان عالم پا گرفته بود آنها وحدت و همدلی خود را حفظ و منویات پدر را دنبال كردند.

خیلی‌ها معتقدند كانال‌های ماهواره‌ای خانواده‌های ایرانی را هدف گرفته‌اند. شما با این نظر موافقید؟

رسانه‌های بیگانه متاسفانه چون از مشاوره‌های خائنان خودی استفاده می‌كنند، خانواده را هدف گرفته‌اند. آنها به‌دنبال شكل نگرفتن خانواده هستند. چون می‌دانند اگر چنین خانواده‌ای شكل بگیرد با توپ هم از هم نمی‌گسلد. در این كانال‌ها ترسیم عشق‌های مثلثی دنبال می‌شود. خیانت زن و مرد به یكدیگر را امری عادی جلوه می‌دهند و چون هم دلارهای استكباری را در اختیار دارند و هم قدرت رسانه ای، از طریق آموزش غیر مستقیم، بدون آنكه حتی خانواده‌ها خود متوجه باشند بر بنیاد خانواده، محبت و عشق افراد خانواده به یكدیگر اثرمی گذارند. متاسفانه ما هم در این زمینه كم كاری كرده‌ایم. كجا آمده‌ایم با روش‌های جذاب و غیر سنتی از آیات و روایات و سیره و روش پیامبر اكرم(ص) و حضرت امیرالمومنین(ع) برای جوان‌ها بگوییم؟

برای مثال در خانواده اسلامی نباید اعضای خانواده آبروی یكدیگر را بریزند. خب خانواده‌ای كه در چنین شرایطی شخصیت فرزندانش شكل می‌گیرد، خانواده‌ای اصیل است؛ یعنی آداب تربیت در آن جاری است و افرادی اصیل را تربیت می‌كند كه نمود آن در جامعه پدیدار می‌شود.

الان وضع خانواده‌های ایرانی را چگونه بررسی می‌كنید؟

متولیان امر باید زودتر چاره اندیشی كنند. آمار بالای طلاق و زندانیان مهریه را مدنظر قرار دهند و به داد خانواده‌های ایرانی برسند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha