شنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۱ - ۱۳:۰۳
کد خبر: 62120
سلامت نیوز : روز چهارشنبه، زلزله ای به بزرگی 5/5 ریشتر حوالی زهان در شهرستان قاین استان خراسان جنوبی را لرزاند و 13 ساعت پس از وقوع آن، هلال احمر کشور پایان عملیات جست وجو و نجات را اعلام و شمار کشته های این فاجعه طبیعی، به 6 نفر رسید.

20 روستا خسارت دید
به گزارش سلامت نیوز به نقل ازحمایت ؛ ابوالحسن فقیه رییس سازمان هلال احمر کشور با اعلام پایان عملیات جست وجو و نجات در مناطق زلزله زده گفت: پس از اعلام زمین لرزه نیروهای امدادی هلال احمر برای ارزیابی و ارایه کمک های اولیه خود را به محل حادثه رساندند. همچنین در این عملیات73 نیروی امدادی در قالب 10 تیم تخصصی امداد و نجات از استان سیستان و بلوچستان و تیم هایی از خراسان رضوی و کرمان به مناطق اعزام شده و اقدام به جست وجو و نجات، ایجاد اسکان اضطراری، معاینه مجروحان و پوشش امدادی کردند.وی از ارسال محموله های امدادی و زیستی خبر داد و افزود: هزار دستگاه چادر، 600 تخته پتو، 900 تخته موکت، 600 عدد چراغ والور و 10 هزار قوطی کنسرو و آب معدنی به این منطقه ارسال شد. رییس سازمان هلال احمر کشور با بیان اینکه 20 روستای زیرکوه و قاین از 10 تا 60 درصد خسارت دیده اند گفت: تاکنون 2 فروند بالگرد 5 دستگاه خودروی ارتباطات، چند تیم سگ های جست وجو گر، ده ها خودروی امدادی؛ 25 روستای حادثه دیده را پوشش داده اند. نیروهای داوطلب امداد ونجات به محل اعزام و نیازی به کمک‌های مردمی نداریم.

4 جسد تحویل شد
همچنین محمدعلی آخوندی مدیریت بحران استان خراسان جنوبی در حالی از تعداد 6 کشته در زلزله زهان خبر داده که پزشکی قانونی تنها 4 کشته را اعلام کرده است.محمود مظفر رییس سازمان امداد و نجات هلال احمر اعلام کرد: اعلام فوتی ها مربوط به سازمان پزشکی قانونی است اما بر اساس گزارش‌ها 6 نفر جان باختند که 5 نفر آن از یک خانواده بودند. در این حادثه 26 نفر نیز زخمی شدند.وی اظهار کرد: اکنون بیش از 2 هزار دام زیر آوارها مانده و بزرگترین مشکل سرما، نبود سرویس‌های بهداشتی و مشکل بهداشت محیط است.

60 هزار واحد مسکونی که مقاوم نیست
به گفته کارشناسان، خراسان ‌جنوبی دارای گسل‌های فعال زلزله است که از پنج‌شنبه پس لرزه های زیادی را شاهده بوده و این در حالی است که وضعیت آب و هوایی استان بارانی است. هم اکنون 60 هزار واحد مسکونی نا مقاوم در مناطق شهری و روستایی استان وجود دارد که با توجه به حجم بالای تخریب زمین لرزه زهان در چهارشنبه، لزوم تدبیر مردم و مسئولان برای مقاوم سازی واحدهای مسکونی را دوچندان کرده است.مسئول شبکه لرزه نگاری بیرجند، از وجود گسل‌های فعال زیادی در سطح استان خبر داد و گفت: از این گسل‌ها، دو گسل نهبندان و خضری دشت بیاض در مجامع بین المللی نیز به عنوان گسل فعال شناخته شده اند. علی هاشمی اظهار کرد: گسل های نهبندان، (شامل نه غربی و نه شرقی)، دشت بیاض، اردکول، حاجی آباد، دوست آباد، آرین شهر، شمال بیرجند، جنوب بیرجند و فردوس از مهم ترین گسل های فعال در سطح استان هستند. وی با تاکید بر اینکه در زلزله اخیر بیشترین خسارت ها در مناطق دارای بافت فرسوده و قدیمی رخ می دهد، افزود: در صورت مقاوم سازی واحدهای مسکونی، می توان از خسارات جانی و مالی ناشی از زلزله در استان کاهش داد. هاشمی از ثبت سالانه 500 تا 600 زمین لرزه در این استان خبر داد و گفت: این زمین لرزه ها با قدرت یک و دو ریشتر به ثبت رسیده است.

اسکان 800 زلزله زده در چادر
مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی از اسکان 800 نفر از زلزله زدگان زهان در چادرها خبر داد.محمد رحیم شهریاری اظهار کرد: برای فراهم کردن تغذیه اضطراری بیش از 10 هزار انواع قوطی کنسرو به منطقه زلزله زده زهان ارسال شده است. وی تاکید کرد: تقریبا 100 درصد منازل مسکونی روستایی در زلزله تخریب شده است. البته شدت زمین لرزه و تخریب ها نشان از بیشتر بودن این رقم دارد. وی اضافه کرد: طبق بررسی انجام شده 100 درصد منازل روستایی در این مناطق تخریب شده و قابلیت استفاده ندارد.

سالی 400 تا 1000 لرزه
محمدعلی آخوندی مدیر کل دفتر مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی نیز از ثبت سالانه 400 الی یک هزار زمین لرزه در این استان خبر داد و گفت: براساس بررسی انجام شده و تسهیلات دولتی که تاکنون به مردم اعطا شده، 60 هزار واحد مسکونی شهری و روستایی در استان مقاوم سازی شده است.
وی با اشاره به اینکه آموزش های پیشگیری و مقابله با بلایای طبیعی را از مهم ترین فاکتورهای کاهش خسارات جانی عنوان کرد و بیان داشت: بیش از 80 درصد خسارات جانی با آموزش های صحیح و استفاده از این آموزش ها در زمان بحران کاهش می یابد.

تامین برق 500 چادر
درهمین رابطه استاندارخراسان جنوبی با اشاره به اینکه برق 500 چادر در روستاهای آسیب دیده زلزله در شب اول حادثه تامین شده است، گفت: بر اثر زلزله 8 قنات در این روستاها دچارگل آلودگی و کم آبی شده است.قهرمان رشید افزود: هزینه برق مصرفی افرادی که در کمپ‌های اضطراری اسکان یافته‌اند، توسط دولت تامین می شود. همچنین افرادی که بر اثر زلزله به واحدهای مسکونی آنها خسارت وارد شده و مجبور به جابه‌جایی و انتقال کنتور شدند، از پرداخت 50 درصد هزینه جابه‌جایی کنتور معاف خواهند شد.وی اظهار کرد: کانکس بحران برق و موتور سیار 30 کیلو وات از سوی شرکت توزیع برق استان برای استفاده در زمان بحران به مرکز شهرستان زیرکوه انتقال داده خواهد شد.رشید به خسارت وارده به بیش از 20 تن زرشک مردم این روستاها اشاره کرد و گفت: استان خراسان جنوبی کلکسیون حوادث طبیعی است، که باید با رعایت اصول و مقررات فنی استفاده از تسهیلات مقاوم سازی نسبت به مقاوم کردن ساختمان های مسکونی در برابر حوادث به ویژه زلزله اقدام کنیم.

کلاس درس در کانکس
استاندارخراسان جنوبی به انتقال و نصب کانکس به عنوان استفاده در کلاس‌های آموزشی و محل تحصیل دانش آموزان، استمرار سوخت رسانی به افراد اشاره کرد و گفت: از سوی اداره کل مدیریت بحران و دستگاه‌های اجرایی کمیته امداد امام خمینی (ره) و بهزیستی باید در اولین فرصت نسبت به خرید و تهیه ظروف نفتی اقدام کرد. وی درباره آغاز عملیات آواربرداری از سوی بنیاد مسکن نیز گفت: باید مردم را به سوی دریافت تحصیلات قرض الحسنه و اماکن مسکونی تشویق کرد. به هر یک از آسیب دیدگان زلزله 12.5 میلیون تومان تسهیلات 4 درصد با باز پرداخت 15 ساله و 2.5 میلیون تومان بلاعوض پرداخت می‌شود.

اوضاع تحت کنترل پلیس است
فرمانده انتظامی خراسان جنوبی از اعزام پلیس به مناطق زلزله زده خبر داد و گفت: اوضاع در این مناطق آرام و تحت کنترل کامل پلیس است و نیروهای امدادی در حال خدمات رسانی به زلزله زدگان هستند .سرهنگ " واعظی " نیروی انتظامی به محض وقوع زلزله چند اکیپ از پلیس شهرستان قاین و یک اکیپ از یگان ویژه استان به مناطق زلزله برای کمک به هم استانی ها اعزام کرده است افزود: با حضور به موقع پلیس در مناطق زلزه زده ، اوضاع در این مناطق آرام و تحت کنترل کامل پلیس است و نیروهای امدادی در حال خدمات رسانی به زلزله زدگان هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha