سلامت نیوز : مرضیه وحید دستجردی در گفت‌وگو با فارس در مورد اجرای برنامه غربالگری سرطان سینه زنان در کشور اظهار داشت: یک سال است که برنامه غربالگری سرطان سینه را آماده کرده‌ایم و 8 استان را به صورت پایلوت در نظر گرفته‌ایم.

وی ادامه داد: دستگاه‌های ماموگرافی سیار، سونوگرافی و تیم‌هایی که باید این غربالگری را انجام دهند و حتی سیستم packs‌ که بتواند ماموگرافی و سونوگرافی انجام شده را به مراکز اصلی که پزشکان متخصص در آن قرار دارند ارسال کنند تا بتوانند تصاویر را مشاهده کرده و بیماری تشخیص دهند آماده شده است.

به گفته وزیر بهداشت حتی بیمارستانهایی که باید بیوپسی (نمونه برداری) و اعمال جراحی لازم مانند لامپکتوبی را انجام دهند برای 8 استان آماده شده است.

وحید دستجردی تأمین نشدن بودجه را از موانع اجرا نشدن این طرح برشمرد و گفت: بر مبنای آنچه که در اولین سفر استانی تصویب شده بود باید سالانه و به مدت 3 سال 11 میلیارد تومان یعنی 33 میلیارد تومان در اختیار وزارت بهداشت برای غربالگری سرطان سینه زنان قرار می‌گرفت که اختصاص داده نشد.

وی تاکید کرد: هم اکنون با رشد2.5 تا 3 برابری قیمت تجهیزات پزشکی و دستگاه‌های لازم روبه‌رو هستیم و بودجه هم باید 2.5 تا 3 برابر شود یعنی چیزی حدود 100 میلیارد تومان. هر زمانی بودجه در اختیار ما قرار دهند ما آمادگی کامل برای برنامه غربالگری داریم.

وزیر بهداشت بر این نکته تاکید کرد: البته الان غربالگری سرطان‌های زنان جزو بسته‌های خدمتی و برنامه پزشک خانواده است و تمام بانوان بالای 40 سال باید هر 2 سال یکبار برای سونوگرافی و ماموگرافی و تشخیص سرطان سینه مراجعه کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha