سلامت نیوز : باز هم زلزله‌ای 5/5 ریشتری باعث تخریب صد درصدی خانه‌های روستایی در منطقه زهان خراسان جنوبی شد و 6 نفر را به كام مرگ فرستاد و 20 تن از محصولات كشاورزی از جمله «زرشك» منطقه را زیر خروارها خاك دفن كرد تا این سوال پیش بیاید كه پس برنامه نوسازی بافت فرسوده روستاها چه سرانجامی پیدا كرده است؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تهران امروز ؛ تا كی یك زلزله 4 یا 5 ریشتری باید روستائیان را بی‌خانمان كند؟ و یك زلزله 6ریشتری به یك فاجعه انسانی تبدیل شود؟ «جواد هروی» نماینده مردم بیرجند در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال «تهران‌امروز» می‌گوید: «تا زمانی كه عدالت و عدالت‌محوری فقط یك شعار نباشد و مسئولان فكری اساسی برای تامین سرپناه مقاوم روستائیان كنند.»

از آنچه می‌ترسیدند به سرشان آمد!

2 هفته پیش بود كه اهالی روستاهای مختلف زیركوه و قاینات در گفت‌وگو با تهران‌امروز از ترس خود از زلزله گفتند. خانه‌های ترك خورده را نشان می‌دادند و می‌گفتند با یك زلزله چند ریشتری همه چیز روی سرشان آوار می‌شود اما هیچ‌كس به حرف‌ آنان توجهی نكرد. زلزله آمد و همه چیز را روی سرشان خراب كرد. البته آمارهای مسئولان مثل همیشه متفاوت است.

محمدرضا قرایی، فرماندار زیركوه می‌گوید: «خانه‌های روستایی صد در صد تخریب شده‌اند.» اما به گفته «همایون هاشمی» رئیس سازمان بهزیستی كشور در این حادثه 60 درصد روستا‌های منطقه آسیب دیده‌اند به‌طوری که 5 روستا صدرصد تخریب شده‌اند.

اول سیل، بعد زلزله

حادثه‌ خیلی وقت است كه مردم روستاهای مختلف خراسان جنوبی را نشانه گرفته، حادثه‌های دردناكی كه خبر بعضی از آنها به پایتخت نمی‌رسد تا تیتر یك یا دو، یك رسانه شود،اما در مقابل كوچك‌ترین حادثه‌ای در پایتخت در صدر اخبار جای می‌گیرد تا تاكید دوباره‌ای باشد بر این موضوع كه پایتخت در كانون توجه قرار دارد.

جواد هروی نماینده بیرجند می‌گوید: «این مناطق زلزله‌زده در هفته گذشته دچار سیلاب شدند و بخش بسیار زیادی از زرشك‌های منطقه را آب با خود برد، هیچ مسئولی هم به روی خودش نیاورد.» محصولات كشاورزی كه در یك دهه خشكسالی با عرق جبین آبیاری می‌شود. «هروی» می‌گوید: «وقتی عدالت اجتماعی به درستی در روستاها اجرا نشود، استانداردها هم در ساخت و سازهای روستایی اعمال نمی‌شود تا شاهد چنین نتیجه دردناكی باشیم.»

روستائیانی كه قبل از زلزله هم توان بازپرداخت وام را نداشتند

مسئولان 2 روز پس از وقوع زلزله خراسان جنوبی از كار خود راضی هستند. آنها تاكنون 800 چادر بین روستائیانی كه خانه‌هایشان تخریب شد توزیع كرده‌اند. این آمار را قهرمان رشید به رسانه‌ها می‌دهد و می‌گوید: «برق خیلی از چادرها هم وصل شده است.» البته از وصل تلفن وخطوط همراه هنوز خبری نیست. او تخفیفی هم به روستائیان می‌دهد: «50 درصد هزینه جابه جایی كنتورهای برق از روستائیان گرفته نمی‌شود.»

وقتی از ساكنان خانه‌های ویران روستاهای مختلف خراسان جنوبی می‌پرسیدید كه با توجه به ترس از زلزله و روی گسل بودن منطقه، چرا از تسهیلات دولتی و وام با 4درصد سود استفاده نمی‌كنید و خودتان را از این كابوس هر روز و هر شب رها نمی‌كنید می‌گفتند: «با توجه به خشكسالی و مرگ ومیردام‌ها، درآمدی نداریم كه بتوانیم وام را باز پرداخت كنیم.» بنابراین در خانه‌های ترك خورده كه هر روز بیشتر زیر شن‌های كویر مدفون می‌شد به انتظار فرجی نشسته بودند. حالا هم به گفته قهرمان رشید به هرخانواری كه بی‌خانمان شده 12میلیون تومان با باز پرداخت 4درصد می‌دهد و 2 میلیون هم بلاعوض. اما كسی نمی‌گوید كه كشاورزان كه آخرین داشته‌ها و محصولات خود را هم براثر بی‌مسئولیتی مسئولان و بی‌تدبیری آنها دفن كرده‌اند، چطور می‌خواهند وام‌ 12 میلیونی را باز گردانند؟

هروی می‌گوید: «روستائیان اگر توانی برای بازپرداخت وام داشته‌اند كه قبل از وقوع زلزله استفاده می‌كند تا دار و ندار خود را هم از دست ندهند.» او این تصمیم‌ها را پز نمایشی می‌داند و از مشكلات فراوان سر راه روستائیان برای گرفتن وام‌ها با درصد پایین پیش از وقوع زلزله خبر می‌دهد. او می‌گوید: «همین الان هم بسیاری از روستائیان شهرهای مختلف می‌دانند كه خانه‌های سستی دارند كه ممكن است همین امروز یا فردا با یك زلزله فرو بریزد اما برای گرفتن تسهیلات اولیه و ساخت خانه خود وحشت دارند.»

بی‌توجهی به نوسازی بافت فرسوده

هروی می‌گوید: «مسئولان همه چیز را فراموش كرده و وارد بازی‌های سیاسی شده‌اند كه ثمره‌ای ندارد. هیچ كسی توجهی به وخامت حال روستائیان و روستاها ندارد.»

به گفته هروی، ما فقط یك سرپناه برای روستائیان می‌خواهیم، چون اصلی‌ترین سرمایه روستائیان است. او می‌گوید: «هفته گذشته سیلاب بخش بسیار زیادی از محصول زرشك منطقه را برد. چه كسی حالی از كشاورزان پرسید؟ چه كسی به داد مردم رسید؟»

او در نهایت می‌گوید: «اگر مسئولان راست می‌گویند یك شب در خانه‌های ترك خورده روستائیان این منطقه بخوابند تا ببینیم خواب راحتی دارند یا خیر.»

زلزله؛ اول فاجعه است

زلزله در خراسان جنوبی اول فاجعه است. این مسئله را از حرف‌های قهرمان رشید به خوبی می‌توان درك كرد. برای مثال او می‌گوید: «هزینه برق مصرفی افرادی که در کمپ‌های اضطراری اسکان یافته‌اند از سوی دولت تامین می‌شود.» تا این سوال پیش بیاید كه آیا نهاد یا دستگاهی غیر از دولت باید هزینه‌های چنین حادثه‌ای را پرداخت كند؟ اما همین سوال و نحوه پرداخت وام به روستائیان نشان می‌دهد كه روستائیان زلزله زهان، زمستان سختی را پیش رو دارند. با توجه به آمار توزیع چادرها، 800 خانوار روستائی حالا نه محصولات كشاورزی دارند نه دام دارند و نه خانه‌ای برای سرپناه. دولت هم كه سهم خودش را پرداخت كرده است! به همه اینها،60 هزار واحد مسكونی ویران و ترك خورده را هم باید اضافه كرده كه ممكن است هر آن زلزله‌ای آنها را بر سر اهالی‌اش خراب كند. آن هم در منطقه كه به گفته هاشمی، مسئول شبکه لرزه‌نگاری بیرجند سالانه بین 500 تا 600 زلزله را تجربه می‌كند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha